آزمون t
رد فرضیه
اهم هفتم
“موقعیت یابی فیزیکی ” ارتباط یکسانی با “مزیت منفعتی” در دستیابی به موقعیت یابی استراتژیک دارد.
آزمون t
رد فرضیه
اهم هشتم
“موقعیت یابی فیزیکی ” ارتباط یکسانی با “استراتژی تمرکز” در دستیابی به موقعیت یابی استراتژیک دارد.
آزمون t
رد فرضیه
اثرگذاری ویژگی های فنی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی فیزیکی: بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون مشخص شد ویژگی های فنی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی فیزیکی اثر گذار است (۰.۷۱۲β=). چنین یافته هایی سازگار با نتایج تحقیقات سونیا ماریا داسیلوا مونتیرو و همکاران (۲۰۰۹) است که اشاره کرده بودند استراتژی های یکپارچه در شرکت هایی بکار گرفته می شود که دارای ویژگی های برتر فنی و منابع مالی هستند و مسائل محیطی اثرگذار بر موقعیت یابی را در برنامه ریزی استراتژیک خود وارد می کنند. بکارگیری بهترین جنس ورق در تولید درب ها می تواند سبب ایجاد موقعیت برتر فیزیکی شرکت نودر در ارتباط با ویژگی های فنی شود.
اثر گذاری ویژگی های فیزیکی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی فیزیکی: بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون مشخص شد ویژگی های فیزیکی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی فیزیکی اثرگذار نیست (۰.۰۹۲- β=). دلیل این امر این است که صرفه جویی به مقیاس در عمر محصولات تولیدی شرکت و همچنین نقاشی آنها اثر منفی گذاشته است (۲.۹۲= ). این یافته منطبق با یافته های لوچتی و همکاران (۱۹۹۶) می باشد. با توجه به تحقیقات لوچتی و همکاران (۱۹۹۶) مقایسههای فیزیکی که در ابتدا براساس اطلاعات فنی انجام میشود تا براساس اطلاعات بازار، میتوانند قدمی اساسی در انجام یک تجزیه و تحلیل موقعیتیابی فیزیکی باشند زیرا خریداران عمدتاً براساس ویژگیها و مشخصات محصول، ارزیابی خود را انجام میدهند. بنابراین، عدم اثرگذاری صرفه جویی به مقیاس بر نقاشی و عمر محصولات، کیفیت بالای محصولات، افزایش طول عمر محصولات، و مقایسههای فیزیکی با تعیین مشخصات فیزیکی کلیدی محصول می تواند موجب بهبود موقعیت فیزیکی شرکت نودر در ارتباط با ویژگی های فیزیکی میشود.
اثر گذاری معیارهای عینی بر “تجزیه و تحلیل موقعیت یابی فیزیکی: بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون مشخص شد معیارهای عینی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی فیزیکی اثرگذار نیست (۰.۱۵۵β=). دلیل این امر عدم ارائه ی تسهیلات خرید ویژه توسط شرکت به بازارهای خاص نظیر خریداران با القوه و شرکت های دولتی و خصوصی بزرگ می باشد (۲.۹۴ = ). با توجه به اینکه تاکنون تحقیقاتی در این زمینه انجام نگرفته است می توان گفت که این نتایج، یافته هایی نوین در زمینه ی معیارهای عینی اثرگذار بر موقعیت یابی فیزیکی می باشد. شرکت نودرمی تواند با ارائه ی خدمات پس از فروش بهتر و همچنین تسهیلات خرید مناسب و ویژه به بازارها و مشتریان خاص قدمی محکم در دستیابی به موقعیت برتر فیزیکی شرکت در ارتباط با معیارهای عینی بردارد.
