دست یابی بنگاه ایجاد کننده مزیت منفعتی به برابری هزینهای
اقتصاد صنایع و شرکت ها
۱۱
۲۰۰۱
ریما
دستیابی به مزیت رقابتی از طریق قیمتگذاری و با بهره گرفتن از دو استراتژی حاشیه و استراتژی سهم
اقتصاد بازرگانی و تصمیم گیری مدیریتی
۱۲
۱۹۹۲
شومپیتر
تشریح فرایند مزیت های رقابتی نوین و اینکه در این فرایند رقابت را باید میان محصولات جدید، فناوریهای نو و منابع سازمانی تازه متمرکز کرد
جذب کردن و حفظ مشتریان در بازار آنی
۱۳
۲۰۰۵
استیون اکس سی و همکاران
موقعیت یابی استراتژیک و عوامل مؤثر بر آن می تواند انگیزه ای برای ایجاد سازمان ها باشد و عامل “موقعیت یابی رقابتی” را بعنوان عاملی جدید در دستیابی به موقعیت برتر استراتژیک معرفی می کنندکه می تواند منجر به عملکرد بالای شرکت ها گردد.
کسب دانش، صرفه جویی در هزینه، و موقعیت یابی استراتژیک: اثرات بر عملکرد IJV آمریکایی- چینی”
۱۴
۲۰۱۰
محمد مهدی لطیفی و همکاران
برنامه ریزی بازاریابی پایه ای برای دستیابی به موقعیت برتر استراتژیک شرکت ها است.
پایه گذاری برنامه ریزی بازاریابی برای شرکت نودر با بهره گرفتن از روش تاکسونومی
۱۵
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۱-۳) مقدمه
این تحقیق با بیان پنج مساله آغاز می گردد. این مسائل تحقیق منجر به تدوین سوالاتی در ذهن محقق گردیده که پس از بررسی آنها منجر به ارائه ی فرضیه شد. بنابراین، وظیفه اصلی در این تحقیق، بررسی پنج سؤال پژوهشی و آزمون چهارده فرضیه می باشد. جهت پاسخگویی به سؤالات تحقیق، ابتدا داده های جمع آوری شده ی مدل تحقیق تحلیل و توصیف می شوند، و سپس فرضیه ها مورد آزمون قرار می گیرند. پایه ی علمی این تحقیق نیز در روش شناخت آن است. از آنجا که تنها راه دستیابی به اهداف این تحقیق و دستاوردهای قابل قبول و علمی، استفاده از یک روش تحقیق علمی است، به این مقوله توجهی خاص مبذول گردیده است.
در این مطالعه تحقیقی، بسته به ماهیت و نوع موضوع و اهداف تحقیق از استراتژی و روشهای مشترک پژوهش بیان مسأله، جمع آوری داده ها و نتیجه گیری استفاده می شود. معرفی و تحلیل شرکت نودر که تحقیق در آن صورت می گیرد، درک بهتر فرایند و دستاوردهای تحقیق را به دنبال دارد. در واقع تحقیق حاضر، تحقیقی عملی و منظم است که نتایج آن پاسخهایی را برای سؤالهای پنجگانه ی مطرح شده در تحقیق بدست میدهد.
لذا در این فصل به بررسی چگونگی گردآوری داده ها، و تحلیل آنها جهت استفاده از داده های خام در راستای فرضیات تحقیق پرداخته می شود. همچنین تعریف و تفصیل مفاهیم اساسی همچون جامعه آماری، نمونه گیری، و چگونگی آزمون فرضیات ارائه گردیده و مفاهیم اساسی فوق برای تحقیق حاضر بررسی می گردد. همچنین در ارتباط با نوع و روش تحقیق، فرضیه های تحقیق و نهایتا روش تحلیل داده های تحقیق بحث خواهد شد.
۲-۳) نوع تحقیق
از نظر لغوی، روش به مفهوم «پیش گرفتن راهی» یا ساختن گام هایی است برای رسیدن به هدف که با نظم خاصی باید برداشته شود (بازرگان و دیگران، ۱۳۷۶). در این فصل به مجموعه ای از روش ها، ابزار و فنونی می پردازیم که برای بررسی موقعیت یابی استراتژیک، کشف شرایط و رفتار بنگاه های تولید درب کشور بکار رفته اند.
از آنجا که در تحقیق حاضر با بهره گرفتن از ابزار مشاهده و پرسشنامه داده هایی برای دستیابی به موقعیت یابی استراتژیک گردآوری شده و همچنین هدف این تحقیق بسط دانش کاربردی در زمینه ی موقعیت یابی استراتژیک و تدوین و تهیه ی برنامه ها، طرح ها و امثال آن است، بنابراین، این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی است. نتایج حاصل از این تحقیق می تواند در راستای برطرف کردن مشکلات موجود در شرکت کاربرد داشته باشد. از سوی دیگر از آنجا که با مطالعه وضع موجود و از طریق جمعآوری داده ها و توصیف ویژگی های افراد میبایستی به هدف تحقیق دست پیدا کرد، لذا این تحقیق از لحاظ روش توصیفی است. در تحلیل آمار توصیفی، عمل تعمیم به افراد گروه خاصی که مورد مشاهده قرار گرفته اند محدود می شود. در مورد افرادی که خارج از این گروه قرار می گیرند، هیچ نتیجه ای گرفته نمی شود و میان افراد این گروه و کسانی که خارج از آن هستند هیچگونه شباهتی فرض نمی شود. داده های بدست آمده، یک گروه و فقط همان گروه را توصیف می کنند. بدلیل اینکه در این مطالعه، مشاهده تفصیلی ابعاد “مورد” تحت مطالعه و تفسیر مشاهده ها از دیدگاه کل گرا است و همچنین به روش کیفی و با تأکید بر فرایندها و درک و تفسیر آنها انجام می شود، این پژوهش از نظر روش در زمره ی تحقیقات توصیفی مورد پژوهی(Case Study) است چراکه داده های تحقیق با حضور در چارچوب جامعه یا نمونه ی آماری و با بهره گرفتن از پرسشنامه گردآوری می شود.
