- نرمال بودن داده ها.
- عدم وجود هم خطی چند گانه یا حداقل بودن آن.
- در این مدل ها، مسیر رفت نباید برگشت داشته باشد (در یک جهت باشند).
- هر متغییر درون زا دارای یک جمله خطاست.
عوامل کارکردی
۰٫۳۷۰
عوامل اقتصادی
۰٫۲۸۷
عوامل احساسی
۰٫۹۳۶=
۰٫۱۵۱
ریزش
۰٫۰۶۴=
۰٫۰۳۵ -
عوامل اطلاعاتی
نگاره شماره ۴- ۵- مدل تحلیل مسیر
تمامی متغیرها با در نظر گرفتن شیب آنها همگی در سطح مناسب و قابل قبولی از تأثیر گذاری مستقیم بر متغیر وابسته ی خود بوده و اثر قابل قبولی را در این راستا دارا می باشند بجز متغیر عوامل اطلاعاتی. با توجه به میزان شیب ها میتوان دریافت که به ترتیب، عوامل کارکردی و سپس عوامل اقتصادی و در نهایت عوامل احساسی بیشترین تأثیر را بر ریزش مشتری خواهند داشت.
۴-۵- جمع بندی فصل چهارم
همانگونه که در مقدمه فصل حاضر هم آمده است هدف از نگارش این فصل توصیف و تحلیل داده های جمع آوری شده حاصل از مطالعات میدانی به منظور تبیین سئولات تحقیق بوده است.
مستند به موارد مذکور، در این فصل ابتدا به تشریح و توصیف پرسشنامه و داده های جمع آوری شده مربوط به مطالعات میدانی تحقیق شامل اجزای پرسشنامه و نحوه تدوین آن، اعضای جامعه و تعداد نمونه، نحوه تعیین و تبیین متغییرهای استخراج شده از ادبیات، ارائه داده های توصیفی تحقیق در قالب جدول و داده های جمعیت شناختی نمونه نیز پرداخته شده است.
در قسمت دیگر فصل به تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با بهره گرفتن از آزمون های متفاوتی از قبیل همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی و … پرداخته شده و در پایان نیز تحلیل مسیر مدل انجام گرفت.
فصل پنجم
خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه
گام نهائی تحقیق از اصلی ترین و بنیادی ترین مراحل انجام آن می باشد. تجزیه تحلیل دقیق و نتیجه گیری درست از داده ها و اطلاعات جمع آوری شده، بدین دلیل که مبنایی برای برنامه ریزی های آتی سازمان و یا جامعه مورد تحقیق قرار می گیرد، از اهمیت دوچندانی برخوردار می باشند. در واقع نتیجه های بدست آمده باید آنچنان مستند و قابل تشریح باشند که جامعه مورد تحقیق به درستی و صحت آنها اعتماد داشته تا برای اصلاح نواقص و کاستی ها با توجه به نتیجه های بدست آمده، برنامه ریزی جامعی انجام داده و به نتیجه های قابل پیشبینی دست یابد.
طی فصل حاضر پس از بیان مختصری از مسئله، اهداف و روند اجرایی تحقیق حاضر، به ارائه چکیده نتایج و یافته های آن پرداخته خواهد شد. آنگاه نتایج تحقیق حاضر با نتایج برخی تحقیقات مشابه مورد مقایسه قرار گرفته و مزیت ها و نوآوری های آن در مقابل دیگر مطالعات و تحقیقات انجام شده تشریح و تبیین خواهد شد و بالاخره اینکه در پایان، به بیان نتایج کاربردی و ارائه پیشنهاداتی به منظور ادامه و پیگیری تحقیقات مشابه در آینده پرداخته می شود.