اثر گذاری نیازهای مشتری بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی ادراکی: بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون و با توجه به نتایج مشخص شد نیازهای مشتری بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی ادراکی اثرگذار نیست (۰.۰۷۶- β=). دلیل این امر عدم هماهنگی واحد تحقیقات و واحد بازاریابی در توجه و پاسخگویی به نیاز مشتریان در بازار رقابتی می باشد (۳.۰۶ = ). چنین یافته هایی سازگار با نتایج تحقیقات تیم باینز و همکاران (۲۰۰۵) است که اشاره کرده اند ارائه ی تصمیمات موقعیت یابی استراتژیک در گرو وجود ارتباط مستقیم با مشتریان و تامین نیازهای آنها می باشد.
وجود هماهنگی واحد تحقیقات و واحد بازاریابی در توجه به نیاز مشتری، وجود استاندارد، عمر مفید، استحکام، و… مورد نظر مشتریان در محصولات و توانایی هزینه های انرژی، حمل و نقل،دستمزد، و مالیات در پاسخگویی به نیاز مشتریان می تواند منجر به بهبود موقعیت برتر ادراکی شرکت نودر در ارتباط با نیازهای مشتری شود.
اثر گذاری ویژگی های ادراکی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی ادراکی: بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون و با توجه به نتایج مشخص شد ویژگی های ادراکی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی ادراکی اثرگذار نیست (۰.۱۳۵β=). دلیل این امر را می توان قابل درک و مناسب نبودن تسهیلات خرید برای مشتریان عنوان کرد. (۲.۹۴ = ). با توجه به اینکه تاکنون تحقیقاتی در این زمینه انجام نگرفته است می توان گفت که این نتایج، یافته هایی نوین در زمینه ی ویژگی های ادراکی اثر گذار بر موقعیت یابی ادراکی می باشد. شرکت نودر می تواند با قابل درک و مناسب کردن استاندارد محصولات، قابل درک و مناسب کردن تسهیلات خرید برای مشتریان، و رعایت خوش قولی و اخلاقیات در ویژگی محصولات شرکت سبب ایجاد موقعیت برتر ادراکی در ارتباط با ویژگی های ادراکی شود.
اثر گذاری معیارهای ذهنی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی ادراکی: بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون و با توجه به نتایج مشخص شد معیارهای ذهنی بر تجزیه و تحلیل موقعیت یابی ادراکی اثرگذار است (۰.۶۲۲β=). چنین یافته هایی سازگار با نتایج تحقیقات یونگ جیم کین و همکاران (۲۰۰۸) است که اشاره کرده اند عواملی نظیر منابع ذهنی از عوامل تاثیر گذار بر موقعیت یابی استراتژیک می باشند. شرکت نودر می تواند با ارائه ی رنگ ها و طرح های متنوع محصولات، اثربخش کردن هزینه های تحقیقاتی، انعطاف پذیری در طراحی، زیبایی، و رنگ محصولات، و سازشکاری با محیط در حال تغییر سبب ایجاد موقعیت برتر ادراکی در ارتباط با معیارهای ذهنی شود.
رابطه معنادار موقعیت یابی فیزیکی با موقعیت یابی استراتژیک: بر اساس نتایج تحلیل ضریب همبستگی و با توجه به نتایج مشخص شد که رابطهی معناداری بین موقعیت یابی فیزیکی و موقعیت یابی استراتژیک وجود دارد و از آنجا که میزان ضریب همبستگی پیرسون برای این آزمون ۰.۹۳۷ میباشد، لذا نوع رابطه مستقیم است.
این یافته منطبق با یافته های لوچتی و همکاران (۱۹۹۶) می باشد. با توجه به تحقیقات لوچتی و همکاران (۱۹۹۶) تجزیه و تحلیل موقعیت فیزیکی میتواند اطلاعات مفیدی را، به ویژه در مراحل اولیه شناسایی و طراحی محصولات، به منظور دستیابی به موقعیت یابی استراتژیک در اختیار یک مدیر قرار بدهد. آن ها اشاره می کنند مقایسههای فیزیکی که در ابتدا براساس اطلاعات فنی انجام میشود، میتوانند قدمی اساسی در انجام یک تجزیه و تحلیل موقعیتیابی فیزیکی باشند زیرا خریداران عمدتاً براساس ویژگیها و مشخصات محصول، ارزیابی خود را انجام میدهند.
