۲-۹- بخش پولی و اثرات تجارت الکترونیکی
یکی از کانالهایی که از طریق آن، تجارت الکترونیکی میتواند متغیرهای پولی را تحت تأثیر قرار دهد، گسترش مبادلات الکترونیکی کالاها و خدمات، گسترش فعالیت بانکهای مجازی[۵۶] و به تبع آن، رواج اشکال مختلف پول الکترونیکی است. بدیهی است که رواج پولهای الکترونیکی نیاز برای نگهداری اسکناس و مسکوک را از سوی مردم ـ حداقل برای انجام معاملات در سطح خردهفروشی ـ کاهش داده و همین امر، زمینه را برای کاهش عرضه این نوع پولها توسط بانک مرکزی فراهم می کند. کاهش سهم پول کاغذی در سبد پولی افراد برای مقاصد معاملاتی نیز به نوبه خود موجب کاهش هزینههای خلق، نگهداری و مدیریت آن توسط بانک مرکزی خواهد شد. اما در طرف مقابل، هزینههای مرتبط با تهدیدهایی که جانشینهای پول رسمی متوجه ثبات و اعتبار نظام پولی کشورها میکند، بیشتر خواهد شد. این تهدیدها؛ شامل کاهش اعتماد نسبت به استراتژی شرکتها، مسائل عملیاتی، عدم اطمینان نسبت به قوانین و مقررات، و امکان استفاده از این نوع پولها برای مقاصد پول شویی و فرار مالیاتی است..
در کنار مسائل مربوط به تنظیم مقررات، آنچه موجب نگرانی مقامات پولی کشورها در سطح کلان اقتصادی شده است، اثرات احتمالی اینگونه پولها بر متغیرهای پولی؛ نظیر عرضه و تقاضای پول، نقدینگی، نرخ بهره و غیره است. جایگزینی این پولها با سایر ابزارهای پرداخت، مسائلی را در خصوص تعریف تقاضای پول و ثبات آن و نیز توانایی بانکهای مرکزی برای کنترل عرضه پول، نقدینگی و غیره مطرح میکند.
به طور کلی تمام سیستمهای پرداخت الکترونیکی؛ نظیر کارتهای بدهی[۵۷]، کارتهایSVC [۵۸]، پول الکترونیکی[۵۹]، چک الکترونیکی[۶۰] و تمام انواع پروتکلهای پیشنهادی در این خصوص، ابزارهای پرداخت و یا به تعبیری دیگر، پول الکترونیکی اقتصاد نوین محسوب میشوند.
از نظر بلیندر[۶۱] (۱۹۹۵) سیستمهای پولی الکترونیکی، نظام پولی را از دو طریق ممکن، تحت تأثیر قرار میدهند:
۱ـ تغییر در عرضه پول به دلیل تغییر در ضریب فزاینده پولی؛
۲ـ تغییر در سرعت گردش پول در بلندمدت و به تبع آن تغییر در سطح عمومی قیمتها و نرخهای بهره.
از نظر وی، تأثیر پول دیجیتالی بر عرضه پول به چگونگی خلق پول بستگی دارد. وی معتقد است که پولهای الکترونیکی جانشین حجم اسکناس و مسکوک در دست مردم، تلقی میشوند و از آنجایی که پولهای موجود در دست مردم بخشی از عرضه پول را تشکیل میدهد؛ لذا تغییر در تقاضا برای پولهای در گردش یا در دست مردم بر عرضه کل پول تأثیر میگذارد. بیشترین اثری که میتوان انتظار آن را داشت، در تعریف محدود پول یاM1 هست Berentsen 1998)). از این رو، حجم اسکناس و مسکوک در دست مردم، حجم سپردههای دیداری، وزن نسبی آنها و نسبت پول در گردش به سپردههای دیداری از شاخصهای اولیه برای ارزیابی اثرات بالقوه جانشینی پول در گردش با پول الکترونیکی محسوب میشوند.(مقدسی، ۱۳۸۳ :۱۲)
۲-۱۰- تجارت الکترونیکی و تجارت بینالملل
مطالعات زیادی در خصوص رابطه بینICT و تجارت بینالملل در برخی از کشورهای جهان انجام شده است.ملیسینی[۶۲] (۲۰۰۲) نشان داد که تخصص یک کشور درICT با رشد سهم صادرات آن رابطه مثبت، و با رشد سهم واردات آن، رابطه منفی دارد.
لارسون[۶۳] ، ملیسینی و سلاتر[۶۴] (۲۰۰۲) با بهره گرفتن از یک مدل اقتصادسنجی، تأثیرICT را بر سهم بازار صادرات در ۱۲ کشور عضو OECD طی دوره(۸۱ ـ ۱۹۹۴) بررسی کردهاند:
که در آن:
EXPijt : صادرات نسبی کشورj ام دربخشi ام درزمان t ؛
PATijt : حقوق ابداعات و اختراعات ثبتشده در کشورj ام در بخش i ام درزمان t؛
DICT : فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبی داخلی؛
ULC : هزینه نسبی هر واحد نیروی کار؛
FICT : فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبی خارجی است.
