۱-۹- روش و ابزار گردآوری اطلاعات
یکی از گامهای اساسی در هر پژوهشی گردآوری اطلاعات میباشد. به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز این تحقیق سعی شده است تا در تهیه و تدوین پیشینه تحقیق از طریق مراجعه به کتابخانه و بررسی اسناد و مدارک استفاده شود. همچنین برای جمع آوری دادهها و آزمون فرضیهها از پرسشنامه استفاده گردیده است.
۱-۱۰- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
برای تجزیه تحلیل دادهها در این پژوهش از روش مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل (Lisrel) استفاده میشود که البته روش و نرمافزار مذکور به تفضیل در فصل سوم توضیح داده خواهند شد.
۱-۱۱- قلمرو تحقیق (زمانی ، مکانی و موضوعی)
مدت زمان تخمینی برای اجرای این تحقیق از اسفند ۱۳۹۰ لغایت تابستان ۱۳۹۱میباشد. قلمرو مکانی تحقیق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان میباشد. همچنین موضوع پژوهش در حوزه مدیریت دانش می باشد.
۱-۱۲- تعریف اصطلاحات و مفاهیم کلیدی
مدیریت دانش: تعاریف و دیدگاههای متفاوتی در خصوص مدیریت دانش وجود دارد و هر یک از نظریه پردازان بر اساس کارکردهایی که برای دانش و مدیریت دانش در سازمانها قائلند، تعریفی خاص از آن ارائه کردهاند.
دل و گریسون[۵] مدیریت دانش را به عنوان یک راهبرد تعریف میکنند که باید در یک شرکت توسعه داده شود. برای اینکه مطمئن باشیم دانش به افراد درست در زمان مورد نیاز میرسد، به طوری که آنها دانش را به اشتراک گذارند واز اطلاعات برای بهبود وظایف سازمان استفاده میکنند. کارل اسیوبی[۶] مدیریت دانش را به عنوان فرایند خلق ارزش از داراییهای نامحسوس سازمان تعریف میکند. مالهوترا[۷] یکی از پرکارترین افراد در این زمینه بیان میکند که مدیریت دانش دربرگیرنده فرآیندهای سازمانی است که به دنبال ترکیب هم افزای ظرفیت پردازش داده و اطلاعات توسط فناوری اطلاعات با ظرفیت نوآوری و خلاقیت منابع انسانی میباشد . تاونلی[۸] مدیریت دانش را به عنوان مجموعهای از فرآیندها تعریف میکند که دانش موجود در سازمان را در جهت دستیابی به اهداف و ماموریتهای سازمان، ایجاد و به اشتراک میگذارد.
چرخه دانش[۹] : دانش، دانش میآفریند. همان فرآیندهایی که به کار گرفته میشوند تا دانش ایجاد، منتقل و به کار گرفته شود خود منتج به دانش جدید میشود. کارمند دانش را از پایگاههای اطلاعاتی به کار میگیرد تا مشکل مشابهی را که کمی با آن تفاوت دارد حل کند. این راه حل موفق اکنون پایه دانش سازمانی را تشکیل میدهد. به همین ترتیب، ایدههایی را میتوان در جلسات بحث و تبادل نظر مطرح کرد تا ایدههایی جدید منتشر شود، ایدههایی که برخی از آنها بینشهای جدید باارزشی ارائه میدهد که به دانش سازمان میافزاید. نتیجه، چرخه دانشی است که در آن دادهها به اطلاعات تبدیل میشوند. اطلاعات، دستچین و تقویت گردیده و تبدیل به دانش میشود (آلن رادینگ[۱۰]،۱۳۸۶: ۵۲).
جذب دانش[۱۱] : جذب دانش اشاره به کلیه فعالیتهایی دارد که طی آن دانش مورد نظر در اختیار سازمان قرار میگیرد.
ذخیره دانش[۱۲] : ذخیره کردن،سازماندهی و بازیابی دانش سازمانی، که از آن به حافظه سازمانی نیز یاد میکنند، بخش مهمی از مدیریت دانش کارامد را تشکیل میدهد . در این مرحله، دانش ذخیره و ثبت میشود تا قابلیت بازیابی و استفاده توسط کارکنان سازمان وجود داشته باشد (عطاپور به نقل از نوناکا،۱۳۸۸).
اشتراک دانش[۱۳] : اشتراک دانش عبارت است از حرکت، توزیع و پخش دانش بین افراد و پایگاههای اطلاعاتی به طور مکانیزه و غیرمکانیزه و به صورت دوسویه. درحقیقت درصد بالایی از موفقیت مدیریت و چرخه دانش، به تبادل و اشتراک صحیح دانش بستگی دارد و تبادل و اشتراک دانش از فردی به فردی دیگر، از لوازم اساسی چرخه مدیریت دانش است (رادینگ،۱۳۸۶: ۶۳).
