شبکه حمل و نقل استان یزد ؛ در سطح بالایی از کیفیت،همراهباسرویسدهیوپوششمناسبو برخوردارازاستانداردهایلازم،بهمنظورانتقالایمن،سریعوکمهزینهمسافروکالابودهوبااستفادهاز پتانسیلهایمنطقهایووجودزیرساختهایارتباطیجادهای،ریلیو هوایی با کارکرد ملی و فراملی، استان یزد را به قطبترانزیتی کشور تبدیل نموده و توسعه اقتصادی استان را سرعت می بخشد.
۳-۱۸- برداشتوبررسیوضعشبکهخیابانهایموجود ( درصدشیب،نوعپوشش )
پوششسوارهتمامیمحورهایاصلیشهرآسفالتاستوپوششسطحپیادهروهاعمدتاآسفالتوموزائیک ( سنگفرش ) ودرخصوصبرخیمعابرحاشیهشهربهصورتخاکیاست.
شیبعمومیخیابانهایشهریزدبهتبعیتازشیبعمومیاراضیشهرازجهتجنوببهسمتشمالاست. میزاناینشیبدرحدبسیارمحدودودراکثرخیابانهامیزانآندرحد۰.۲تا۰.۸درصداست.
۳-۱۹- تعیینسلسلهمراتبشبکهمعابرموجود
براساسسلسلهمراتبتعیینشدهبرایشبکهمعابر،طولوسطحانواعخیابانهابهتفکیکدرجهبندیخیابانها،درسطحکلشهرنشاندادهشدهوباسطوحوسهماستانداردشهریمقایسهگردیدهاستجدولوشکلطولوسطحخیابانهایشهریزدرابهتفکیکمشخصمینماید. اطلاعاتفوقنشانمیدهدکهدرسطحکلمحدودهشهری،سهموسطحخیابانهایشریانیدرجه۱و۲ ( ازنوعتوزیعکنندهاصلی ) درحداستانداردشهریبودهوکمبودبهلحاظسطحایننوعخیابانهاوجودنداردولیکندرارتباطباخیابانهایشریانیدرجه۲ ( ازنوعجمعوپخشکننده ) کمبوددرحد۵درصدنسبتبااستانداردشهریمشاهدهمیگردد. همچنیندرارتباطباخیابانهایدسترسیمحلیاگرچهسطحایندسترسیهادرحداستانداردشهریاستولیکنتناسببیندسترسیهایاصلی ( بین۱۲الی۲۰متر ) بادسترسیهایفرعی ( ۳.۵الی۱۰متر ) غیرمتعارفبودهوسهمدسترسیهایاصلیدرحد۲۰درصدکلشبکهدسترسیمیباشد.
جدول ۳-۴- طولوسطحانواعخیابانهادرسلسلهمراتبشبکهمعابر
منبع : طرحتفصیلیشهریزد،مطالعاتحملونقلوترافیک۱۳۸۷
| نوعخیابان | کلمحدودهشهری | استانداردشهری | ||
| طول ( کیلومتر ) | سطح ( هکتار ) | درصد | ||
| شریانیدرجه۱ | ۲۹.۲ | ۱۳۱.۵ | ۷% | ۵ - ۱۰ |
| شریانیدرجه۲ ( توزیعکنندهاصلی ) | ۷۷.۷ | ۲۹۸.۲ | ۱۶% | ۱۵ - ۲۵ |
| شریانیدرجه۲ (جمعوپخشکننده ) | ۸۲.۲ | ۲۲۲.۸ | ۱۲% | ۱۵ - ۲۰ |
| دسترسیمحلی | ۱۳۹.۷ | ۲۶۷.۸ | ۱۴% | ۵۵ - ۷۵ |
| - | ۹۶۶.۵ | ۵۱% | ||

