۳-۱۲ پایایی[۹۴] ابزار تحقیق
«پایایی به خطاهای گوناگونی که ممکن است در ابزار اندازه گیری وجود داشته باشد اشاره می کند. خطایی که از یک مشاهده به مشاهدۀ دیگر، برای یک واحد تحلیل و دو یا چند اندازه گیری با یک وسیلۀ سنجش به وجود می آید.» (فرانکفورد ،۱۳۸۱: ۲۴۳)
«پایایی ابزار که از آن به اعتبار، دقت و اعتمادپذیری نیز تعبیر می شود، عبارت است از یک وسیلۀ اندازه گیری برای سنجس یک متغیر، که در شرایط مشابه در هر مکان و زمان دیگر نتایج مشابهی به دست دهد.» (حافظنیا، ۱۳۸۳: ۱۵۵)
«برای سنجش پایایی یک ابزار پژوهش سه راه مختلف وجود دارد:
۱- پایایی پایداری[۹۵] ۲- پایایی نمایا[۹۶] ۳- پایایی همپا[۹۷] » (منصوریان، ۱۳۸۱: ۸۱)
«برای برآورد اعتبار ابزار سنجش پنج شاخص وجود دارد که عبارتند از ۱- اعتبار بازآزمایی ۲- اجرای فرمهای همتا ۳- دو نیمه کردن ۴- آلفای کرانباخ[۹۸] ۵-اعتبار نمرهگذاری» (پاشاشریفی، ۱۳۸۳: ۲۴۳).
در این تحقیق به منظور محاسبۀ پایایی ابزار تحقیق(پرسشنامه) از روش پایایی همپا و مهمترین شاخص آن یعنی آلفای کرانباخ (منصوریان، ۱۳۸۱: ۸۳) سود جستهایم. این آزمون به ما میگوید که آیا اجزای درونی یک شاخص با هم سازگاری دارند. اگرمقدار آلفا از ۷/۰ بیشتر باشد، سازگاری درونی مناسبی بین گویه ها وجود دارد و اگر بین ۶/۰ تا۷/۰ باشد، نشاندهندۀ سازگاری درونی تقریباً مناسب و یا قابل قبول است .اما اگرمقدار آلفا کمتر ۵/۰ باشد، سازگاری درونی ضعیفی بین گویه ها را نشان میدهد که قابل قبول نیست.
بدین منظور برای Pre-test پرسشنامه، ابتدا با ۴۰ نفر از پس از انجام محاسبات آماری، نتایج آزمون کرانباخ به شرح زیر به دست آمد:
متغیر | |||||||||
آلفای کرانباخ |
از آنجا که ضریب اعتبار همه مفاهیم، بالاتر از ۷/۰ است، نتیجه میگیریم که ابزار ما از ضریب اعتبار قابل قبولی برخوردار است. لازم به ذکر است، از آنجا که افراد مورد مصاحبه به منظور سنجش ضریب اعتبار درونی سؤالات تحقیق، از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند، لذا در جامعۀ نمونۀ نهایی تحقیق منظور نشدهاند.
۳-۱۳ رویۀ جمعآوری داده ها
پس از تهیۀ پرسشنامه و انجام Pre-test و رفع ابهامات موجود در آن و حذف گویه های ناهماهنگ مفاهیم و متغیرهای تحقیق، حال باید به سراغ جامعه رفته و داده های اصلی خود را جمعآوری کنیم.
متداولترین روش پرسش، از طریق توزیع پرسشنامه است که در واقع نوعی مصاحبۀ فردی است که فرد طی آن یک پرسشنامه را تکمیل می کند. همچنین مصاحبهشونده وقت زیادی را در اختیار دارد و در حقیقت پرسشنامه ابزار کتبی و ثابتِ آگاهی از نظرات افراد محسوب می شود.
همانطور که در بخشهای قبلی ذکر شد، در این تحقیق برای دسترسی به نگرشها و دیدگاه های دانش آموزان تعداد ۲۰۰ پرسشنامه در مدارس هوشمند(نیمه هوشمند)و ۲۰۰ پرسشنامه در مدارس غیر هوشمند پر شده است.
۳-۱۴ فنون تجزیه و تحلیل داده ها
بعد از اینکه داده ها با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه گردآوری شد، نوبت به آماده سازی داده ها جهت تحلیلهای مورد نـظر مـیرسد. در این مرحله ابتدا داده ها را کدگذاری - کمی کردن داده های خام- کرده و سپس وارد نرم افزار رایانهای میکنیم. دراین بررسی، جهت پردازش داده ها از برنـامۀ SPSS نسخۀ ۱۶ تحت وینـدوز استفـاده شده است و برای طراحی جداول و نمودارها از برنامه های Excle و Word نسخۀ ۲۰۰۷ استفاده شد. همچنین جهت تحلیل داده ها - یعنی آزمون فرضیه های مطرح شده در تحقیق – آزمونهای مختلف آماری با بهره گرفتن از قابلیت های نرم افزار SPSS در دو سطح صورت گرفت:
الف) سطح توصیف: در این سطح، به تجزیه و تحلیل یک بعدی (یک متغیره) یا توصیف متغیرها با بهره گرفتن از جداول توزیع فراوانی و آماره های توصیفی، متناسب با سطح سنجش متغیرها، همچون میانگین، میانه، مد، واریانس، انحراف معیار پرداخته شد.
ب) سطح تبیین: در این سطح، به منظور بررسی نحوۀ تأثیرات میزان سواد رسانه ای دبیران بر توسعه مدل تفکر انعکاسی دانش آموزان(پاسخگویان)، از آزمونهای مختلف آماری، متناسب با سطح سنجش متغیرها، همچون کایاسکوئر، گاما و… استفاده شد.