بکارگیری دانش[۱۴] : اشاره به این مطلب دارد که ایدهها و دانش بدست آمده، بدون جهتگیری در مورد اینکه چه کسی آنها را مطرح کرده است، در صورت مفید و مناسب بودن، مورد استفاده قرار گیرد. این حلقه به آمیختن دانش با عمل توجه دارد (عطاپور، ۱۳۸۸).
مسیر شغلی : مسیر شغلی به عنوان “الگوی تجربیات مربوط به کار که مراحل زندگی شخص را در بر میگیرد” تعریف میشود. توسعه مسیر شغلی به اثربخشی شغل در بلند مدت و موفقیت سازمانی کارکنان نگاه میکند (دیوید ا دیسنزو،استیفن پ.رابینز، ۱۳۸۸: ۳۴۱).
۱-۱۳- مدل مفهومی تحقیق
انتقالی
چرخشی
ارتقایی (عمودی)
ثابت (افقی)
شکل ۱-۱: مدل مفهومی تحقیق
خلاصه فصل
در این فصل ابتدا ادبیات تحقیق مرور شد، سپس بیان مساله طرح و آن
گاه به ضرورت و دلایل تحقیق و اهمیت موضوع تحقیق اشاره شد. بعد از آن فرضیههای تحقیق ارائه گردید که فرضیه اصلی عبارت است از: میان فرایند چرخه دانش و مسیر شغلی کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان ارتباط معناداری وجود دارد. بعد از فرضیهها، متغیرهای موجود در تحقیق شامل جذب، ذخیره، اشتراک و بکارگیری دانش و مسیر شغلی مشخص شدند و سپس به بررسی اهداف تحقیق پرداختیم. در مرحله بعد روش شناسی تحقیق همراه با روش گردآوری اطلاعات و جامعه آماری و روش تجزیه وتحلیل اطلاعات را به طور خلاصه مورد بررسی قرار دادیم و در آخر به تعریف اصطلاحات و مفاهیم کلیدی پرداختیم.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه
عصر کنونی، عصر تحولات شتابنده و غیرقابل پیشبینی است. وضعیت مدیریت در جامعه ما بیانگر عدم توازن میان پیچیدگیهای روزافزون سازمانها و عدم تواناییهای این سازمانها در پیشبینی و مقابله با این تحولات میباشند. سازمانها برای مقابله با تهدیدات محیطی و استفاده فرصتهای احتمالی، ناچارند ظرفیتها و توانمندی درونی خود را بشناسند، نقاط ضعف را بیابند و به تقویت نقاط قوت بپردازند. مسائل و مشکلات مدیریت آن چنان پیچیده و گسترده شدهاند که تشخیص آنها به آسانی میسر نیست و ماهمیت انسانی سازمانها و پیچیده بودن رفتارهای کارکنان، این پیچیدگی را مضاعف کرده است.
در چنین شرایطی سازمانهایی موفق و کامیاب هستند که ضمن کسب دانش و آگاهی وسیع از عوامل محیطی برای حفظ حیات خود، بتوانند زمینه رشد و پویایی و افزایش عملکرد سازمان را بهبود بخشند (رحیمی و نجفی ، ۱۳۸۶: ۱۱).
یکی از راه های تحقق این امر مقوله مدیریت دانش[۱۵] است. در گذشتهای نه چندان دور، قدرت و مزیت رقابتی یک سازمان یا یک جامعه، دسترسی بیشتر به منابع مادی محسوب میشد. اما اکنون شرایط جامعه متحول شده و اصلیترین مزیت رقابتی برای سازمانها، توان آنها در مدیریت دانش محسوب میشود (خوانساری، ۱۳۸۴).
در دنیای امروز که تغییرات سریع و دانش از جایگاه خاصی برخوردار است، مدیریت دانش اهمیت ویژهای یافته است و باعث شده سازمانها به اهمیت مدیریت دانش در سیاستگذاری و خدماترسانی به مردم واقف شوند.
به گفته پیتر دراکر[۱۶] راز موفقیت سازمانها در قرن ۲۱ همانا مدیریت دانش است (اورمزدی، ۱۳۸۶). بنابراین مدیریت سازمانها باید با تکیه بر دانایی، امکان اتخاذ تصمیمات معقولتر در موضوعات مهم و بهبود عملکردهای مبتنی بر دانش را پیدا کنند. از اینرو مدیریت دانایی موضوعی مهمتر از خود دانایی محسوب میشود که در سازمانها به دنبال آن است که نحوه چگونگی تبدیل اطلاعات و دانستههای فردی و سازمانی را به دانش و مهارتهای فردی و گروهی تبیین و روشن نماید. امروزه مدیریت دانش به عنوان منبعی مهم درجهت مزیت رقابتی و ارزش آفرینی شناخته شده است (ابراهیم سبا و جنیفر راولی[۱۷]، ۲۰۱۰).
فقدان ساز و کارهای صحیح ارزیابی و پیادهسازی مدیریت دانش، این سرمایهگذاری را در ذهن مدیران تنها به یک هزینه اضافی تبدیل کرده است. از اینرو سازمانها باید محیطی را برای اشتراک و انتقال و تقابل دانش در میان اعضای خود بوجود آورند و سعی در ایجاد بسترسازی و شناسایی عوامل زمینهای جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان نمایند (فایرسون و مک ال روی[۱۸] ، ۱۳۸۷: ۱۲۷).
