-/۶۲۷
رفتاری
۲۱/۱۰۲
۱۸/۴۱
۵۸/۰۰
۱۴۶/۰۰
۲۱۵
+/۴۰۹
+/۶۰۷
میانگین نمره مدیریت بدن در بعد نگرشی ۲۷/۱۲۱ با انحراف استاندارد ۸۳/۲۳ است. حداقل نمره پاسخگویان ۰۰/۵۷ و حداکثر نمره پاسخگویان ۰۰/۲۰۹ است. این رقم از حد وسط تجربی مقیاس (۵/۱۰۷) بالاتر است. لذا می توان ادعا کرد که میانگین نمره مدیریت بدن در بعد نگرشی پاسخگویان بالاتر از حد متوسط است. عدد چولگی مثبت است بدین معنا که بیشتر داده ها در سمت چپ نمودار هستند یعنی میانگین از میانه و مد بزرگتر است. عدد کشیدگی منفی است یعنی اینکه بیشتر داده ها از حول میانگین پراکنده شده اند.
اما با توجه به جدول فوق، میانگین مدیریت بدن در بعد رفتاری ۲۱/ ۱۰۲ با انحراف استاندارد ۴۱/۱۸ است. حداقل نمره پاسخگویان ۰۰/۵۸ و حداکثر نمره پاسخگویان ۰۰/۱۴۶ است. این رقم از حد وسط تجربی مقیاس (۵/۱۰۷) پایین تر است لذا می توان ادعا کرد که میانگین مدیریت بدن در بعد رفتاری پاسخگویان پایین تر از حد متوسط است. عدد چولگی مثبت است بدین معنا که بیشتر داده ها در سمت چپ نمودار هستند یعنی میانگین از میانه و مد بزرگتر است. عدد کشیدگی مثبت است یعنی اینکه بیشتر داده ها حول میانگین جمع شده اند.
۴-۳- تحلیل یافته ها
آمار توصیفی تنها می تواند تصویری از جامعه مورد مطالعه ارائه دهد اما قادر به بیان روابط بین متغییرها و تبیین متغییر یا متغییرهای وابسته نیست. زیرا در این سطح محقق در هر مرحله تنها با یک متغییر سروکار دارد. اما محقق در تحقیقات اقتصادی اجتماعی عمدتاً به دنبال تحلیل و تبیین داده ها و متغییرهای موردنظر می باشد. به همین دلیل سعی می کند با بهره گرفتن از آمار استنباطی به بررسی روابط بین متغییرها، تفاوت موجود در بین گروه های مورد مطالعه و یا تبیین متغییر وابسته از طریق متغییر مستقل و ابعاد آن و … بپردازد. در این سطح از تحلیل، محقق با بیش از یک متغییر سروکار دارد که برای تحلیل و تبیین آنها از آزمونهای آماری مختلف که هر یک تحت شرایط خاصی به کار گرفته می شوند استفاده میگردد (کلانتری، ۱۳۹۱: ۹۷). غالباً هدف اصلی پژوهشگر، کسب اطلاعات درباره گروه های کوچک نیست، بلکه او علاقهمند است که از طریق یافتههای این گروه، اطلاعات لازم را درباره جامعهای که این گروه کوچک را از آن انتخاب کرده است، کسب کند. هدف پژوهشگر، اغلب عبارت است از تعمیم اصول و یافته ها به نحوی که قادر باشد حوادث را تبیین و پیش بینی کند. آمار استنباطی سهم عمدهای در پژوهش دارد. با بهره گرفتن از آمار استنباطی می توان از طریق یافتههای حاصل از گروه های کوچک، درباره گروه های بزرگ به استنباط پرداخت (دلاور، ۱۳۸۹: ۲۵ -۲۶).
اکنون پس از آن که در بخش آمار توصیفی به بررسی متغییرها و گویه ها پرداخته شد در زیر به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته می شود. در ابتدا فرضیات اصلی تحقیق آزمون خواهند شد. در ادامه به آزمون فرضیات فرعی پرداخته خواهد شد. و در پایان نیز رابطه بین متغییرهای جمعیت شناختی و مدیریت بدن بررسی خواهد شد.
فرضیه اصلی
به نظر میرسد بین میزان استفاده از تبلیغات بازرگانی و مدیریت بدن رابطه وجود دارد.
جدول۴-۳۹- ضریب همبستگی پیرسون بین تبلیغات بازرگانی و مدیریت بدن
میزان همبستگی
تبلیغات
مدیریت بدن
تبلیغات
ضریب همبستگی پیرسون
۱
.۴۰۶**
سطح معناداری
.۰۰۰
تعداد
۳۸۸