در این تحقیق جهت جمع آوری دادهها، از پرسشنامه استفاده میشود.
برای پرسشنامه ساختار سازمانی از کتاب “سازمان و مدیریت: رویکردی پژوهشی"، پرسشنامه استاندارد مقیمی(مقیمی، ۱۳۸۸) و برای پرسشنامه خلاقیت مدیران از پرسشنامه رندسیپ ایوان سیوچ و ماتسون در کتاب مدیریت و رفتار سازمانی( ایوان اسیوچ و ماتسون،۱۹۷۹ به نقل از ضرغامی و همکاران، ۱۳۹۱) استفاده شده است.
پرسشنامه به عنوان یکی از متداولترین ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی، عبارت است از مجموعهای از پرسش هدفمدار، که با بهرهگیری از مقیاسهای گوناگون، نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار میدهد (خاکی،۱۳۸۲). در این مطالعه برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیات از پرسش نامه استفاده شده است. که از پرسشنامه استاندارد رندسیپ که حاوی ۵۰ سوال بود جهت اندازه گیری متغیر خلاقیت و از پرسشنامه استاندارد رابینز به نقل از مقیمی که حاوی ۱۴ سوال بود جهت اندازه گیری ساختار سازمانی استفاده گردید .جدول ۳-۲ تعداد سوالات پرسشنامه را نشان میدهد:
جدول ۰-۲ تعداد سوالات پرسشنامه
متغیرها | تعداد سؤال | |
ساختار سازمانی | رسمیت | ۵ |
تمرکز | ۴ | |
پیچیدگی | ۵ | |
خلاقیت | ۵۰ |
پاسخ دهندگان بر اساس یک مقیاس پنج درجه ای از نوع لیکرت به سوالات پاسخ گفته که امتیاز این پنج طیف بصورت جدول ۳-۴ میباشد .
جدول ۰-۳ مقیاس لیکرت
کاملا مخالفم | مخالفم | بی تفاوت | موافقم | کاملا موافقم |
۱ | ۲ | ۳ | ۴ | ۵ |
۶-۳روایی[۱۸] (اعتبار ابزار تحقیق)
مقصود از روایی آن است که وسیله ی اندازه گیری به واقع بتواند خصیصه مورد نظر را اندازه بگیرد نه خصیصه ای دیگر را ( هومن ۱۳۸۰ ). مفهوم اعتبار به این پرسش پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را میسنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمیتوان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت (سرمد و همکاران، ۱۳۸۵).
با توجه به اینکه از پرسشنامه استاندارد رندسیپ که جهت اندازهگیری متغیر خلاقیت و از پرسشنامه استاندارد رابینز به نقل از جهت اندازه گیری ساختار سازمانی استفاده گردیده است لذا روایی تحقیق حاضر نیازمند روایی سنجی پرسشنامه نمی باشد.
۷-۳پایایی[۱۹] (اعتماد به ابزار اندازه گیری)