از آنجا که این تحقیق در شرایط واقعی شرکت نودر صورت می گیرد و داده های آن بر اساس نظرسنجی مطابق پرسشنامه SP از بازاریابان و فروشندگان شرکت جمع آوری گردیده ، پس از نوع مطالعه میدانی نیز میباشد.
۳-۳) جامعه آماری
جامعه ی آماری مورد بررسی، یک جامعه ی آماری است که پژوهشگر مایل است درباره ی صفت (صفت ها) متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد. در واقع جامعه ی آماری تحقیق حاضر شرکت نودر می باشد.
شرکت نودر: افزایش جمعیت در یک کشور ، ایجاب می کند که به مـــوازات آن صنعت ساختمان و تولید مسکن نیز رشدکند و این صنعت در هرکشوری نیروی محرکه اقتصاد آن کشور می باشد. “در” و پنجره یکی از نیازهای اساسی هر ساختمان می باشد و از ضرورت یک ساختمان خوب، در و پنجره با کیفیت، زیبا، محکم و بادوام می باشد. برای دست یابی به این مفهوم و با هدف تولید در و پنجره مدرن و با دوام ، شرکت نودر در سال ۱۳۵۰ شکل گرفته است.
پس از مطالعات اولیه و بررسی صنعت در و پنجره در کشورهای آلمان غربی، ژاپن و ایتالیا مشخص شد که درهای استیل پلاست و چهارچوبهای الکتروگالوانیزه گزینه ای ایده آل برای ساختمان می باشد که برای اولین بار ساخت درهای استیل با روکشهای صنعتی متنوع (استیل پلاست) و با طرحهای چوبی طبیعی، پارچه ای، چرمی، متالیک ، پیش رنگ شده و بدون رنگ در صنعت ایران متولد گردید. از ویژگیهای محصولات استیل پلاست ارائه زیبایی چوبهای متنوع بدون نیاز به قطع درخت و نابودی جنگل و همچنین حمایت از حفظ محیط زیست می باشد.
ازجمله محصولات جدید شرکت، طراحی و تولید درهای مخصوص ایمنی آپارتمان و درهای مقاوم حریق است که بنا به اظهارنظر متخصصین داخلی و خارجی درحد استانداردهای بین المللی می باشد.
شرکت نودر با این نوآوریها راه خود را در صنعت مسکن و ساختمان باز کرده و با کسب اعتماد مشتریانش و تنوع دادن به محصولاتش جایگاه خود را در این صنعت مستحکم کرده و هم اکنون در صنعت درهای پیش ساخته و سفارشی استیل نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه حرف اول را می زند. این شرکت همیشه همراه با ارتقای سطح کیفیت تولیدات خود، کلیه درخواستهای مهندسی ، فنی و تکنیکی خریداران خویش را برآورد نماید و محصولات با کیفیت و با دوام بدست آنها برساند، وظیفه ای که از بدو تأسیس همیشه سعی کرده در دستور کار خود قراردهد. شرکت نودر با پشتوانه بیش از چهل سال سابقه تولید و تلاش مداوم ، و با داشتن طرحهای توسعه دردست اجرا در نظر دارد با تکنیکهای مدرن و بروز دنیا علاوه بر بالابردن کیفیت از نظر کمیت نیز پاسخگوی نیازهای روزافزون صنعت مسکن و ساختمان کشورباشد.
شرکت نودر با داشتن کادری مجرب از مدیران، مهندسان، متخصصان و طراحان، و همچنین گروه باتجربه خدمات پس از فروش زنجیره خدمات خویش را تکمیل می کند. این شرکت ضمن تطبیق محصولات تولیدی با شرایط مختلف اقلیمی ایران، با ایجاد بیش از بیست نمایندگی پخش محصولات خود در سراسر کشور خدمات خود را گسترش داده تا گامی در جهت خودکفایی، سازندگی، و توسعه کشور بردارد.
داده های جدول ۱-۳ واحد سازمانی که پرسنل شرکت نودر در آن فعالیت می کنند را نشان می دهد. با توجه به نتایج ۴۶ نفر (۵۳%) از اعضا در بخش فروش و ۵ نفر (۶%) از اعضا در بخش تولید مشغول به فعالیت می باشند، که به ترتیب دارای بیشترین و کمترین فراوانی هستند.
جدول۱-۳: توزیع فراوانی آزمودنی ها بر حسب واحد سازمانی
ردیف