بکارگیری صرفه جویی به مقیاس در تولید محصولات و همچنین افزایش کیفیت و طول عمر محصولات می تواند سبب ایجاد موقعیت برتر استراتژیک شرکت نودر در ارتباط با موقعیت یابی فیزیکی گردد.
رابطه معنادار بین موقعیت یابی ادراکی با موقعیت یابی استراتژیک: بر اساس نتایج تحلیل ضریب همبستگی و با توجه به نتایج مشخص شد که رابطهی معناداری بین موقعیت یابی ادراکی و موقعیت یابی استراتژیک وجود دارد. و از آنجا که میزان ضریب همبستگی پیرسون برای این آزمون ۰.۴۶۰ میباشد، لذا نوع رابطه مستقیم میباشد. با توجه به اینکه تاکنون تحقیقاتی در این زمینه انجام نگرفته است می توان گفت که این نتایج، یافته هایی نوین در زمینه ی وجود رابطه معنادار بین موقعیت یابی ادراکی و موقعیت یابی استراتژیک می باشد. قابل درک و مناسب کردن استاندارد محصولات برای مشتریان، قابل درک و مناسب کردن نحوه ی عرضه ی محصولات برای مشتریان، و افزایش میزان خوش قولی شرکت و رعایت اخلاقیات از زمان عقد قرارداد با مشتری تا زمان نصب و ارائه ی محصول می تواند سبب ایجاد موقعیت برتر استراتژیک شرکت نودر در ارتباط با موقعیت یابی ادراکی شود.
ارتباط یکسان موقعیت یابی ادراکی با مزیت هزینهای در دستیابی به موقعیت یابی استراتژیک: با انجام آزمون، مشخص گردید که مقدار |t| محاسبه شده (۰.۰۹۸) از مقدار t (1.98) در سطح اطمینان ۵% و با درجه آزادی ۸۳ کمتر است لذا در سطح اطمینان ۹۵% میتوان ادعا کرد"موقعیت یابی ادراکی” ارتباط یکسانی با “مزیت هزینهای” در دستیابی به موقعیتیابی استراتژیک دارد. با توجه به اینکه تاکنون تحقیقاتی در این زمینه انجام نگرفته است می توان گفت که این نتایج، یافته هایی نوین در زمینه ی ارتباط موقعیت یابی ادراکی با مزیت هزینهای در دستیابی به موقعیت یابی استراتژیک می باشد.
ارتباط یکسان موقعیت یابی ادراکی با مزیت منفعتی در دستیابی به موقعیت یابی استراتژیک: با انجام آزمون، مشخص گردید که مقدار |t| محاسبه شده (۰.۰۴۲) از مقدار t (1.98) در سطح اطمینان ۵% و با درجه آزادی ۸۳ کمتر است لذا در سطح اطمینان ۹۵% میتوان ادعا کرد"موقعیت یابی ادراکی” ارتباط یکسانی با مزیت منفعتی در دستیابی به موقعیتیابی استراتژیک دارد. با توجه به اینکه تاکنون تحقیقاتی در این زمینه انجام نگرفته است می توان گفت که این نتایج، یافته هایی نوین در زمینه ی ارتباط موقعیت یابی ادراکی با مزیت منفعتی در دستیابی به موقعیت یابی استراتژیک می باشد.
