زیاد
۴
بسیار زیاد
۵
جدول (۳-۲) مولفه های تحقیق و سوالات مرتبط
مولفه ها
سوالات
عامل انسانی
۸-۱
عوامل ساختاری
۱۷-۹
عوامل محیطی
۲۶-۱۷
عوامل ظرفیت برنامه ریزی
۳۱-۲۷
ظرفیت تغییر
۳۸-۳۲
۳-۵ روایی و پایایی متغیرهای تحقیق
روایی[۱۶۹] یک آزمون (ابزار اندازه گیری) بدان معناست که آن وسیله یا آزمون بتواند صفت یا پدیده ای که ادعای اندازه گیری آن را دارد، عملاً اندازه بگیرد (نادری و همکاران، ۱۳۹۰). در هر پرسشنامه علمی، روایی وسیله اندازهگیری از اهمیت ویژهای برخوردار است. مقصود از روایی آن است که وسیله اندازهگیری واقعاً بتواند خصیصه مورد نظر و نه متغیر دیگری را اندازهگیری کند. به عبارتی چیزی را اندازهگیری کنیم که قصد اندازهگیری آن را داریم. باید تأکید کرد که تنها یک روایی وجود ندارد. یک آزمون یا مقیاس برحسب هدف علمی یا عملی که استفاده کننده آن دارد، روایی پیدا میکند. در این تحقیق، محقق به منظور قوت بخشیدن به ابزار اندازهگیری، جهت بررسی هرچه بیشتر روایی پرسشنامه مورد استفاده، پرسشنامه اولیه تهیه و مراحل تنظیم آن به رؤیت اساتید محترم راهنما و مشاور و تعدادی از صاحبنظران در حوزه این تحقیق رسیده و نسبت به اصلاحات نهایی اقدام گردیده و در نهایت پرسشنامه نهایی تنظیم گردید که بر این اساس میتوان گفت روائی وسیله اندازهگیری به طریق محتوایی حاصل گردیده است .
پایایی[۱۷۰] ابزار که به آن اعتبار، دقت و اعتمادپذیری نیز گفته می شود، عبارتست از این که اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان و یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود؛ به عبارت دیگر، ابزار پایا یا معتبر، ابزاری است که از خاصیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد (حافظ نیا، ۱۳۸۶). پایایی یا قابلیت اعتماد، یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری (پرسشنامه) است. مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. در خصوص بررسی پایایی پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که پس از جایگذاری مقادیر حاصل از اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه اولیه در انجام پیشآزمون در یک نمونه ۳۰ عضوی، آلفای کرونباخ محاسبه شده برای پرسشنامه برابر ۸۲/۰ برآورد گردیده است . لذا این مقدار نشان از قابلیت اعتماد بالای پرسشنامه دارد .
۳-۶ متغیرهای تحقیق
متغیر به ویژگی هایی اطلاق می شود که می توان آنها را مشاهده یا اندازه گیری کرد . متغیر براساس نقشی که در پژوهش برعهده دارد به دو دسته تقسیم می شود متغیر مستقل ومتغیر وابسته .
متغیر مستقل ، متغیر محرک است که به وسیله محقق اندازه گیری ، دست کاری یا انتخاب می شود تا تأثیر یا ارتباط آن با متغیر دیگری معین می شود .به عبارت دیگر این متغیر ، مقدمه وپیش فرض متغیر وابسته است در تحقیق: حاضر عامل انسانی، عوامل ساختاری، عوامل محیطی، عوامل ظرفیت برنامه ریزی وظرفیت تغییر به عنوان متغیر مستقل.
متغیر وابسته، متغیر پاسخ است و مشاهده یا اندازه گیری می شود تا تأثیر متغیر مستقل برآن معلوم و مشخص شود. به عبارت دیگر این متغیر ازطریق مستقل پیش بینی می شود. در تحقیق حاضر موفقیت سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات، متغیر وابسته می باشد.
۳-۷- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری مختلفی استفاده می شود. به منظور ارائه تفسیر مناسبی از داده ها ابتدا با استفاده ار تحلیل های توصیفی به بررسی جامعه آماری مورد مطالعه پرداخته می شود. هدف از این تحلیل ارزیابی طیف جنسیتی ،تحصیلی و جمعیت شناختی نمونه های مورد مطالعه است بطوری که بتوان در نگاهی توصیفی نمایی کامل از آزمودنی ها بدست آورد. پس از بررسی توصیفی جامعه آماری پژوهش با بهره گرفتن از روش های استنباطی به تجزیه وتحلیل آماری اطلاعات بدست آمده برای آزمون فرضیه ها مبادرت می شود. از آزمون تی تک نمونه برای تایید و یا رد فرضیه تحقیق و آزمون فریدمن برای رتبه بندی متغیرها استفاده شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
تجزیه و تحلیل دادهها برای بررسی صحت و سقم فرضیات برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد تحقیق میباشد، تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهمترین بخشهای تحقیق محسوب میشود. در این فصل دادههای جمع آوری شده، به وسیله نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار میگیرند تا بتوان فرضیات مطرح شده را آزمون نمود.
برای تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده، آمار تحلیلی به دو صورت آمار توصیفی و استنباطی مطرح میگردد. ساختار این فصل به این شکل است که ابتدا به کمک روش های آمار توصیفی به طبقه بندی مشخصه های فردی پاسخ دهندگان پرداخته میشود. سپس به کمک آمار استنباطی به آزمون فرضیات تحقیق پرداخته میشود.
۴-۱ توصیف شاخص های جمعت شناختی
۴-۱-۱ توزیع فراوانی جنسیت
جدول شماره(۴-۱-۱) نشان میدهد که ۲۷ درصد شرکتکنندگان در تحقیق زن و ۷۳ درصد مرد میباشند. یا به عبارتی از تعداد ۱۵۴ نفر پاسخ گو به سوالات پرسشنامه، ۴۲نفر را زنان و ۱۱۲ نفر را مردان تشکیل می داده اند.