زیاد
۹۲
۴/۶۹
۶/۲۲
خیلی زیاد
۱۴۷
۴/۶۹
۶/۷۷
کل
۳۴۷
۳۴۷
همان طور که در جدول(۴-ب-۵۸) مشاهده می شود فراوانی های مشاهده شده در گروه های زیاد و خیلی زیاد، بیشتر از فراوانی های مورد انتظار همان گروه ها می باشد. یعنی تراکم افراد در این گروه ها بیشتر از سایر طبقات است. همچنین در گروه های خیلی کم، کم و متوسط، فراوانی های مشاهده شده کمتر از فراوانی های مورد انتظار می باشد. چنانچه انتخاب هر یک از گروه های متغیر به طور تصادفی باشد می توان انتظار داشت که فراوانی منتظره هر طبقه یا گروه برابر با مقدار ۴/۶۹ باشد. علاوه بر این داده های جدول نشان می دهد مقدار بدست آمده برای گویه سوم مؤلفه فضای آموزشی برنامه درسی مهارتهای زندگی در سطح ۰۱/۰ و با درجۀ آزادی ۴ معنیدار است. این امر بدان معناست که فرض صفر مبنی بر عدم وجود تفاوت بین توزیع مشاهده شده و مورد انتظار، و تصادفی بودن انتخاب گروه های متغیر (خیلی کم، کم، متوسط و …) رد میشود. یعنی بین فراوانیهای مشاهده شده و مورد انتظار تفاوت آشکار و معنی داری وجود دارد و تراکم داده ها در ردیف های زیاد و خیلی زیاد بیشتر از سایر طبقات می باشد. بنابراین می توان گفت اکثر دانش آموزان با انتخاب آگاهانه و نظام دار هر یک از گروه های متغیر معتقدند که فضاهای آموزشی خارج از مدرسه (اردوها، گردش های علمی و …) برای یادگیری مفاهیم درس مهارتهای زندگی می تواند بسیار مفید و مؤثر واقع شود.
ج) اولویتبندی اهمیت عناصر برنامه درسی مهارتهای زندگی و زیر مؤلفه های آنها از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان و دانشآموزان
اولویتبندی اهمیت عناصر برنامه درسی مهارتهای زندگی در پژوهش حاضر از طریق آزمون فریدمن انجام شد. این اولویتبندی به تفکیک گویههای هر مؤلفه و به تفکیک ۹ مؤلفه برنامه درسی مهارتهای زندگی به طور جداگانه از دیدگاه گروه های مورد مطالعه بررسی شده است. در نمودار زیر نحوه اولویتبندی عناصر برنامه درسی مهارتهای زندگی به وضوح نشان داده شده است.
اولویتبندی اهمیت عناصر برنامه درسی مهارتهای زندگی
به تفکیک گویههای هر مؤلفه از دیدگاه:
اولویتبندی اهمیت عناصر برنامه درسی مهارتهای زندگی
به تفکیک ۹ مؤلفه برنامه درسی از دیدگاه:
۱- اولویتبندی اهمیت عناصر برنامه درسی مهارتهای زندگی به تفکیک گویههای هر مؤلفه از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان و دانشآموزان
جدول ۴-ج-۱: نتایج آزمون فریدمن در مورد اولویتبندی عناصر برنامه درسی مهارتهای زندگی به تفکیک گویههای هر مؤلفه از دید متخصصان تعلیم و تربیت
الفـاهداف مهارتهای زندگی
میانگین رتبه ها
اولویت بندی
مقدار خی دو
df
sig
ذـراهبردهای تدریس
میانگین رتبه ها
اولویت بندی
مقدار خی دو
df
sig
گویه الف-۱
۹۷/۲
اول
۳
۰۸/۹
۰۲۸/۰