۶۴/۳
۰۱/۲
۰۰۰/۰
مشکلات فنی
۰۱/۲۳
۷۹/۴
۲۹/۳
موانع رفتاری، فرهنگی
۶۴/۲۳
۶۰/۳
۵۷/۳
عدم آمادگی و تمایل مشتریان
۸۷/۹
۵۰/۲
۱۴/۱
نتایج جدول نشان می دهد که به ترتیب موانع رفتاری و فرهنگی با میانگین (۵۷/۳) ، مشکلات فنی با میانگین (۲۹/۳) ، نبود منابع مالی لازم (۰۱/۲) و عدم آمادگی و تمایل مشتریان با میانگین (۱۴/۱) بیشترین سهم را در بکارگیری نظام الکترونیکی در اداره امور مالیاتی استان ایلام داشته است.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵-۱ مقدمه
پژوهش حاضر با هدف تعیین موانع بلوغ بکارگیری نظام الکترونیکی در اداره امور مالیاتی استان ایلام انجام گرفت. حجم کل جامعه آماری برابر با ۲۳۰ نفر بوده که حجم نمونه آماری با بهره گرفتن از جدول مورگان برابر ۱۴۶نفر به دست آمد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از جهت روش و ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. در این پژوهش جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه عزیزی و حسینی شامل ۲۱سوال و ۴ مولفه استفاده گردید به منظور بررسی موضوع چهار فرضیه تدوین شد و به منظور تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده از آزمون ضریبt استفاده گردید.
در این فصل با توجه به آن چه در فصول پیشین مطرح شد به خصوص نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آمار و داده ها جمع آوری شده در فصل چهارم، به تفسیر اثبات یا رد فرضیه های تحقیق و نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها پرداخته و در پایان محدودیتهای تحقیق و برخی توصیه ها و پیشنهادات را برای محققان آینده ارائه می نماییم و سپس پیوستها و در نهایت فهرست منابع و ماخذ مورد استفاده، ذکر خواهند شد .
۵-۲ بیان نتایج
۵-۲-۱ نتیجه فرضیه اول
این فرضیه تحت عنوان ” نبود منابع مالی لازم در اداره امور مالیاتی استان ایلام مانع از بکارگیری نظام الکترونیکی می باشد “، مطرح گردیده است . در جهت آزمون این فرضیه پرسش هایی مطرح گردیده است که نتایج استخراج شده از پرسش نامه در فصل چهارم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و داده های بدست آمده حاکی از این است که در مجموع میانگین چهار شاخص دخیل در نبود منابع مالی از میانگین در نظر گرفته شده برای مقایسه بیشتر است و چون از لحاظ آماری نیز معنی دار است(۰۰۱/۰>) در نتیجه نبود منابع مالی لازم موجب بکارگیری نظام الکترونیکی در اداره امور مالیاتی استان ایلام نمی شود. برای آزمون این فرضیه چهار شاخص جز ئی در پرسشنامه در نظر گرفته شد . این شاخص ها عبارت اند از : هزینه خرید و نصب نر م افزار و سخت افزار، هزینه آموزش کارکنان، هزینه اشتراک اینترنت و هزینه نگه داری مداوم سیستم.
اما برخلاف نتایج به دست آمده ما، وانگ و تسایی (۲۰۱۰) عوامل موثر بر بکارگیری تجارت الکترونیکی را منافع و هزینه ها، عوامل سازمان و عوامل محیط. و آمادگی سازمانی را شامل آمادگی سازمان و تنوع محصول و فشار رقبا و پویایی مشتری را به عنوان عامل مثبت در بکارگیری تجارت الکترونیکی می دانند(وانگ و تسایی ۲۰۱۰).
۵-۲-۲ نتیجه فرضیه دوم
این فرضیه تحت عنوان ” مشکلات فنی در اداره امور مالیاتی استان ایلام مانع بکارگیری نظام الکترونیکی می باشد “، مطرح گردیده است. جهت آزمون این فرضیه پرسش هایی مطرح گردیده است که نتایج استخراج شده از پرسش نامه در فصل چهارم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج بدست آمده نشان می دهد رابطه مثبت و معناداری بین مشکلات فنی در اداره امور مالیاتی استان ایلام و بکارگیری نظام الکترونیکی وجود دارد.
برای سنجش مشکلات فنی هفت شاخص از مطالعات نظر ی استخراج شد که عبارتند از: نبود استاندارد ایمنی پذیرفته شده در فضای اینترنتی، پایین بودن سرعت اینترنت، دشواری نبود تعداد کافی کامپیوتر ، در به روز کردن مداوم نرم افزارها و سیستم های اطلاعاتی با EC و نبود سیستم مناسب برای شناسایی هویت طرف مقابل در فضای اینترنتی متصل به اینترنت، نبود نیروی انسانی آشنا با مفاهیم EC می باشد. در نتیجه مشکلات فنی در اداره امور مالیاتی موجب بکارگیری نظام الکترونیک در اداره امور مالیاتی استان ایلام می شود.
البته در بین هفت شاخص مورد بررسی شاخص های EC در به روز کردن مداوم نرم افزارها و سیستم های اطلاعاتی، هماهنگ کردن پایگاه های داده و سیستم های اطلاعاتی، سیستم مناسب برای شناسایی هویت طرف مقابل در فضای اینترنتی، نیروی انسانی آشنا با مفاهیم تجارت الکترونیک” از لحاظ آماری معنی دار نیستند یعنی از موانع بکارگیری نظام الکترونیک در اداره امور مالیاتی استان ایلام نیستند.
