سیستم هایی که دانش برای ذخیره سازی و اشتراک گذاری استفتده می کند، آموزش داده شود.
فرد یا سیستمی ناظر بر فرایند اشتراک گذاری دانش از نظر صحت نحوه انجام آن و بموقع انجام شدن آن استفاده شود.
فرضیه سوم:
تاکید بر اهمیت نقش مدیریت ارشد و پرسنل در اجرای CRM
ایجاد انگیزه کافی و برداشتن موانع سازمانی برای تبادل اطلاعات و تجربه از جانب مدیران و مسئولین
توجه بیشتر به مباحث انگیزشی از جانب سطوح بالای ساختار سازمانی (مدیران ارشد) با بهره گرفتن از سیستم های جبران خدمات و پاداش دهی
فرضیه چهارم:
به کار گیری تکنولوژی و فناوری و نرم افزارهای مناسب وبه روز در اجرای CRM
استفاده از JAVA و اینترنت. تکنولوژی JAVA به کاربران داخل شرکت که در مکانهای مختلفی مشغول به کار می باشند و همچنین به مشتریانی که در نقاط مختلف جغرافیایی ساکن هستند این امکان را می دهد تا از طریق اینترنت به برنامه CRM شرکت دسترسی داشته باشند اما صرفا کارکنان بخش سرویس دهی به مشتری که در حوزه کارفرما کار می کنند می توانند بدون مشکل به کلیدهای دستوری دسترسی داشته باشند. وب فرست [۱۸۴] یکی دیگر از گزینه ها می باشد که می تواند به مشتریان این اجازه را بدهد تا از طریق اینترنت و با بهره گرفتن از مرورگر اینترنتی ارتباط برقرار کنند و بدین سان اقداماتی از قبیل ثبت رویداد های جدید ، مرور رویداد های فعلی و جستجوجهت یافتن پاسخ پرسشهای خود را انجام دهند.
محدودیت های تحقیق
اصلی ترین محدودیت در مسیر انجام این پژوهش در قسمت گردآوری اطلاعات، مربوط به مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با مشتری و همچنین توزیع و گردآوری پرسشنامه های مربوطه بود. بدین معنی که روند های طولانی اداری و زمانبر و همچنین کمبود وقت مدیران به دلیل مشغله های کاری، زمانی طولانی را از پژوهشگر گرفته و روند کار را تا حد زیادی کند نمود.
همچنین در زمان توزیع پرسشنامه، توجیه مدیران ارشد برای تکمیل این پرسشنامه ها با مشکلات فراوانی روبرو بوده ایم. علاوه بر آن پراکندگی جغرافیایی شعب بانک در سطح منطقه مورد پژوهش از موارد مشکل ساز برای توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها بود چرا که برای هریک از مراحل توزیع و جمع آوری، نیاز به تماسهای مکرر و چندین بار مراجعه حضوری به هریک از شعب داشت.
کمبود اطلاعات کاربردی در ادبیات موضوع تحقیق، کمبود و در دسترس نبودن افراد خبره مسلط به موضوع و کمبود وقت متخصصان، اثر تعصبات و تمایلات شخصی آزمودنی ها بر نتایج تحقیق از دیگر موارد محدودیت تحقیق می باشد.
پیشنهادات برای تحقیقات آتی
مهم ترین موضوعات قابل انجام بشرح ذیل می باشد:
اجرای پژوهش بر روی جامعه آماری دیگر و مقایسه نتایج آن با نتایج تحقیق حاضر
بررسی و شناسایی عوامل و متغیرهای دیگری که از دید محقق پنهان مانده است.
بررسی نحوه به کار گیری KM و ابزارهای آن در اجرای CRM در بانکهای ایران
بررسی نحوه به کار گیری تکنولوژی در اجرای CRM در بانکهای ایران
بررسی نقش مدیریت ارشد و پرسنل در اجرای CRM در بانکهای ایران
از آنجایی که مدیریت ارتباط با مشتری یک فرایند مستمر می باشد می توان از هر زمانی تاثیر متغیرهای دیگری چون کیفیت خدمات، رضایت مندی و وفاداری را بر روی آن مورد ارزیابی قرار داد.
