A.; Wilson, Mary
Academy of Management Review
۱۳
مطالعه تعاریف و روش ها ی سرمایه فکری
سرمایه فکری را به عنوان مجموعهای از دارایی های نامشهود (منابع، توانایی ها، رقابت) تعریف میکند که از عملکرد سازمانی و ایجاد ارزش به دست میآیند
۱۹۹۸
Bontis, N
Managing Decision
فصل سوم
روششناسی تحقیق
۳-۱. مقدمه
تحقیق عملی منظم، منطقی و دقیق برای دست یازیدن به حقایق و دانش نو، و ارتباط آن با کل زندگی تعریف میشود. همچنین تحقیق عملی منظم، منطقی و دقیق برای حل مسائل و درک روابط بین متغیرها مطرح میگردد(خلیلی شورینی، ۱۳۸۸، ۱۵). بر این اساس، پژوهش فرآیندی است که از طریق آن میتوان درباره ناشناختهها به جستجو پرداخت و نسبت به آنها شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند، از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آنها به یافتهها تحت عنوان «روششناسی» یاد میشود. و روش علمی یا روش پژوهش علمی، فرایند جستجوی منظم برای مشخصکردن یک موقعیت نامعین است(مقیمی، ۱۳۸۰، ۱۷).
در این فصل، روششناسی تحقیق حاضر تشریح و تبیین خواهد شد و در زیر به آنها اشاره شده است:
۳-۲. روش تحقیق
روش تحقیق مجموعهای از قواعد، ابزارها و راه های معتبر و نظامیافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است. اتخاذ روش تحقیق علمی تنها راه دستیابی به دستاوردهای قابل قبول و علمی است(خاکی، ۱۳۸۴).
این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی است.
همچنین پژوهش حاضر بر مبنای نوع داده های گردآوری شده نیز از نوع کمی میباشد که در این راستا پرسشنامه هایی برای دریافت نظرات توزیع خواهد شد. بنابراین در مجموع از آنجایی که در این پژوهش بدنبال شناسایی و کاربرد نتایج یافتهها در بررسی تاثیر پرورش سرمایه انسانی بر بهبود عملکرد سازمان هستیم، پژوهش برمبنای هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها، توصیفی-همبستگی، از لحاظ نوع داده های گردآوری شده از نوع کمی میباشد. همچنین با توجه به اینکه این پژوهش در سازمان خاصی صورت خواهد گرفت، مطالعه موردی است(خاکی، ۱۳۷۸) .
۳-۳. قلمرو تحقیق
۳-۳-۱. قلمرو موضوعی تحقیق
- قلمرو موضوعی بررسی تاثیر سرمایه انسانی بر بهبود عملکرد سازمان
۳-۳-۲. قلمرو مکانی تحقیق
- قلمرو مکانی تحقیق، شرکت ملی پخش فرارده های نفتی منطقه قم می باشد.
۳-۳-۳. قلمرو زمانی تحقیق
- قلمرو زمانی این تحقیق نیمسال دوم سال تحصیلی۱۳۹۳میباشد.
۳-۴. جامعه آماری
جامعه آماری عبارتست از مجموعهای از افراد، اشیاء و … که حداقل در یک صفت مشترک باشند(کیاکجوری، ۱۳۸۹).
جامعه آماری این پژوهش : کلیه کارکنان شرکت ملی پخش فرارده های نفتی منطقه قم می باشند.
۳-۵. نمونه آماری
نمونه عبارتست از مجموعهای از نشانه ها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعهای بزرگتر انتخاب میشود، به طوری که این مجموعه معرف کیفیات و ویژگیهای آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگتر باشد(همان منبع)
حجم نمونه تحقیق را۱۲۰نفرتشکیل می دهندکه به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند.
۳-۶ . ابزار جمع آوری دادهها و اطلاعات
۳-۶-۱. منابع داده ها
۳-۶-۲. ابزار گردآوری داده ها
در این تحقیق، با بهره گرفتن از پرسشنامه که یکی از ابزارهای روش میدانی است، داده ها جمع آوری می گردند. از نظر نحوه ی اجرا، پرسشنامه ها به صورت مراجعه مستقیم تکمیل میشوند . پرسشنامه پژوهش حاوی ۳ بخش کلی است که بخش اول مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی اعضای نمونه آماری شامل سن، جنسیت، تحصیلات و سابقه خدمت میباشد. دو بخش دیگر مربوط به سازه های اصلی پژوهش. شایان ذکر است مقیاس اندازه گیری بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت (کاملاً موافقم، موافقم، بی نظرم، مخالفم، کاملاً مخالفم) می باشد. همچنین در پژوهش حاضر برای حصول اطمینان از دقت و صحت نتایج بدست آمده از تحقیق به ارزیابی ویژگیهای فنی پرسشنامه در دو بخش روایی و پایایی با بهره گرفتن از معیارهای مختلف پرداخته خواهد شد؛ بطور نمونه معیار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی در قسمت پایایی پرسشنامه و روایی محتوا و روایی سازه (در دو بخش روایی همگرا و واگرا) در قسمت روایی پرسشنامه مورد نظر خواهد بود.
۳-۷. روایی و پایایی[۱۱]
مقصود از روایی یا اعتبار آن است که وسیله اندازهگیری به واقع بتواند خصیصه مورد نظر را بسنجد. به عبارت دیگر، مفهوم روایی به این سؤال پاسخ میدهد که ابزار اندازهگیری تا چه حد میتواند خصیصه مورد نظر را بسنجد(سرمد و دیگران، ۱۳۸۵، ۱۷۰).
نتایج حاصل ازاعتباروروایی درفصل ۴ارائه خواهدشد.
در این پژوهش برای افزایش روایی محتوایی پرسشنامه ،پس ازطراحی اولیه پرسشنامه این پرسشنامه بصورت آزمایشی برای ۳۰ نفرازمتخصصین ارسال شد و باتوجه به نظرات آنان درموردسؤالات پرسشنامه و بانظرات استادراهنماومشاورروایی محتوایی این پرسشنامه تأییدشد.
۳-۷-۱. آلفای کرونباخ
پایایی ابزار بیانگر میزان ثبات و تکرارپذیری نتایج میباشد. از عمدهترین روش های مورد استفاده در تعیین پایایی روش آلفای کرونباخ میباشد که در پژوهش حاضر نیز از این روش استفاده شده است. فرمول محاسبه آن به شرح زیر است:
S: واریانس کل
Sj2: واریانس نمرات هر زیر مجموعه
J2: تعداد زیر مجموعه سؤالات پرسشنامه
برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است ابتدا تعداد ۳۰ پرسشنامه توسط نمونهآماری که به طور تصادفی انتخاب شدهاند تکمیل شده و توسط نرم افزار spss آلفای آن محاسبه شد.
پرسشنامه تحقیق حاضر دارای قابلیت اعتماد است زیرا ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده (۸۷/۰Alpha=) بیشتر از ۷۰/۰ می باشد،بنابراین قابلیت اعتماد پرسشنامه تحقیق حاضر در حد قابل قبولی است.
نتایج آلفای کرونباخ
آلفای کرونباخ