برخلاف این نتایج دانیل و گیمشاو (۲۰۰۸) عوامل فشار رقابتی، میل به گسترش بازار، احساس فشار مشتریان، تمایل به ارائه خدمات بیشتر به مشتریان، ارتباط مستقیم با مشتریان، بهره وری عملیاتی، کاهش هزینه، فشار تامین کنندگان از عوامل موثر بر تمایل بکارگیری تجارت الکترونیکی می دانند (دانیل و گیمشاو ۲۰۰۸).
۵-۲-۳ نتیجه فرضیه سوم
این فرضیه تحت عنوان ” موانع رفتاری/ فرهنگی در اداره امور مالیاتی استان ایلام مانع بکارگیری نظام الکترونیکی می باشد."، مطرح گردیده است . جهت آزمون این فرضیه پرسش هایی مطرح گردیده است که نتایج استخراج شده از پرسش نامه در فصل چهارم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج بدست آمده پس از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد موانع رفتاری/ فرهنگی مانع بکارگیری نظام الکترونیکی در اداره امور مالیاتی استان ایلام می شود.
در مجموع میانگین هفت شاخص دخیل در موانع رفتاری / فرهنگی از میانگین در نظر گرفته شده برای مقایسه بیشتراست و چون از لحاظ آماری نیز معنی دار است(۰۰۱/۰>) درنتیجه موانع رفتاری/ فرهنگی در اداره امور مالیاتی موجب بکارگیری نظام الکترونیکی در اداره امور مالیاتی استان ایلام می شود.
البته در بین هفت شاخص مورد بررسی شاخص “سازمان از سیستم های تجارت الکترونیکی منتفع نمی شود” از لحاظ آماری معنی دار نیست (۶۶۴/۰ p=) یعنی از موانع بکارگیری نظام الکترونیک در اداره امور مالیاتی استان ایلام نیست.
همسو با نتایج فوق رشید و کریم (۲۰۰۱) عوامل موثر بر بکار گیری تجارت الکترونیکی را به عوامل سازمانی، عوامل فناوری، عوامل فردی و عوامل محیطی تقسیم بندی کرده اند. و بر اساس این تحقیق آمادگی سازمانی به عنوان عاملی که منشا سازمانی و پویایی رقابتی و فشار رقابتی به عنوان عاملهای دارای اثر مثبت بر تمایل شرکتها در به کارگیری EC دارد معرفی شده است (رشید و کریم ۲۰۰۱).
۵-۲-۴ نتیجه فرضیه چهارم
این فرضیه تحت عنوان ” عدم آمادگی و تمایل مشتریان اداره امور مالیاتی استان ایلام مانع بکارگیری نظام الکترونیکی می باشد"، مطرح گردیده است . جهت آزمون این فرضیه پرسش هایی مطرح گردیده است که نتایج استخراج شده از پرسش نامه در فصل چهارم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و و نتایج بدست آمده نشان می دهد رابطه مثبت و معناداری بین عدم آمادگی و تمایل مشتریان در اداره امور مالیاتی استان ایلام و بکارگیری نظام الکترونیکی وجود دارد.
برای آزمون این فرضیه سه شاخص جزئی در پرسشنامه در نظر گرفته شد. این شاخص ها عبارت اند از: دسترسی به اینترنت مناسب باشد، میزان اعتماد کارکنان به سیستم تجارت الکترونیک، استفاده از نرم افزارهای تجارت الکترونیک در مجموع میانگین سه شاخص دخیل در آمادگی و تمایل مشتریان از میانگین در نظر گرفته شده برای مقایسه بیشتراست و چون از لحاظ آماری نیز معنی دار است(۰۰۱/۰>) درنتیجه عدم آمادگی و تمایل مشتریان بکارگیری نظام الکترونیکی در اداره امور مالیاتی استان ایلام می باشد.
البته در بین سه شاخص مورد بررسی شاخص “استفاده از نرم افزارهای تجارت الکترونیک” از لحاظ آماری معنی دار نیست (۱۳۲/۰ p=) یعنی از موانع بکارگیری نظام الکترونیکی در اداره امور مالیاتی استان ایلام نیست.
حاج کریمی و عزیزی(۱۳۸۷) در پژوهشی تحت عنوان ” مدل عوامل موثر بر بکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک” با رویکردی نوین و متفاوت به بررسی متغییرهای آمادگی سازمانی، پویایی بازار، مزایا و مخاطرات تجارت الکترونیکی و ظرفیت نوآوری بر بکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک پرداختند که نتیجه این تحقیق نشان داد که: به ترتیب آمادگی سازمانی، مزایای تجارت الکترونیکی، پویایی بازار، نو آوری شرکت تاثیر مثبت بر بکارگیری تجارت الکترونیکی خواهند داشت وتاثیر مخاطرات تجارت الکترونیکی منفی می باشد (حاج کریمی و عزیزی۱۳۸۷).
-در تحقیقی که توسط کیم (۲۰۰۶) در کشور کره انجام گرفت موانع تجارت الکترونیک را به چهار عامل اصلی عوامل سازمانی، عوامل بازار، عوامل محیطی و عوامل تکنولوژی تقسیم بندی نمودند( کیم ۲۰۰۶) .
-همچنین در تحقیقی توسط آلامرو و تراون در سال ۲۰۱۱ در اردن تحت عنوان” عوامل موثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در SMES ” انجام گرفت، عوامل موثر را در سه عامل محیط خارجی، عوامل سازمانی و عوامل تکنولوژ ی تقسیم بندی نموده اند(آلامرو و تراون ۲۰۱۱).
۵-۳ پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش
برمبنای یافته های پژوهش و متناظر با فرضیه های آزمون شده، پیشنهادهای زیر قابل طرح است :