نتایج حاصل از برآورد مدل نشان میدهد که ICT داخلی و خارجی، تنها در بخشهایی با فناوری بالا، دارای تأثیر مثبت و معنیدار بر سهم صادرات بوده است. درحالیکه این متغیر در صنایع با فناوری متوسط و پایین، معنیدار نیست.
بر طبق نظریه Veron (1966) رقابتپذیری صادرات در صنایع با تکنولوژی بالا در مقایسه با سایر بخشهای صنعتی از اهمیت زیادی برخوردار است. از اینرو اثرICT بر روی رقابتپذیری بینالمللی ممکن است در بین صنایع با فناوری بالا، متوسط و پایین، متفاوت باشد.
Lai (2002) رابطه بین تجارت الکترونیکی و صادرات را در کشور هند با بهره گرفتن از مدل اقتصادسنجی زیر بررسی کرده است:
که در آن nf، تعداد بنگاههای نمونه ازi=1,2,…,nf ،EX متغیر جانشین برای صادرات که ارزش صفر یا یک را میپذیرد. EB-TYPE ، شاخص یا میزان پذیرشICT به صورت نسبت صادرات به روش الکترونیکی به ۰۱۵۷کل فروش،SKILL دستمزد پرداختی ماهانه، STO حجم فروش، LABPROD هزینه مواد خام،COLL-TECH انعطافپذیری در طرحها به عنوان شاخصی از همکاری تکنولوژیک با بنگاههای خارجی.
نتایج حاصل از برآورد مدل با بهره گرفتن از دادههای ۵۱ بنگاه هندی، نشان میدهد که بنگاههایی که سطح پذیرش تجارت الکترونیکی در آنها بیشتر بوده است، نسبت به بقیه بنگاهها عملکرد بهتری در بازارهای بینالمللی داشتهاند.
توسعه تجارت الکترونیکی تمام فعالیتها را به طور یکسان تحت تأثیر قرار نمیدهد. بعضی از فعالیتهای خدماتی؛ نظیر توریسم، آژانسهای مسافرتی و سایر فعالیتهای اطلاعات بر، ازICT و تجارت الکترونیکی بیشتر سود میبرند. همچنین بهکارگیری تجارت الکترونیکی برای بازاریابی کالاها و خدمات نه تنها دسترسی به بازارهای جدید را فراهم میکند؛ بلکه موجب تثبیت درآمدهای صادراتی نیز میشود.(حسینی و فتحی،۱۳۸۱ :۲۱)
۲-۱۱- تجارت الکترونیکی در جهان
تحولات اخیر در فناوری اطلاعات پیامدهای اقتصادی مهمی را به دنبال داشته است. تجارت الکترونیکی یکی از پیامدهای عینی فناوری اطلاعات است که از ویژگیهای جهانی نمودن تجارت، برداشتن محدودیتهای زمانی و مکانی، کاهش قیمت منابع جهت خرید، افزایش درصد فروش، دسترسی آسان به اطلاعات، کاهش چشمگیر هزینههای معاملاتی و کاهش زمانی معاملات برخوردار است. تعریف رایج تجارت الکترونیکی انجام فرآیندهای تجاری مربوط به مبادله کالا، خدمات و اطلاعات از طریق شبکههای رایانهای از جمله اینترنت میباشد البته ممکن است فقط بخشی از این فرایند، به صورت الکترونیکی انجام شود.
بنا بر گزارش فارستر در سال ۲۰۰۵، ارزش تجارت الکترونیکی جهان در سال ۲۰۰۴، حدود ۷/۶ تریلیون دلار بوده است که پیشبینی میشود در خوشبینانهترین حالت در سال ۲۰۰۶ به ۸/۱۲ تریلیون دلار برسد.
میزان پیشرفت تجارت الکترونیکی در مناطق مختلف جهان متفاوت است. آمریکای شمالی در تجارت الکترونیکی پیشتاز است. بنا بر گزارش Forrester در سال ۲۰۰۵، آمریکای شمالی با حجم تجارت الکترونیکی ، ۵/۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۴در رتبه اول و منطقه آسیا- اقیانوسیه با ۶/۱ تریلیون دلار و اروپای غربی با ۵/۱ تریلیون دلار به ترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. آمریکای لاتین با ۸/۸۱ میلیارد دلار و سایر نقاط جهان با ۶/۶۵ میلیارد دلار در رتبههای بعدی قرار دارند. حجم تجارت الکترونیکی بر حسب مناطق در جدول ارائه شده است. .
