در نتیجه، تعداد ۳۶ عدد پرسشنامه در میان اعضای جامعه آماری توزیع گردید و پاسخ داده شده و به محقق بازگشت.
۳-۶) روش گرد آوری داده ها و اطلاعات
به منظور گردآوری اطلاعات جهت ادبیات تحقیق حاضر از روش کتابخانه ای (شامل مطالعه ی کتب، مقالات، نشریات، کنفرانس ها و همایشات داخلی و خارجی و مستندات تحقیقاتی و مطالعاتی و نیز گزارشات عملکرد) و برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در خصوص بررسی و تبیین نقش آمیخته بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری در استان گیلان، از روش های میدانی بهره گرفته شده است. روش های میدانی به روش هایی اطلاق می شوند که محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیر است با مراجعه به افراد، سازمان ها و غیره و نیز برقراری ارتباط مستقیم با آنها اطلاعات مورد نیاز خود را جمع آوری نماید.
۳-۷) ابزار گردآوری اطلاعات
در تعریف ابزار اندازه گیری می توان گفت: وسایلی هستند که محقق به کمک آنها قادر است اطلاعات مورد نیاز خود را گردآوری نماید. در پژوهش حاضر به منظور جمع آوری نقطه نظرات مدیران و معاونین سازمان جهانگردی، میراث فرهنگی و نیز اساتید هیأت علمی رشته جهانگردی در استان گیلان، از پرسشنامه ی استاندارد به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شده است که برگرفته از پژوهش امین بیدختی و همکاران (۱۳۸۹)، می باشد. نمونه ای از پرسشنامه ی پژوهش در پیوست شماره «الف» قرار دارد. پرسشنامه مذکور دارای طیف پنج گزینه ای لیکرت از خیلی کم تا خیلی زیاد طبقه بندی شده اند:
پرسشنامه ی تحقیق شامل دو بخش سوالات عمومی و اختصاصی می باشند.
بخش اول به جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان می پردازد که از ۳ سوال تشکیل شده که در خصوص: جنسیت، سن، میزان تحصیلات و پاسخ دهندگان به سوالات می باشد
بخش دوم پرسشنامه نیز شامل ۳۰ سوال می باشد که به متغیر های تحقیق مربوط می شوند. برای سنجش هر یک از این متغیر ها، سوالاتی طراحی شده که سهم هریک از مولفه ها و زیرسازه ها در جدول (۳-۱) به تفکیک طبقه بندی، بیان شده است.
جدول ۳-۱) توزیع سوالات پرسشنامه بر اساس مولفه های به کار گرفته شده
شماره سوال | مولفه | گویه ها |
۱ تا ۱۰ | سوالات مربوط به محصول | گسترش موزه های مردم شناسی و موزه های اسناد مکتوب |
جلوگیری از تخریب زمین های کشاورزی و باغداری جهت تولید بیشتر محصولات پرجاذبه استانی و حفظ منابع طبیعی | ||
وجود راه های ارتباطی مناسب برای دسترسی گردشگران به جاذبه های گردشگری استان | ||
وجود مجتمع های بین راهی با امکانات متنوع | ||
وجود مراکز درمانی و بهداشتی در اماکن گردشگری استان گیلان و ارائه خدمات بیمه و امداد پژشکی به گردشگران | ||
وجود پارک ها و مراکز تفریحی مناسب و جذاب در راه های ارتباطی استان | ||
وجود مراکز اقامتی مناسب نظیر: هتل، مهمانپذیر و … در مناطق گردشگری استان | ||
توجه به جاذبه های غیرملموس و میراث فرهنگی جوامع موجود در استان گیلان مانند فرهنگ، هنر، موسیقی، صنایع دستی و… | ||
بهره گیری از جاذبه های طبیعی و اکوتوریستی استان گیلان از قبیل دریا و جنگل جهت جلب گردشگران بیشتر به منطقه | ||
ایجاد جاذبه های گردشگری مصنوعی مناسب با شرایط منطقه و علایق گردشگران | ||
۱۱ تا ۱۴ |