اجرای پژوهش در سایر بانکها و شهرستان ها
اجرای پژوهش از دیدگاه مشتریان
متغیرهای انتشار دانش و تکنولوژی CRM که مورد تایید قرار نگرفت پس از گذشت زمان مورد آزمون قرار گیرند.
فهرست منابع
الف) منابع فارسی :
افرازه، عباس(۱۳۸۴)،” مدیریت دانش (مفاهیم، مدلها، اندازه گیری و پیاده سازی)"، تهران: دانشگاه صنعتی امیرکبیر
ال دفت، ریچارد؛ ترجمه ی علی پارساییان و سید محمد اعرابی(۱۳۸۷)، “تئوری و طراحی سازمان"، چاپ دوم، دفتر پژوهشهای فرهنگی ، تهران
الهی شعبان،حیدری بهمن(۱۳۸۷)،” مدیریت ارتباط با مشتری” ،تهران،شرکت چاپ و نشر بازرگانی
امیدواریان،مرضیه(۱۳۸۵)،” شناسایی فاکتورهای موثر در اجرای مدیریت ارتباط با مشتری در صنایع خدماتی"،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس
اوماسکاران(۱۳۸۸)،روش های تحقیق در مدیریت،ترجمه صائبی محمد،شیرازی محمود،تهران
آذری، مهرداد (۱۳۸۰)،"مدیریت دانش ؛ عملکردها و چالشها، تدبیر"، شماره ۱۱۴، صص ۴۹-۴۶٫
باقری،فاطمه(۱۳۸۴)،” کتابخانه ها و تلاش برای بقا : آیا مدیریت دانش گزینه صحیح است؟"،اطلاع رسانی و کتابداری(اطلاع شناسی)،شماره ۹و۱۰: ۷۸-۶۱
جعفری مصطفی،کلانتر سید کیانوش (۱۳۸۲)،"مدیریت دانش در سازمان"، تدبیر، شماره ۱۴۲، صص ۲۹-۲۴٫
حافظ نیا، محمد رضا ،(۱۳۸۶)"مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی"،سمت ،تهران، چاپ سیزدهم
حبیبی،شادی(۱۳۸۸)،” ارزیابی میزان تاثیر معیارهای مدیریت دانش بر مدیریت ارتباط با مشتری “،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس
حسن زاده محمد(۱۳۸۶)،” مدیریت دانش"،تهران: نشر کتابدار.
خیراندیش، مهدی(۱۳۸۶)،” مقاله مدیریت دانش در عصر اطلاعات با نگرش کاربردی در سازمان".
خوانساری، جیران(۱۳۸۴)،” مدیریت دانش در کتابخانه های تخصصی شرکت توانیر و ارائه الگوی پیشنهادی"، پایان نامه دکتری کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
دانایی فرد، حسن وهمکاران،(۱۳۸۵)،. “روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت"، انتشارات صفار
دانپورت تامس، پروساک و لارنس ( ۱۳۷۹ )،” مدیریت دانش"، ترجمه حسین رحمان سرشت، نشر ساپکو.
دلاور،علی(۱۳۸۵)،روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی،تهران، نشرویرایش
رادینگ، آلن (۱۳۸۳)،” مدیریت دانش"، ترجمه دکتر محمد حسین لطیفی، چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.
رحمان سرشت، حسین،(۱۳۷۷)،” نظریه های سازمان و مدیریت از نوین گرایی تا پسا نوین گرایی"، تهران، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی فنی و هنر،ص۹۶،۹۷،۱۳۳
روستا، احمد، ونوس، داور، ابراهیمی، عبدالحمید ( ۱۳۸۰ )،در مدیریت بازاریابی انتشارات سمت چاپ پنجم