۵-۲- مروری مختصر بر هدف، مسئله و چگونگی کار
در تحقیق حاضر به بررسی تاثیر عوامل اقتصادی، اطلاعاتی، احساسی و کارکردی بر ریزش مشتریان بیمه عمر در شرکت های بیمه پاسارگاد در سطح استان مازندران پرداخته شده است. بر این اساس هدف اصلی تحقیق حاضر، آزمون تجربی مدل محقق ساخته ی ریزش مشتری در تعیین رابطه با عوامل چهارگانه بالا در شرکت های بیمه پاسارگاد مازندران بوده است.
به منظور دسترسی به هدف تحقیق و مشخص نمودن و متغییرهای مهم و نیز میزان اثر گذاری در شرکت های بیمه پاسارگاد مازندران ، مستند به مرور ادبیات موضوعی مربوط و تجربیات کارشناسان، از مدل مفهومی محقق ساخته استفاده گردیده است که شرح کامل آن در فصل یک و نیز در کل تحقیق بیان شده است. جهت حل مسئله و پاسخگویی به سولات تحقیق گام های زیر پیموده شد: مطالعات میدانی مقدماتی و معتبر سازی متغیرها، طراحی ابزار اندازه گیری نهایی و مطالعات میدانی نهایی انجام گرفت، داده ها از طریق اینترنت جمع آوری شدند و تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات جمع آوری شده پرداخته شد،
که البته در مبحث تجزیه و تحلیل نتیجه های به دست آمده از آزمون های مختلفی همچون آزمون آلفای کرونباخ جهت تعیین پایایی پرسشنامه تحقیق، آزمون فریدمن جهت رتبه بندی کردن متغیر های تحقیق به لحاظ اهمیت تاثیر گذاری،آزمون Runs به جهت تصادفی بودن مشاهدات، آزمون (K-S) به منظور نرمال بودن توزیع مشاهدات، آزمون همبستگی رگرسیون خطی ساده و چندگانه به منظور تعیین روابط میان متغیرهای تحقیق، مدل رگرسیونی جهت تبیین میزان تاثیر گذاری متغییرهای مستقل بر متغیر وابسته و در نهایت تحلیل مسیر مدل با بهره گرفتن از نرم افزارهای SPSS و EXCEL گردید.
۵-۳- نتایج آزمون ها
همانگونه که در فصل قبل نیز مفصلا توضیح داده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، ابتدا به مدل مفهومی تحقیق توجه شد، سپس بر اساس مدل مورد نظر و با توجه به پرسشنامه سوالاتی طراحی شد، و با توجه به نظر چند خبره، استاد راهنما و مشاور پرسشنامه نهایی تهیه گردید و در میان اعضای نمونه آماری توزیع شد، پرسشنامه های مذکور از طریق Google Formsتکمیل و جمع آوری گردید و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. ذیلا نتیجه هر یک از آنها بصورتی کاملا خلاصه ارائه می گردد.
۵-۴- تجزیه و تحلیل نتایج آزمون فرضیه ها
در این بازه نوشتار به بیان بسیار کلی از آزمون های انجام شده و نتایج حاصل از آنها در قالب بررسی فرضیه ها پرداخته می شود. بطوریکه تجزیه و تحلیل فرضیه ها و شاخص بودن آنها نیز به بحث گذاشته می شود. در ابتدای کار از آزمون آلفای کرونباخ برای تعیین اعتبار پرسشنامه استفاده شد که این آزمون نشان داد که پرسشنامه از اعتبار بسیار بالایی نیز برخوردار است. سپس، آزمون های مربوط به آمار توصیفی برای بررسی میانگین، انحراف معیار و واریانس متغیر های پژوهش استفاده شد و خروجی های هر یک از آزمون ها در قالب نمودار نیز به تصویر کشیده شده است. سپس برای انجام آزمون های آماری استنباطی که شامل آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل مسیر بود، اقدام شد. البته قبل از انجام آزمون رگرسیون، ابتدا پیش آزمونهای آن نیز انجام گرفت که مناسب بودن داده ها، برای تحلیل رگرسیون را نیز حاکی بود.
