آشنایی با شخصیت نوستالژیک
۸۴۰/۰
تأثیر پذیری نوستالژیکی
۷۴۳/۰
نوستالژی
۸۶۶/۰
کل پرسشنامه
۹۳۶/۰
همانطور که در جدول فوق مشخص است میزان آلفای کرونباخ بدست آمده برای شاخص های تحقیق بزرگتر از ۷۰/۰ میباشند و این موضوع نشان دهنده همبستگی درونی بین متغیرها برای سنجش مفاهیم مورد نظر است و بدین ترتیب میتوان گفت که ابزارهای مورد استفاده از قابلیت اعتماد و یا پایایی لازم برخوردارند.
اعتبار[۹۶] ابزار اندازه گیری:
منظور از اعتبار یک مقیاس یا یک ابزار اندازه گیری، پاسخ به این سئوال است که ابزار اندازه گیری آنچه را که بایستی بسنجد آیا میسنجد و تا چه اندازه در این موضوع موفق بوده و صحت لازم را دارد. به عبارتی، اعتبار به معنای میزان انطباق بین تعریف مفهومی متغیر با تعریف عملیاتی آن است (۱۴۱). به منظور بررسی اعتبار محتوایی ابزار اندازه گیری از نظر کارشناسان و متخصصان مربوطه و به منظور بررسی روایی سازه ابزار اندازه گیری از تکنیک تحلیل عاملی تأئیدی استفاده شده است.
تحلیل عاملی تأئیدی ابزار اندازه گیری
از آنجایی که برای تعیین اعتبار سازه پرسشنامه از روش تحلیل عامل تأییدی استفاده شده است در اینجا به بحث مختصری در مورد تحلیل عامل تأییدی و مشخصه های برازندگی آن میپردازیم. تحلیل عامل تأییدی در واقع یک مدل آزمون تئوری است، که در آن پژوهشگر تحلیل خود را با یک فرضیه قبلی آغاز میکند. این مدل، که مبتنی بر یک شالوده تجربی و نظری قوی است، مشخص میکند که کدام متغیرها با کدام عاملها، و کدام عاملها با کدام عاملها همبسته شود. برای ارزشیابی اعتبار سازه نیز یک روش قابل اعتماد به پژوهشگر عرضه میکند، تا از این طریق بتواند به گونه بارزی فرضیههایی را درباره ساختار عاملی داده ها که ناشی از یک مدل از پیش تعیین شده با تعداد و ترکیب مشخصی از عاملهاست، بیازماید. روش تأییدی بعد از مشخص کردن عاملهای پیش تجربی، از طریق تعیین برازندگی مدل عاملی از پیش تعیین شده، تطابق بهینه ساختارهای عاملی مشاهده شده و نظری را برای مجموعه دادهها آزمون میکند. در این پژوهش برای ارزیابی مدل تحلیل عامل تأییدی از مشخصه های χ۲/df، RMSEA، GFI و AGFI استفاده شده است. شاخص χ۲/df فاقد یک معیار ثابت برای یک مدل قابل قبول است، اما مقدار کوچکχ۲/df دلالت بر برازش بهتر مدل دارد (۱۳۸).
از جذر برآورد واریانس خطای تقریب (RMSEA) به عنوان اندازه تفاوت برای هر درجه آزادی استفاده شود. شاخص RMSEA برای مدلهای خوب برابر با ۰۵/۰ یا کمتر است. مقادیر بالاتر از آن تا حد ۰۸/۰ نشان دهنده ی خطای معقولی برای تقریب در جامعه است. مدلهایی که RMSEA آنها ۱۰/۰ یا بیشتر باشد برازش ضعیفی دارند. در برنامه لیزرل شاخص های برازندگی (GFI) و شاخص تعدیل شده برازندگی(AGFI) را معرفی کرده اند. نشان میدهند که مدل تا چه حدنسبت به عدم وجود آن، برازندگی بهتری دارد. بر پایه قرارداد، مقدار GFI و AGFI باید برابر یا بزرگتر از۹۰/۰ باشد تا مدل پذیرفته شود. GFI و AGFI تحت تأثیر حجم نمونه است و میتواند برای مدلهایی که به گونه ضعیفی فرمولبندی شده اند بزرگ باشد. درباره کاربرد آنها توافق کلی وجود ندارد. نتایج این روش به طور کامل در فصل چهارم شرح داده خواهد شد.
روشهای آماری
تمام داده های جمعشده با بهره گرفتن از SPSS ۲۱ مورد تحلیل قرار گرفته شد. جهت تحلیل داده های آماری از روش آمار توصیفی (میانگین، درصد فراوانی، انحراف معیار و جدولها) استفاده شد. همچنین به منظور آزمون فرضهای آماری پس از رعایت پیش فرضهای نرمال بودن توزیع و همگنی واریانسها، با تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری با بهره گرفتن از نرم افزارهای SPSSو لیزرل به آزمون فرضهای اول تا چهارم پرداخته شد. برای تعیین رابطه سن با مولفههای نوستالژی برانگیخته و تمایل به خرید از آزمون همبستگی اسپیرمن و برای تعیین رابطه جنسیت با مولفههای نوستالژی برانگیخته و تمایل به خرید از آزمون خی دو استفاده شد.
فصل چهارم
یافتههای پژوهش
در این فصل، پس از تعیین اعتبار ابزارهای تحقیق، ابتدا به توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه تحقیق در قالب شکلها و جداول پرداخته شده است. سپس از اشکال و جداول به منظور توصیف متغیرهای اصلی تحقیق بهره گرفته شده است. در ادامه فصل، نتایج تحلیل آماری داده ها با بهره گرفتن از روشهای آمار استنباطی نطیر کولموگروف اسمیرنوف، آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون خی دو به منظور آزمون فرضیه های پژوهش، ارائه شده است.
در این قسمت از تحقیق به کمک تکنیک تحلیل عاملی تأئیدی و با بهره گرفتن از نرم افزار مدل معادلات ساختاری لیزرل[۹۷] نیز به اعتبار سوالات ابزار سنجش پرداخته می شود که نتایج این روش به شرح ذیل بوده است:
بررسی اعتبار گویههای سازنده شاخص نوستالژی برانگیخته:
در این قسمت به بررسی گویههای سازنده شاخص نوستالژی برانگیخته پرداخته شده است تا مشخص شود آیا این گویهها معرفهای معتبری برای سنجش شاخص نوستالژی برانگیخته هست یا خیر؟
شکل ۴-۱: مدل اندازه گیری شاخص نوستالژی برانگیخته با گویههای سازندهاش
بررسی شاخصهای برازش
جدول ذیل شاخصهای استخراج شده از مدل را نشان می دهند.
جدول ۴-۱: شاخصهای برازش مدل نوستالژی برانگیخته
آماره
مقدار
Chi-Square
۶۱/۱۳
Df
۹
Chi-Square/ Df
۵۱/۱
RMSEA
۰۵۶/۰