-
- فرایند تصمیمسازی در برنامه ریزی حملونقل: برنامه ریزی حملونقل پایدار نیازمند تغییر و انتقال پارادایم فکری است. تجزیه و تحلیلهای جامعتری از اثرات غیر مستقیم و تجمعی رویدادهای سفر در بخشهای مختلف نیاز است. بعلاوه راه حلهای مدیریتی ناظر بر تقاضا و مشارکت مردمی نیز بایستی در فرایند تصمیمسازی مد نظر باشند. در این راستا، اولویتبندی روش های مختلف سفر بر اساس ارزش و هزینه های ( مستقیم و غیرمستقیم ) سفر ضروری است.
-
- وابستگی به خودرو: حملونقل پایدار بایستی به دنبال کاهش عدم توازنها در عرضهی خدمات حملونقلی باشد و از توسعهی سیستمهای حملونقلی تعادلبخش حمایت نموده و از میزان وابستگی به خودرو بکاهد.
-
- عدالت در ارائه خدمات حملونقلی: از آنجا که عدالت یک مشخصهی محوری در توسعهی پایدار است، خدمات حملونقلی بایستی به صورتی تأمین شود که به نیازها و خواسته های نسلهای آتی لطمهای وارد نشود. به علاوه گروه های مختلف اجتماعی و درآمدی توانایی استفاده از این خدمات را داشته باشند.
-
- طراحی و اجرای زیرساختها و تأسیسات حملونقل: پایداری نیازمند آن است که تسهیلات حملونقل از قبیل راه ها، سیستم حملونقل عمومی، پارکینگ و غیره به نحوی طراحی و اجرا شوند که منجر به تشویق افراد به استفاده از گزینههای حملونقل پایدار گردد و در خدمت برآوردن اهداف درازمدت قرار گیرد. استفادهی حداکثر از منابع و به حداقل رساندن ضایعات در ساخت و بهرهبرداری از تأسیسات نیز باید مد نظر قرار گیرد.
-
- کاربری زمین: الگوی توسعهی کاربری زمین و سایر مشخصه های کالبدی میتواند در جهت جلوگیری از افزایش دامنه و شدت استفاده از خودرو و افزایش تمایل به گزینههای جایگزین قرار گیرد. در این میان، نقش عامل دسترسی به خدمات بسیار مهم بوده و بایستی در برنامه ریزی تلفیقی کاربری زمین/حمل و نقل گنجانده شود.
-
-
- مناطق در حال توسعه: این مناطق ضمن آن که از منابع محدودتری برخوردارند، ولی با فرصتهایی مواجهاند که میتوان از آنها برای توسعه حمل و نقل غیر وابسته به خودرو بهره جست (سلطانی،۱۳۹۰: ۸۰ ).
-
۶-۲- اهداف حملونقل پایدار
پس از اینکه محورهای اصلی حملونقل پایدار در بخش قبل تشریح شد، در این گام نگاه اندکی ریزتر و مشخصتر میگردد و اهداف و همچنین نمونهای از راهکارهای حملونقل پایدار ارائه میگردد. توسعهی پایدار و حمل و نقل پایدار دارای پیوند مشترک بوده و از نظر اهداف مدنظر به هم نزدیکاند. هدف از ارائه این بخش شناخت بیشتر نسبت به اهداف حملونقل پایدار ( بهعنوان موضوع اصلی تحقیق ) میباشد، تا در گامها و فصلهای آتی مرحله برنامه ریزی بر مبنای اهداف اصلی حملونقل پایدار انجام گیرد.
جدول شماره۳-۲ اهداف حمل و نقل پایدار را تشریح میکند ( Litman and Burwell ,2006 : 343-344):
جدول شماره۳-۲: اهداف حمل و نقل پایدار
هدف کلی | هدف توسعه پایدار | هدف حمل و نقل پایدار | راهکارها |
سازگاری محیطی | -کاهش آلودگی -کاستن از تغییرات اقلیمی |
کاهش آلودگی ناشی از وسایل نقلیه و زیرساختها | -استانداردسازی خودروها -مالیات آلودگی -سوخت جایگزین |
حفاظت حیات وحش | کاهش سطح مورد استفادهی حمل و نقل | -کاهش سطح پارکینگها -کاهش استانداردهای ظرفیت معابر -مدیریت عرضه و تقاضا -طراحی هوشمند جادهها -تشویق توسعهی درونبافتی و پرتراکم |
|
بهداشت و سلامت انسانی | کاهش صدمات جسمی | کاهش تصادفات | -جلوگیری از تصادفات -پیشگیری از وقوع تصادفات -مدیریت تقاضای ترافیک |