راهبرد تجارت الکترونیکی کشورهای پیشرو مبتنی بر تقویت بخش خصوصی، گسترش اینترنت، کمک به کسبوکارهای کوچک و متوسط و محدود کردن نقش دولت بوده است. این کشورها با ایجاد محیط رقابتی در تمامی عرصهها از جمله ICT باعث ارتقای کیفیت فناوری و کاهش قیمتها شدهاند. در این کشورها وزارتخانه مشخصی از قبیل وزارت تجارت و صنعت، وزارت بازرگانی یا سازمان تجارت الکترونیکی مسئولیت گسترش تجارت الکترونیکی را عهدهدار است، و بر برنامهها و فعالیتهای سایر نهادهای دولتی در زمینه تجارت الکترونیکی نظارت میکنند. سرمایهگذاری فراوان در زمینه آگاهسازی، زیرساختهای فنی و حقوقی و منابع انسانی در کنار توجه ویژه به تحقیق و توسعه در ارتقای جایگاه تجارت الکترونیکی این کشورها نقش بسیار مهمی ایفا کردهاند.
در حال حاضر بنگاهها بیش از خانوارها از تجارت الکترونیکی استقبال میکنند. این کشورها به منظور کسب اعتماد و اطمینان مصرفکنندگان، قوانین مناسبی را مورد تصویب قرار دادهاند.
با وجود تمامی اقدامات به عمل آمده، هنوز تجارت الکترونیکی بیشتر در داخل کشورها رایج است و برای گسترش آن در سطح بینالمللی به مالیه الکترونیکی مطمئن نیاز است که کشورها تلاش زیادی برای همگرایی در تدوین قوانین و مقررات به عمل آوردهاند و انتظار میرود تجارت الکترونیکی به تدریج در تجارت خارجی نیز مؤثر عمل نماید. (حسینی و فتحی،۱۳۸۱ :۲۱)
۲-۱۲- انواع مدلهاى تجارت الکترونیکى
تجارت الکترونیکی بر مبنای نوع مبادلات شامل انواع زیر میباشد: (خانی چاغرق،۱۳۸۵)
-
- تجارت بین بنگاهی (B2B ) : این نوع از تجارت الکترونیکی، انجام دادن تمام فعالیتهای تجاری بین دو یا چند بنگاه را در بر میگیرد، که به صورت الکترونیکی انجام میشود. فعالیتهایی از قبیل برگزاری مناقصات و مزایدهها ، عملیات بازاریابی، خرید و فروش که با اینترنت به سادگی قابل انجام است.
-
- تجارت بین افراد و بنگاه(B2C ) : این نوع تجارت الکترونیکی شامل فعالیتهای تجاری بین افراد و بنگاه است. اغلب این نوع فعالیتهای تجاری به صورت خرید محصولات اعم از کالا، خدمات، نرمافزار و بنگاه است. نمونه بارز این نوع از مبادلات خرید از خانه است، که افراد به واسطه آن میتوانند از منزل یا محل کار خود به خرید مبادرت ورزند. همچنین سازمانها میتوانند از خدمات افراد بهره گیرند. بدین صورت که افراد، عرضهکننده و سازمانها مصرفکننده هستند.
-
- فرد به فرد(C2C ) : مشتریان به طور مستقیم با مشتریان دیگر ارتباط پیدا و از همدیگر خرید میکنند، برای مثال سایت ( www.classifieds2000.com ). بسیاری از افراد به منظور تبلیغ از خود یا برای فروختن خدمات و اطلاعات شخصی از شبکه اینترنت استفاده، و بین همدیگر، دانش، اطلاعات و خبرهای شخصی را مبادله میکنند.
-
- مردم به مردم(P2P ) : این نوع خاصی از مبادلات فرد به فرد است که مردم بین همدیگر سی دی، ویدئو، نرمافزار و دیگر کالاها را مبادله میکنند.
-
- فرد به بنگاه یا فرد به حرفه (C2B ) : شامل افرادی است که به دنبال فروختن کالا و خدمات خود به شرکتها و سازمانها هستند.
-
- تجارت الکترونیکی درون بنگاهی[۶۵]: که شامل مبادلات اطلاعات، خدمات و کالا میان بخشهای مختلف بنگاه است.
-
- بنگاه به کارمندان(B2E ) : یک بخش از تجارت الکترونیکی درون سازمانی است، که در آن بنگاه به کارمندان خود کالا، خدمات و اطلاعات تحویل میدهد.
-
- دولت به بنگاه (G2B ) : رابطهای تجاری میان دولت و بنگاهها است که در آن دولت به سازمانها محصولات میفروشند، یا به آنها خدمات ارائه میدهند.
-
- دولت به افراد (G2C ) : دولت از طریق ارتباطات الکترونیکی به شهروندان، خدمات مختلف ارائه میکند.
- دولت به دولت (G2G ) : شامل مبادلات میان دولتها یا درون دولتها است.