مدیریت دانش در سبز فایل، تحولات شگرفی را در مباحث مدیریتی ایجاد کرده است. با توجه به اینکه مدیریت، تنها به دانش کد شده و مستند شده اکتفا نمیکند، بسیاری از سازمانها و شرکتهای جهان با تکیه بر دانش ضمنی و آشکار خود، درصدد ارتقای جایگاه رقابتی و افزایش اثربخشی و بهرهوری خود هستند. در راستای رسیدن به این اهداف، مدیریت دانش به دنبال تصرف دانش، خرد و تجربیات با ارزش افزوده کارکنان و نیز پیادهسازی، بازیابی و نگهداری دانش به عنوان داراییهای سازمان است (اورمزدی ، ۱۳۸۶).
در دهه های اخیر، انواع موسسات شاهد تغییرات اساسی در زمینههای ساختار، کارکرد و سبکهای مدیریتی خویش بودهاند. موسسات کنونی اهمیت بیشتری جهت درک و انطباقپذیری و مدیریت تغییرات محیط پیرامون قائل شدهاند و در کسب و بکارگیری دانش و اطلاعات روز به منظور بهبود عملیات و ارائه خدمات و محصولات مطلوبتر به ارباب رجوعان پیشی گرفتهاند. چنین سازمانهایی نیازمند بکارگیری سبک جدیدی از مدیریت به نام مدیریت دانش میباشند (اورمزدی ، ۱۳۸۶).
امروزه در اوضاع رقابتی پیچیده و مبهم، سازمانها در حال تغییر و تحول مستمرند. موجودیت مادی که زمانی شرط اصلی موفقیت به شمار میرفت، به سر آمده به طوری که دارایی فیزیکی نسبت به دارایی فکری در کسب برتری از اهمیت کمتری برخوردار است. به عبارت دیگر امروزه هدف تغییر به صورت عمده به شکل نرم افزاری حادث می شود نه سخت افزاری که میتوان به صورت عینی یکی از این تحولات نرم افزاری را در بکارگیری فرایند مدیریت دانش در سازمانها مشاهده کرد (آراسته و رزقی شیرسوار،۱۳۸۹: ۷۲).
در این فصل ابتدا مبانی نظری تحقیق را تشریح و تببین میکنیم و سپس به پیشینه پژوهش حاضر میپردازیم.
۲-۱- سیر تحول و تاریخچه مدیریت دانش</stron g>
مدیریت دانش از اواخر دهه ۱۹۷۰ مطرح گردید. با نزدیک شدن به اوسط دهه ۱۹۸۰و آشکارشدن اهمیت دانش و تاثیر آن بر حفظ قدرت رقابتی در بازارهای اقتصادی اهمیت ویژهای یافت. در این دهه بود که نظامهای مبتنی بر هوش مصنوعی و نظامهای هوشمند برای مدیریت دانش بکار گرفته شد و مفاهیمی چون فراهمآوری دانش، مهندسی دانش، نظامهای دانش محور و مانند آن رواج پیدا کرد (دراکر به نقل از حسن زاده، ۱۳۸۸).با نزدیک شدن به اوخر دهه ۸۰ میلادی میتوان سیر صعودی انتشار مقالات مربوط به مدیریت دانش در مجلات حوزه مدیریت، تجارت و علوم کتابداری و اطلاعرسانی را مشاهده کرد. در همین دوران بود که اولین کتابهای مربوط به این حوزه منتشر شدند. با ورود به دهه ۱۹۹۰ فعالیت گسترده شرکتهای آمریکایی، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت به نحو چشمگیری افزایش مییابد. در اواسط دهه ۱۹۹۰ ظهور وب جهانی، تحرک تازهای به حوزه مدیریت دانش میبخشد. در سال ۱۹۹۵، اتحادیه اروپا طی برنامهای به نام اسپیریت بودجه قابل ملاحظهای را برای اجرای طرحهای مدیریت دانش اختصاص میدهد. اکنون در اوایل قرن ۲۱ مدیرت دانش برای بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان نماد رقابت و عامل دستیابی به قدرت و توسعه درآمده است (آزاد شهرکی، ۱۳۸۸: ۱۲). از سال ۲۰۰۰ به بعد، شرکتهای بزرگ اروپایی حدود ۵۵% درآمد خود را به مدیریت دانش اختصاص دادهاند (داوری، ۱۳۸۰). جدول۲-۱ گاهشمار مدیریت دانش را به طور خلاصه نشان میدهد.
روند زمانی | روند پیشرفت مفهوم مدیریت دانش |
دهه ۱۹۷۰ | مدیریت دانش مطرح میشود |
دهه ۱۹۸۰ | بر اهمیت مدیریت دانش افزوده و انتشارات مربوط به آن سیر صعودی میگیرد. |