ارتباط یکسان موقعیت یابی ادراکی با استراتژی تمرکز در دستیابی به موقعیت یابی استراتژیک: با انجام آزمون، مشخص گردید که مقدار |t| محاسبه شده (۱.۷۳) از مقدار t (1.98) در سطح اطمینان ۵% و با درجه آزادی ۸۳ کمتر است لذا در سطح اطمینان ۹۵% میتوان ادعا کرد “موقعیت یابی ادراکی” ارتباط یکسانی با استراتژی تمرکز در دستیابی به موقعیتیابی استراتژیک دارد. با توجه به اینکه تاکنون تحقیقاتی در این زمینه انجام نگرفته است می توان گفت که این نتایج، یافته هایی نوین در زمینه ی ارتباط موقعیت یابی ادراکی با استراتژی تمرکز در دستیابی به موقعیت یابی استراتژیک می باشد.
ارتباط یکسان موقعیت یابی فیزیکی با مزیت هزینهای در دستیابی به موقعیت یابی استراتژیک: با انجام آزمون، مشخص گردید که مقدار |t| محاسبه شده (۲۴.۳۵) از مقدار t (1.98) در سطح اطمینان ۵% و با درجه آزادی ۸۳ بیشتر است لذا فرض صفر رد می شود و در سطح اطمینان ۹۵% میتوان ادعا کرد “موقعیت یابی فیزیکی” ارتباط یکسانی با “مزیت هزینهای” در دستیابی به موقعیتیابی استراتژیک ندارد. با توجه به اینکه تاکنون تحقیقاتی در این زمینه انجام نگرفته است می توان گفت که این نتایج، یافته هایی نوین در زمینه ارتباط موقعیت یابی فیزیکی با مزیت هزینهای در دستیابی به موقعیت یابی استراتژیک می باشد.
ارتباط یکسان موقعیت یابی فیزیکی با مزیت منفعتی در دستیابی به موقعیت یابی استراتژیک: با انجام آزمون، مشخص گردید که مقدار |t| محاسبه شده (۲۸.۳۵) از مقدار t (1.98) در سطح اطمینان ۵% و با درجه آزادی ۸۳ بیشتر است لذا فرض صفر رد می شود و در سطح اطمینان ۹۵% میتوان ادعا کرد"موقعیت یابی فیزیکی” ارتباط یکسانی با “مزیت منفعتی” در دستیابی به موقعیتیابی استراتژیک ندارد. با توجه به اینکه تاکنون تحقیقاتی در این زمینه انجام نگرفته است می توان گفت که این نتایج، یافته هایی نوین در زمینه ارتباط موقعیت یابی فیزیکی با مزیت منفعتی در دستیابی به موقعیت یابی استراتژیک می باشد.
ارتباط یکسان موقعیت یابی فیزیکی با استراتژی تمرکز در دستیابی به موقعیت یابی استراتژیک: با انجام آزمون، مشخص گردید که مقدار |t| محاسبه شده (۳۱.۷۲) از مقدار t (1.98) در سطح اطمینان ۵% و با درجه آزادی ۸۳ بیشتر است لذا فرض صفر رد می شود و در سطح اطمینان ۹۵% میتوان ادعا کرد “موقعیت یابی فیزیکی” ارتباط یکسانی با “استراتژی تمرکز” در دستیابی به موقعیتیابی استراتژیک ندارد. با توجه به اینکه تاکنون تحقیقاتی در این زمینه انجام نگرفته است می توان گفت که این نتایج، یافته هایی نوین در زمینه ارتباط موقعیت یابی فیزیکی با استراتژی تمرکز در دستیابی به موقعیت یابی استراتژیک می باشد.
۴-۵) نتیجه گیری
با توجه به آزمون های انجام شده، توزیع اندازه های آماری متغیرهای مدل تحقیق در جدول زیر ارائه شده است:
جدول۲-۵: توزیع اندازه های آماری متغیرهای مدل تحقیق
متغیرها
تعداد
کمینه
بیشینه
میانگین
( )
انحراف معیار
()
درصد
ضریب تغییرات
CV=
(۱۰۰)( / )
مزیت هزینه ای
۸۶
۲.۳۳