۵-۵٫ پیشنهادات ۱۱۰
۵-۵-۱٫ پیشنهادات کاربردی ۱۱۰
۵-۵-۲٫ پیشنهادات پژوهشی ۱۱۱
منابع فارسی ۱۱۲
منابع انگلیسی ۱۱۶
پیوست ۱۲۱
چکیدهی انگلیسی ۱۲۸
فهرست جداول
جدول ۲-۱: خلاصه پیشینهی تحقیقات ۷۳
جدول ۴-۱: ویژگیهای تن سنجی و ترکیب بدن شرکت کنندگان ۸۹
جدول ۴-۲: میانگین و انحراف معیار ویژگیهای آنتروپومتریک و روان شناختی شرکت کنندگان ۹۰
جدول ۴-۳: شاخص توده بدن شرکت کنندگان براساس Cut of- BMI 91
جدول ۴-۴: نتایج آزمون کلموگروف– اسمیرنف در تعیین نرمال بودن متغیرها ۹۲
جدول ۴-۵٫ نتایج آزمون ضریب همبستگی بین متغیر استقامت قلبی- تنفسی با BMI 93
جدول ۴-۶٫ نتایج آزمون ضریب همبستگی بین متغیر استقامت عضلانی با BMI 94
جدول ۴-۷٫ نتایج آزمون ضریب همبستگی بین متغیر انعطاف پذیری با BMI 95
جدول ۴-۸٫ نتایج آزمون ضریب همبستگی بین متغیر استقامت قلبی- تنفسی با WHR 95
جدول ۴-۹٫ نتایج آزمون ضریب همبستگی بین متغیر استقامت عضلانی با WHR 96
جدول ۴-۱۰٫ نتایج آزمون ضریب همبستگی بین متغیر انعطاف پذیری با WHR 97
جدول ۴-۱۱٫ نتایج آزمون ضریب همبستگی بین متغیر استقامت قلبی- تنفسی با کیفیت زندگی ۹۸
جدول ۴-۱۲٫ نتایج آزمون ضریب همبستگی بین متغیر استقامت عضلانی با کیفیت ۹۹
جدول ۴-۱۳٫ نتایج آزمون ضریب همبستگی بین متغیر انعطاف پذیری با کیفیت زندگی ۹۹
جدول ۴-۱۴٫ نتایج آزمون ضریب همبستگی بین متغیر استقامت قلبی- تنفسی با اضطراب ۱۰۰
جدول ۴-۱۵٫ نتایج آزمون ضریب همبستگی بین متغیر استقامت عضلانی با اضطراب ۱۰۰
جدول ۴-۱۶٫ نتایج آزمون ضریب همبستگی بین متغیر انعطاف پذیری با اضطراب ۱۰۱
فهرست شکلها
شکل۳-۱: تصویر اندازه گیری قد در تحقیق ۸۱
شکل۳-۲: تصویراندازه گیری وزن در تحقیق ۸۲
شکل۳-۳: ترازوی استفاده شده در تحقیق ۸۲
شکل۳-۴: نحوه اندازه گیری محیط کمر و محیط لگن(باسن) ۸۳
شکل۳-۵: نحوه اجرای آزمون کشش بارفیکس ۸۴
شکل۳-۶: یک نمونه از مراحل اجرای آزمون دراز نشست در تحقیق ۸۵
شکل۳-۷: یک نمونه از اجرای آزمون انعطاف پذیری در تحقیق ۸۶
شکل۳-۸: نحوه ی اجرای آزمون دوی ۵۴۰ متر ۸۶
شکل۳-۹: کرونومتر جهت سنجش زمان در دوی ۵۴۰ متر ۸۷
شکل۴-۱: نمودار توزیع فراوانی ردههای وزنی شرکت کنندگان ۹۱
شکل۴-۲: نمودار پراکنش مربوط به رابطه استقامت قلبی- تنفسی با BMI 93
شکل۴-۳: نمودار پراکنش مربوط به رابطه استقامت عضلانی با BMI 94
شکل۴-۴: نمودار پراکنش مربوط به رابطه استقامت قلبی- تنفسی با WHR 96
شکل۴-۵: نمودار پراکنش مربوط به رابطه استقامت عضلانی با WHR 97
شکل۴-۶: نمودار پراکنش مربوط به رابطه انعطاف پذیری با WHR 98
ارتباطآمادگیجسمانی با ترکیببدنی، کیفیتزندگی و اضطراب دانش آموزان دختر ۱۲ تا ۱۴ساله
پروانه بابازاده
چکیده
