۲
اسامی در برگیرنده عبارت پروژه مانند دپارتمان پروژه
۴%
۳
دفتر پشتیبانی پروژه[۱۱]
۷%
۴
دفتر پروژه[۱۲]
۲%
۵
دفتر مدیریت طرح[۱۳]
۱۲%
۶
مرکز تعالی مدیریت پروژه[۱۴]
۲%
۷
سایر اسامی (مانند: گروه مدیریت پروژه[۱۵]، دفتر مدیریت پروژه سازمانی[۱۶]، دفتر توسعه مدیریت[۱۷]، دفتر راهبردی پروژه[۱۸] و موارد دیگر)
۱۲%
۸
بدون نام
۲%
در این تحقیق سعی بر آن است که جایگاه و نقش دفاتر مدیریت پروژه در ایجاد بسترهای مناسب جهت پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای پروژهمحور صنعت نفت بررسی گردد. در خارج از ایران نیز پیادهسازی دفتر مدیریت پروژه تجربه موفقی بوده است، در شرکتها و سازمانهای عظیم مدیریت پروژه و صنعتی این دفاتر توانستهاند نقش قابل توجهی در یکپارچه نمودن امور مدیریتی پروژه ایفا نمایند. نتایج تحقیقی که به منظور سنجش اثربخشی دفاتر مدیریت پروژه بر روی ۳۴۳ دفتر مدیریت پروژه انجام شده است (Doerscher, 2008)، حاکی از آن است که در مجموع ۵۸ درصد از سازمانها عملکرد دفتر مدیریت پروژه خود را مثبت (خوب یا بهتر) توصیف کردهاند. نتایج حاصل از این تحقیق در شکل ۱-۲ نشان داده شده است.
شکل ۱-۲- سنجش اثربخشی دفتر مدیریت پروژه (Doerscher, 2008)
نتایج فوق مؤید این نکته است که در بیش از ۸۰ درصد از موارد دفاتر مدیریت پروژه توانستهاند اهداف مورد نظر را پیادهسازی نمایند. از این رو، میتوان نتیجه گرفت که در صورت واگذاری مدیریت دانش پروژهها به دفاتر مدیریت پروژه به عنوان یک واحد مرکزی متمرکز، آنها قادر خواهند بود تا به گونهای مؤثر این وظیفه را در سرتاسر سازمان عملی نمایند.
۱-۴- پیشینه تحقیق
مدیریت دانش از اواخر دهه ۱۹۷۰ مطرح گردید. در اواسط دهه ۱۹۸۰ و آشکار شدن جایگاه دانش و تأثیر آن بر قدرت رقابت در بازارهای اقتصادی اهمیت آن مضاعف شد. در این دهه نظامهای مبتنی بر هوش مصنوعی و نظامهای هوشمند برای مدیریت دانش به کار گرفته شد و مفاهیمی چون فراهمآوری دانش[۱۹]، مهندسی دانش[۲۰]، نظامهای دانشمدار[۲۱] و مانند آن رواج یافت (Drucker,1993). در آغاز دهه ۱۹۹۰ فعالیت گسترده شرکتهای آمریکایی، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش به نحو چشمگیری افزایش یافت. ظهور وب جهانی[۲۲] در اواسط دهه ۱۹۹۰ تحرک تازهای به حوزه مدیریت دانش بخشید. شبکه بینالمللی مدیریت دانش در اروپا[۲۳] و مجمع مدیریت دانش ایالات متحده[۲۴] فعالیتهای خود را در اینترنت گسترش دادند. اکنون مدیریت دانش در سالهای آغازین قرن ۲۱ برای بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان نماد رقابت و عامل دستیابی به قدرت و توسعه است. شرکتهای بزرگ اروپایی از سال ۲۰۰۰ به بعد حدود ۵۵% درآمد خود را به مدیریت دانش اختصاص دادهاند (داوری و شانه ساززاده، ۱۳۸۰). جدول ۱-۲ گاهشمار مدیریت دانش را به طور خلاصه نمایش میدهد.
جدول ۱-۲- گاهشمار مدیریت دانش (حسن زاده، ۱۳۸۷)
دهه
روند پیشرفت مفهوم مدیریت دانش