گردشگری طبیعی
جزئیات روش های اندازه گیری و نحوهی محاسبهی سنجههای عملیاتی مربوط به هر یک از متغیرهای تحقیق، به شرح زیر است:
متغیر بازارگرایی
مشتریگرایی
برای سنجش میزان مشتریگرا بودن در توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان از پرسشنامه استفاده شده است و در پرسشنامهی مذکور از سوال ۱ تا ۵ این شاخص را میسنجد.
رقیبگرایی
برای سنجش میزان رقیب گرایی در توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان از پرسشنامه استفاده شده است و در پرسشنامهی مذکور از سوال ۶ تا ۸ این شاخص را میسنجد.
هماهنگی بین بخشی
برای سنجش میزان هماهنگی بین بخشی در توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان از پرسشنامه استفاده شده است و در پرسشنامهی مذکور از سوال ۹ تا ۱۱ این شاخص را میسنجد.
متغیرگرایش به کارآفرینی
نوآوری
برای سنجش میزان نوآور بودن در توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان از پرسشنامه استفاده شده است و در پرسشنامهی مذکور از سوال ۱۲ تا ۱۷ این شاخص را میسنجد.
ریسک پذیری
برای سنجش میزان ریسک پذیر بودن در توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان از پرسشنامه استفاده شده است و در پرسشنامهی مذکور از سوال ۹ تا ۱۱ این شاخص را میسنجد.
پیش نگری
برای سنجش میزان پیش نگر بودن در توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان از پرسشنامه استفاده شده است و در پرسشنامهی مذکور از سوال ۹ تا ۱۱ این شاخص را میسنجد.
متغیر ویژگی های مدیریت
برای سنجش ویژگی های مدیر (سن،جنسیت،تجربه در صنعت،شخصیت و تحصیلات) از پرسش نامه استفاده شده است ودر پرسش نامه مذکور از سوال ۲۴ تا ۳۳ استفاده شده است.
متغییر صنعت گردشگری
برای سنجش متغییرهای صنعت گردشگری (ورزشی،تاریخی،فرهنگی و طبیعی) از پرسش نامه استفاده شده است و در پرسش نامه مذکور از سوال ۳۴ تا ۳۷ استفاده شده است.
۳-۶ ابزار گردآوری اطلاعات
در تحقیق حاضر از سه ابزار جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است که عبارتند از:
۳-۶-۱ روش کتابخانه ای( بررسی اسناد و مدارک)
همانطور که پیشتر بیان شد، از این روش جهت توضیح و تبیین ادبیات موضوع که تاثیر بازاریابی کارآفرینانه(بازارگرایی و گرایش به کارآفرینانه) در توسعه صنعت گردشگری بوده است، استفاده شده است. برای این منظور از کلیه اسناد و مدارک شامل کتاب، مقاله، پایان نامه و مجله استفاده شده است.
۳-۶-۲ اینترنت
از این ابزار نیز جهت اطلاع یافتن از تعداد سازمان های گردشگری و آدرس پستی و بطور کلی آشنایی با سازمان های گردشگری در استان لرستان استفاده شده است.
۳-۶-۳ پرسشنامه
از این ابزار جهت سنجش متغییرهای تحقیق استفاده شده است که توسط مدیران سازمان های گردشگری تکمیل شده است. پرسش نامه شامل ۳۷ گزینه است که سوال ۱-۵ مشتری گرایی،سوال۶-۸ رقیب گرایی،سوال۹-۱۱هاهنگی بین بخشی،سوال۱۲-۱۷نوآوری،سوال۱۸-۲۱ریسک پذیری،سوال ۲۲-۲۳پیشگامی،سوال۲۴-۳۳ویژگی های مدیریت و سوال۳۴-۳۷ صنعت گردشگری را می سنجند.پاسخنامه نیز براساس مقیاس لیکرت از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم تنظیم شده که پاسخگو باید یکی از گزینه ها را انتخاب کند.
هریک از سوالات پرسش نامه فوق به صورت پنج گزینه ای و بر اساس طیف لیکرت که به صورت زیر تقسیم بندی شده اند:
خیلی زیاد=۵ زیاد=۴ متوسط=۳ کم=۲ خیلی کم=۱
۳-۶-۳-۱روایی پرسش نامه
روایی از واژه “روا” به معنای جایز و درست گرفته شده و روایی به معنای صحیح و درست بودن است. مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی ازآن جهت است که اندازهگیریهای نامناسب و ناکافی میتواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد. اعتبار در اصل به صحت و درستی اندازه گیری محقق برمیگردد. (خاکی،۱۳۷۸: ۲۸۸)
در تعیین روایی پرسشنامه، تأکید پژوهشگر بیشتر به روایی محتوایی بوده است. از آنجایی که شاخصهای پژوهش حاضر بر اساس ادبیات تحقیق و نیز نظرات اساتید راهنما و مشاور به تصویب رسیده است، لذا روایی پرسشنامه های حاضر خود به خود تایید میگردد.
۳-۶-۳-۲پایایی پرسش نامه
سنجشی دارای پایایی است که در صورت تکرار آن در مواقع دیگر، به نتایج یکسان برسد. اگر مردم در مواقع مکرر به پرسش، پاسخ یکسانی بدهند، آن پرسش دارای پایایی است.(د واس۱،نایبی،۱۳۸۵: ۸۷) عمدهترین روش های برآورد ضریب پایایی عبارت از بازآزمایی، شکلهای همتا، ثبات درونی (خاکی،۱۳۷۸: ۲۹۶) و استفاده از روش آلفای کرونباخ در نرم افزار SPSS میباشند، که هر چقدر مقدار ضریب به دست آمده به عدد ۱۰۰ نزدیکتر باشد، نشان دهنده پایایی بالای پرسشنامه است.
جدول۳-۹ آلفای کرونباخ متغیرهای پژوهش جهت سنجش پایایی پرسشنامه
متغیر / آماره
تعداد گویه
مقدار آلفای کرونباخ
بازاریابی کارآفرینانه