هدف این تحقیق تعیین ارتباط بین متغیرهای آمادگیجسمانی با BMI و WHR، کیفیتزندگی و میزان اضطراب دانش آموزان دختر ۱۲ تا ۱۴ساله شهرستان لاهیجان در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ بوده است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود که به روش میدانی انجام شده است. به همین منظور ۳۰۰ نفر از دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه مدارس دولتی شهرستان لاهیجان به روش نمونه گیری تصادفی- خوشه ای و براساس جدول مورگان انتخاب شدند. میانگین سنی، قد و وزن گروه به ترتیب ۷۰۲/۰±۰۷/۱۳ سال، ۰۷۰/۶۷۰/۱۵۷ سانتی متر و ۸۷۷/۱۱۹۲/۵۱ کیلوگرم بود. به منظور انجام این تحقیق از آزمون ایفرد شامل آزمونهای کشش بارفیکس، دراز نشست، انعطاف پذیری و دوی ۵۴۰ متر، در سنجش میزان آمادگی جسمانی استفاده شد. همچنین برای به دست آوردن BMI، WHR، کیفیت زندگی و اضطراب شرکت کنندگان، به ترتیب از تقسیم وزن بر مجذور قد، نسبت دور کمر به دورلگن و نیز از پرسشنامه های کیفیت زندگی(QOL) و اضطراب بک(BAI) استفاده گردید. در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای تعیین طبیعی بودن داده ها و نیز ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین ارتباط بین متغیرها استفاده گردید. تحلیل داده ها نشان داد که بین عوامل آمادگی جسمانی با متغیرهای BMI، WHR دانش آموزان رابطه معنی داری وجود دارد(۰۵/۰ > P). اما; بین این عوامل با متغیرهای کیفیتزندگی و اضطراب دانش آموزان رابطه معنی داری مشاهده نگردید(۰۵/۰ < P).
نتیجه گیری: با توجه به رابطه متقابل بین عوامل آمادگی جسمانی با شاخص تودهی بدن و نسبت محیط کمر به دور لگن، تقویت کسب آمادگی جسمانی در مدارس، ضروری به نظر میرسد.
واژه های کلیدی: آمادگی جسمانی، ترکیب بدن، کیفیت زندگی، اضطراب، دانش آموزان دختر
فصل اول
کلیات پژوهش
۱-۱٫ مقدمه
در اغلب کشورهایجهان، نوجوانان بخش قابلتوجهی از ساختار جمعیتی را تشکیل می دهند(۱۰۴). نوجوانی، مرحله حساس در زندگی است که در آن پایه و اساس سبکزندگی آینده شکلمیگیرد. به اعتقاد صاحبنظران، دوره نوجوانی را باید یک مرحله بسیار مهم از زندگی تلقّی کرد. زیرا نوجوانی دورهای است که با ویژگیهایی چون تغییرات سریع جسمی و روانشناختی، جستجوی هویّت، هراس و بحران و آرمانگرایی مشخص می شود. از این منظر، نوجوانی از سایر دورانهای زندگی متمایز است. از طرفی، یکی از نیازها و توجهات افراطی نوجوان در این دوره، دقیق شدن در ترکیببدنی، تناسب اندام و سایر خصوصیات جسمیو روانی خود است که به ویژه در سالهای اولیهنوجوانی از اهمیت فراوانی برخوردار است.
پایان نامه های کارشناسی ارشد درباره ارتباط آمادگی جسمانی با ترکیب بدنی، کیفیت زندگی ...