“
مدتهای یادشده در این ماده با درخواست بیمهگذار و موافقت بیمهگر و پرداخت حقبیمه اضافی قابل تمدید است.
ب ) شرایط
ماده ۳- حمل کالا با کشتی طبقهبندیشده: حمل دریایی کالای مورد بیمه باید به وسیله کشتی طبقهبندیشده انجام شود در غیر این صورت بیمهگذار موظف است مشخصات کشتی و یا شناورهای مورد نظر را قبل از شروع حمل به بیمهگر اعلام و موافقت او را اخذ نماید. چنانچه حمل کالای مورد بیمه با کشتی طبقهبندینشده بدون اطلاع بیمهگذار انجام شده باشد بیمهگذار موظف است بلافاصله پس از اطلاع، مراتب را به بیمهگر اعلام و شرایط و اضافه نرخ مربوط به حمل کالای مورد بیمه با کشتی طبقهبندینشده را قبول کند.
ماده ۴- وظیفه بیمهگذار در ارائه اطلاعات به بیمهگر: بیمه گذار موظف است کلیه اطلاعات راجع به حمل کالا و دفعات آن از جمله مشخصات وسیله یا وسایل حمل، حداکثر ارزش کالا در هر حمل، تاریخ حرکت آن ها و همچنین بهای هر قسمت از محمولات بیمه شده را قبل یا بلافاصله بعد از حمل و به هر حال قبل از ورود وسیله حمل به مقصد به بیمه گر اعلام نماید. در غیر اینصورت بیمهگر حسب مورد بر اساس مواد ۱۲ و ۱۳ قانون بیمه عمل خواهد نمود.
ماده ۵- ارزش کالای مورد بیمه: چنانچه بین بیمهگذار و بیمهگر توافق خاصی نشده باشد قیمت کالای مورد بیمه، معادل مجموع قیمت خرید کالا، هزینه حمل و سایر هزینه های متعارف خواهد بود.
تبصره- بیمهگر میتواند در صورت تقاضای بیمهگذار، با دریافت حقبیمه متعلقه خسارت عدمالنفع مربوط به این بیمهنامه را به مقدار مورد توافق (حداکثر به میزان ده درصد قیمت کالای مورد بیمه مندرج در این ماده)، بیمه نماید.
ماده ۶- کالاهایی که به صورت جفت یا دست عرضه میشوند: در مورد کالاهایی که به صورت جفت یا دست عرضه میشوند مسئولیت بیمهگر بدون توجه به ارزش جفت یا دست بودن آن، بیش از نسبت قیمت بیمهشده قسمت خسارتدیده به مبلغ بیمهشده جفت یا دست نخواهد بود مگر آن که به طور صریح توافق دیگری شده باشد.
ماده ۷- حمل مواد مخدر تحت پوشش این بیمهنامه نیست مگر آن که:
۱- نام ماده مخدر و کشورهای صادرکننده و واردکننده آن به طور صریح در بیمهنامه درج شده باشد.
۲- پروانه یا گواهی اجازه ورود محموله از مرجع صلاحیتدار کشوری که ماده مخدر به آنجا وارد میشود یا پروانه یا گواهی مرجع صلاحیتدار کشوری که ماده مخدر از آنجا صادر شده است مبین اینکه کشور گیرنده ماده مخدر، صدور آن محموله به مقصد مندرج در بیمهنامه را تأیید کردهاست جزو مدارک خسارت به بیمهگر تسلیم شود.
۳- مسیر حمل ماده مخدر، مسیر معمولی و عادی برای حمل آن نوع مواد تلقی شود.
ماده ۸- وظایف بیمهگذار در صورت وقوع خسارت: بیمهگذار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی ملزم به رعایت موارد ذیل هستند:
۱- برای هر بستهای که مفقود شده است بلافاصله از متصدیان حمل و یا مقامهای بندر یا متصرفان دیگر کالای مورد بیمه به طور کتبی درخواست خسارت نمایند.
۲- در مورد خسارات مشهود به محض اطلاع و قبل از تحویل گرفتن کالای مورد بیمه از متصدیان حمل و یا سایر متصرفان کالا به طور کتبی تقاضای بازدید کنند و برای خساراتی که هنگام بازدید مشخص میگردد گواهی مربوطه را که به امضای آن ها رسیده باشد دریافت و از نامبردگان درخواست پرداخت خسارت نمایند.
