هویت طبقاتی
عضویت در کلوپها و سرگرمیها
امروزه کم و بیش یک آگاهی پیرامون نیاز به ترکیب جنبه های عینی و ذهنی کیفیت زندگی احساس می شود، برای مثال یک واحد تحقیق بین المللی به نام یورو مدل استفاده از شاخصهای اجتماعی را بنا نهاد. این تیم متشکل از ۱۹ کشور اروپایی می باشد و دادههای مقایسهای در زمینه شرایط زندگی را جمع آوری و هر دو بعد ذهنی و عینی را در نظر میگیرد. از نظر بعضی از محققان، زمانیکه بحث پیرامون تجربه یا احساس افراد از چگونگی زندگی آنها معیار اصلی می باشد، رویکردهای ذهنی کیفیت زندگی اعتبار بیشتری دارد. این دیدگاه بعضی اوقات بر آرمانگرایی یا پست مدرنیسم مبتنی میباشد که واقعیت یا عینیت فراتر از تجریه ذهنی ما از دنیا وجود ندارد و کیفیت زندگی ارزشهای ذهنی مورد نظر افراد را انعکاس میدهد. اسکالوک بیان میدارد که در این حوزه توافقی بر سر این موضوع وجود دارد که کیفیت زندگی ماهیتاً ذهنی است. این دیدگاه چارچوب این حوزه خاص از تحقیق را مشخص می کند. بنا به دلایل معنوی و اخلاقی بعضی از پژوهشگران بر این عقیده میباشند که فقدان رابطه عینی و ذهنی کیفیت زندگی دلیلی برای نادیده گرفتن شرایط عینی نمیباشد بلکه برای حفظ آنها میباشد.
در ارتباط با مهمترین ابعاد کیفیت زندگی مطالعاتی انجام گرفته است که در ذیل بیان می شود:
- اسکالوک[۶۱] هشت بعد اصلی را در مدل پیشنهادیاش بیان می کند، او ۱۲۵ شاخص را در ۱۶ مطالعه انجام گرفته در دهه ۱۹۹۰بررسی کرده و دریافته است که ۷۴.۴ درصد این شاخص ها مربوط به این ۸ بعد اصلی می باشد.
- کیت[۶۲] بر اساس مدل پیشنهادی اسکولاک از ۶ بعد نام برده و آنها را گسترش داده است.
- سازمان بهداشت جهانی نیز ترکیبی از ۶ بعد را بیان نموده است که در نهایت در چهار بعد اصلی جمعبندی می شود.
- هاگرتی[۶۳] و همکارانش بر اساس یک بررسی از۲۲ تا از شاخص های کیفیت زندگی در جهان ۷ بعد را پیشنهاد نمودند که اینها به عنوان مقدمه ای بر تشخیص تجربی و نظری به سوی بعد ساختاری کیفیت زندگی توسعه داده شدند. در حالیکه این ابعاد به عنوان ابعاد کلی برای همه کشورها در نظرگرفته شدند، آنها ابعاد دیگری را نیز با توجه به شرایط خاص بعضی از جمعیت ها در نظر گرفتند به طور مثال “فراغت” در اقتصادهای سرمایه داری پیشرفته و “مشارکت سیاسی” را در کشورهای دموکراتیک اصلاح طلب پیشنهاد نمودند. آنها این ۷ بعد اصلی را بر اساس بررسیای که از ۲۷ تعریف کیفیت زندگی انجام دادند و نیز یافتههایشان از پرسشهایی که از مردم در مورد ابعاد مهم زندگیشان پرسیدهاند، تعیین کردند.
جدول ۲-۷- ابعاد کیفیت زندگی بر اساس نظریات گوناگون
فلس (۱۹۹۶)
اسکالوک(۲۰۰۰)
سازمان بهداشت جهانی(۱۹۹۳)
هاگرتی و همکاران
کومینز[۶۴](۱۹۹۷)
ناتوانی/ روانشناسی
ناتوانی / روانشناسی
سلامتی
بررسی شاخصهای اجتماعی
ناتوانی
۶ بعد اصلی
۸ بعد اصلی
۶ بعد
۷ بعد اصلی
۷ بعد اصلی
رفاه فیزیکی
رفاه فیزیکی
جسمی یا فیزیکی
سلامتی
سلامتی
رفاه مادی
رفاه مادی
محیط
رفاه مادی
رفاه مادی
رفاه اجتماعی
پیامد اجتماعی
روابط اجتماعی
احساس تعلق به اجتماع محلی