هنر
۱۸
۱۸
ساختمان مرکزی
۳۴۵
-
جمع
۵۴۶
۲۹۹
۳-۵) تعیین حجم نمونه
انتخاب حجم نمونه در طرحریزی یک تحقیق، از آنجا که نشان دهنده واقعیتهای جامعه است و از آن تبعیت می کند، از موضوعهای کلیدی بررسی است. انجام هر تحقیق علمی مستلزم صرف هزینه و زمان است. به همین دلیل امکان بررسی کامل جمعیت به طور «سرشماری»[۷۶] وجود ندارد، لذا محققان با توجه به چنین واقعیتی درصدد بر میآیند که از طریق «نمونه گیری»[۷۷]اطلاعات احتمالی را با بهره گرفتن از تحلیل داده های جمعآوری شده پیرامون نمونه، به دست آورند و در نهایت از طریق «تعمیم»[۷۸]این اطلاعاترا به جامعه اصلی منتسب نمایند.حجم نمونه به عنوان یک عامل، بر روی خطای متوسط تأثیر می گذارد و از همین روست که درست بودن آن سبب بالا رفتن گویایی نمونه می شود. افزون بر این، صحت و دقت نمونه گیری موجب کاهش هزینه مشاهدات و صرفهجویی انجام بررسی میگردد(خاکی، ۱۳۸۶).ما در این پژوهش با بهره گرفتن از فرمول کوکران برای اندازه گیری حجم نمونه هر سه جامعه استفاده می کنیم
فرمول مناسب برای تعداد نمونه (n) عبارت از رابطه (۳-۱) است:
رابطه (۳-۱):
تعداد کل کارکنان ستادی و پشتیبانی دانشگاه شاهد؛
تعداد کل اعضاء هیئت علمی دانشگاه؛
تعداد کل دانشجویان دانشگاه شاهد؛
pاحتمال داشتن صفت مورد نظر؛
q:عدم احتمال صفت مورد نظر؛
درصد احتمال خطا که برای جامعه بالاتر از۱۲۰نفر در سطح ۵/ . برابر ۹۶/۱است؛
درجه خطا.
با بهره گرفتن از فرمول نمونه گیری، حجم نمونه آماری تعیین شد که بر این اساس تعداد نمونه آماری برای سه جامعه آماری به شرح ذیل است:
حجم نمونه
به این شکل تعداد حجم نمونه برای هرکدام از جوامع به شرح ذیل بدست آمد:کارمندان برابر با ۱۵۹نفر، اعضائ هیئت علمی برابر با۱۶۹نفر و تعداددانشجویان برابر با ۳۶۰نفر.
۳-۶) روش نمونه گیری
نمونه گیری طبقه ای وقتی به کار می رود که جامعه ی آماری دارای ساخت همگن و متجانس(homogen) نبوده و از اجزاء گوناگون (heterogen )تشکیل شده باشد.در چنین مواردی جامعه می بایست به طبقاتی تقسیم شود که هریک از آنها دارای ساخت متجانسی باشند وسپس از هر طبقه(به صورت یک جامعه ی آماری خاص)یک نمونه گرفت. نمونه گیری طبقه ای دارای انواع متناسب(pproportional) و نامتناسب ((non proportional می باشد در نمونه گیری طبقه ای متناسب تعداد نمونه در هر طبقه به اندازه ی نسبت آن طبقه،در کل جامعه آماری است.(رفیع پور،۱۳۶۰).
تعداد افراد نمونه بر اساس نمونه گیری طبقه ای متناسب در جدول۳-۳ و ۳-۴ آورده شده است.
جدول۳-۳ : حجم نمونه دانشجویان دانشکده های دانشگاه شاهد