۳- در مواردی که از سالم بودن کامل کالای مورد بیمه مطمئن نباشند رسید بدون قید و شرط به متصدیان حمل ندهند و با درج موضوع در بارنامه یا رسیدی که به متصدیان حمل میدهند حق خود را برای مطالبه خسارت محفوظ نگهدارند.
۴- هرگاه موقع تحویلگرفتن کالای مورد بیمه، زیان یا آسیبی مشهود نباشد بیمهگذار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی باید حداکثر ظرف سه روز از تاریخ تحویلگرفتن کالا و اطلاع از خسارت، مراتب را به طور کتبی با پست سفارشی یا اظهارنامه به متصدیان حمل اعلام نمایند.
۵- در مواردی که مؤسسه حمل تمام یا قسمتی از کالای مورد بیمه را به بیمهگذار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی تحویل ندهد نامبردگان موظفند که پس از تنظیم صورتمجلس کسر تخلیه، گواهی کتبی عدمتحویل را از مؤسسه مذبور بخواهند. در صورتی که گواهی عدمتحویل در موعدهای زیر صادر نشود بیمهگذار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی باید حداکثر طی یک هفته با اظهارنامه رسمی از مؤسسه حمل درخواست خسارت بنمایند و مراتب را به بیمهگر اطلاع دهند:
– در صورت حمل با کشتی، حداکثر هفت ماه پس از تخلیه کالای مورد بیمه از کشتی.
– در صورت حمل با کامیون و قطار، حداکثر هفت ماه پس از ورود وسیله حمل به مرز کشور مقصد.
– در صورت حمل با هواپیما، حداکثر سه ماه پس از تخلیه کالای مورد بیمه از هواپیما.
۶- بیمهگذار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی موظفند در مورد خسارت مشهود که به موجب این بیمهنامه بیمهگر تعهد جبران آن را دارد، چنانچه مورد بیمه در ید متصدیان حمل و نقل است قبل و یا بلافاصله پس از تحویل گرفتن کالا از آن ها و چنانچه خسارت در انبار گمرک مشاهده شود، قبل از تحویل گرفتن از انبار ضمن تنظیم صورت مجلس گمرکی مراتب را به بیمه گر اعلام نموده و درخواست بازدید از کالا را بنماید.
ماده ۹- اختیارات بیمهگر در کالای خسارت دیده مورد بیمه: بیمهگر در صورت توافق با بیمهگذار میتواند کالای خسارتدیده و نجات داده شده مورد بیمه را تعمیر، تعویض و یا تصاحب نماید. در صورتی که بیمهگر در مقابل پرداخت خسارت کامل (حسب مورد با یا بدون کسر فرانشیز) قسمت آسیبدیده کالای مورد بیمه را تصاحب کند بیمهگذار موظف است مالکیت قسمت مربوط را به بیمهگر منتقل نماید. همچنین، بیمهگر باید تعمیر و یا تعویض کالای مورد بیمه خسارتدیده را در مدتی که عرفاً کمتر از آن میسر نیست انجام دهد.
ماده ۱۰- مدارک درخواست خسارت: برای درخواست خسارت، بیمهگذار یا نمایندگان و یا ذینفعان وی موظفند در اسرع وقت اسناد و مدارک لازم از جمله موارد زیر را حسب نوع خسارت به بیمهگر تسلیم نمایند:
۱- اصل بیمهنامه یا گواهی بیمه.
۲- اصل سیاهه (فاکتور) کالای مورد بیمه با مشخصات کامل و صورت توزین و بستهبندی .
۳- اصل بارنامهها و یا قرارداد حمل.
۴- صورت وضعیت کالای مورد بیمه در موقع تحویلگرفتن و صورت وضعیت میزان توزین کالا در آخرین مقصد مندرج در بیمهنامه.
۵- مکاتبات متبادله با متصدیان حمل و اشخاص مندرج در ماده ۸.
۶- در صورت عدم تحویل کالای مورد بیمه علاوه بر اسناد و مدارک فوق، برگ رسمی گواهی عدم تحویل که مؤسسه حمل صادر کردهاست هم باید با توجه به مقررات مندرج در بند ۵ از ماده ۸ به بیمهگر تسلیم گردد.
۷- پروانه گمرکی (برگ سبز) و صورت مجلس کشف اختلاف در صورت صدور.
۸- گواهی مبدأ.
۹- قبض انبار گمرک.
۱۰- گزارش بازدید خسارت که بایستی توسط یکی از اشخاص یا مؤسسات مجازی که توسط بیمه مرکزی ایران معرفی گردیدهاند تهیه شده باشد.
“