۵-۵- نتایج تائید/ عدم تائید آزمون های فرضیات
۵-۵-۱- نتایج آزمون های آلفای کرونباخ
پایایی پرسشنامه تحقیق از آنجا که آلفای کرونباخ محاسبه شده (۰٫۹۸( بیشتر از ۷۰/۰ می باشد، در حد بسیارخوبی است. در ضمن پایایی هر یک از متغیر های تحقیق نیز در حد خوبی بدست آمد که در فصل قبل بدان اشاره شده است.
۵-۵-۲- نتیجه آزمون فریدمن
نتیجه آزمون فریدمن نشان می دهد که با توجه به سطح معنی داری محاسبه شده ۰٫۰۵ فرض صفر رد شده است به عبارتی متغیر ها دارای اهمیت یکسان نمی باشند.
از طرفی هم متغیرها رتبه بندی شده اند که با توجه به امتیازات بدست آمده از آزمون گرفته شده، عوامل احساسی بیشترین اهمیت و عوامل اطلاعاتی نیز در این میان کمترین اهمیت نسبی را نسبت به سایر متغیر ها برخوردار است.
۵-۵-۳- نتیجه آزمون همبستگی پیرسون
این آزمون جهت تعیین وجود و یا عدم وجود رابطه میان متغیر ها و سطح معنی داری برای هر یک از متغیر ها انجام شد. همچنین از شاخص کوهن جهت تعیین میزان اثر هر یک از متغییرها استفاده شده است. بطوریکه نتیجه آزمون نشان داد که برازندگی متغییر” عوامل اقتصادی ” با توجه به جدول کوهن و با عدد ۰٫۹۲۱ حاکی از وجود همبستگی قابل ملاحظه ای با ریزش بوده که معنی دار بودن آن را می رساند. همچنین متغیر های ” عوامل اطلاعاتی ” و ” عوامل احساسی ” و ” عوامل کارکردی ” با ترتیب ۰٫۸۸۹، ۰٫۹۲۷، ۰٫۹۱۷ حاکی از وجود همبستگی بالامی باشد. بنابراین فرض H0 که مبتنی بر عدم وجود رابطه میان متغیر های وابسته تحقیق می باشد، رد می گردد چراکه میان متغیر ها همبستگی قابل ملاحظه ای وجود دارد.
۵-۵-۴- نتیجه آزمون تصادفی بودن مشاهدات
نتیجه آزمون Runs نشان می دهد که با توجه به اینکه سطح معنی داری محاسبه شده بیشتر از پنج درصد است (Sig ≥ ۰٫۰۵) ، لذا فرضیه مبتنی بر این امر که انتخاب افراد جهت پاسخگویی به سوالات پرسشنامه ای مربوط به هر یک از متغیر ها بصورت تصادفی نیز انتخاب شده اند تائید می شود.
۵-۵-۵- نتیجه آزمون نرمال بودن توزیع مشاهدات
نتیجه آزمون (K-S) ، نشان می دهد که با توجه به اینکه سطح معنی داری محاسبه شده کمتر از پنج درصد است (Sig<0.05) ، بنابراین فرضیه مبتنی بر این امر که بین فراوانی های مورد انتظار و مشاهده شده تفاوت معناداری وجود ندارد (یعنی مشاهدات نرمال اند)، نیز تائید می شود.
۵-۶- آزمون و تجزیه و تحلیل فرضیه ها
فرضیه شماره ۱
بر اساس خروجی های حاصل از این آزمون، متغیر عوامل اقتصادی با در نظر گرفتن آماره t در سطح ۴٫۴۳۱ و سطح معنی داری ۰٫۰۰۰، رد می شود. چراکه آماره t در ناحیه H1 واقع گردیده و سطح معنی داری کمتر از سطح ۰٫۰۵ است. بنابراین عوامل اقتصادی با شیب ۰٫۲۸۷ دارای تاثیر معنی داری بر ریزش می باشد.