یافته دیگر این پژوهش حاکی از آن است که تصویر ادراکشده بر انگیزه گردشگران تأثیر معناداری دارد. این یافته با مطالعات پیشین همسو است (اوزمیر و آدان، ۲۰۱۴؛وانگ و هسو، ۲۰۱۰؛ گیرهالت، ۲۰۰۳؛ توک و بیکر، ۱۹۹۶). وجود مناظر زیبا و دلنشین در فیلم در انگیزش گردشگران بسیار مؤثر و غیرقابلانکار است. با توجه به این مطلب میتوان از مکانهای متفاوت همچون اماکن متنوع تاریخی، پارکهای تفریحی و طبیعت بسته به داستان فیلم، برای جذب گردشگر استفاده کرد. وجود زیرساختهای عمومی مناسب همچون جادهها و حملونقل عمومی، خدمات سلامت، ارتباطات سهل؛ زیرساختهای گردشگری درخور برای مقصد همچون هتلها و رستورانها، مراکز گردشگری متنوع؛ منابع طبیعی زیبا و جذاب همچون آبوهوای مطلوب، ساحل، گوناگونی گیاهان؛ محیط اجتماعی دوستانه و مهماننواز، فاکتورهای اقتصادی و سیاسی همچون ثبات سیاسی، امنیت، قیمتهای مناسب همگی در ارائه تصویری مناسب جهت تحت تأثیر قرار دادن انگیزه گردشگران جهت سفر کارا هستند. از این رو فراهم آوردن همه موارد ذکر شده نیازمند برنامه ریزی دقیق است.
۵-۴- پیشنهادات
با توجه به یافتههای پژوهش تعداد معدودی از تهیهکنندگان به قصد معرفی جاذبههای گردشگری، فیلم ساختهاند؛ لذا پیشنهاد می شود:
-
- دولت تعرفهی آن دسته فیلمهایی را که به ترویج گردشگری در کشور کمک می کنند را کاهش دهد تا فیلمسازان ترغیب به ساخت این گونه فیلمها شوند.
-
- فعالان صنعت گردشگری فرصتهای متعددی را برای دیدار سینماگران از آثار تاریخی، جغرافیایی، میراث فرهنگی و طبیعی خلق کنند و ایشان را جهت ساخت فیلم برای معرفی جاذبههای کشورمان ترغیب نمایند.
-
- شبکه های تلویزیونی هر استان بخشی از بودجهی خود را به ساخت فیلمها و سریالهایی که به ترویج گردشگری در کشور کمک می کنند، اختصاص دهند.
-
- برنامه های آموزشی برای فعالان عرصه فیلم جهت ارتقای سطح آگاهی ایشان در مورد گردشگری فیلم فراهم آورده شود.
-
- جشنوارههای اختصاصی برای گردشگری فیلم تدارک دیده شود و جوایزی ارزنده جهت ترغیب فیلمسازان ارائه گردد.
-
- فعالان عرصه گردشگری با الگوبرداری از تجربیات پیشگامان گردشگری فیلم همچون انگلستان، نیوزیلند و کره جنوبی، فرصتهای بازاریابی گردشگری فیلم را در کشورمان شناسایی نمایند و اقدامات لازم را انجام دهند.
-
- صنعت گردشگری می تواند تور گردانان و عرضهکنندگان محصولات و خدمات گردشگری را تشویق کند در ارائه بستههای سفر خود بازدید از محل تهیه و تولید فیلمها را لحاظ نمایند.
اما در نهایت، با توجه به مبانی نظری پژوهش حاضر و نمونههای انجام شده در جهان و کشورهای پیشگام این عرصه، پیشنهاد می شود موارد زیر در مطالعات بعدی مورد بررسی قرار گیرد:
-
- فعالیتهای دولت و فیلمسازان و امکانسنجی لوکیشن
-
- مشخصههای فیلم مورد استفاده در گردشگری فیلم
-
- گردشگری فیلم از دید کارگردانان، فیلمنامهنویسان و منتقدان
-
- راهکارهای تشویق تهیهکنندگان به ساخت فیلمهایی با قابلیت تبدیل به گردشگری فیلم
-
- نحوه بازاریابی این نوع گردشگری در ایران
-
- تأثیر گردشگری فیلم بر جامعه محلی
۵-۵- محدودیتهای پژوهش
-
- محدودیت زمانی و دسترسی: این پژوهش به دلیل محدودیت زمانی و همینطور گستردگی موضوع، امکان دسترسی به گردشگران اختصاصی گردشگری فیلم که حاضر در لوکیشن فیلمهای نمونه باشند، را نداشت. لذا نمونههای این پژوهش از میان گردشگران استان آذربایجان شرقی انتخاب شدند که سابقه حضور در خانه موزههای مرتبط با فیلم و سریالهای شهریار و یا تبریز در مه را داشتند و یا در زمان پخش پرسشنامه در آنجا حضور داشتند. همچنین از آنجایی که پژوهش حاضر در محدوده زمانی خاص انجام شده است، به صورت تحقیق مقطعی است. لذا، نتایج آن را نمی توان به زمان دیگری تعمیم داد.
-
- پیشینه تحقیق: در گردشگری جهان کنونی، پدیده فیلم از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است اما در ایران پژوهش معدودی صورت پذیرفته است که دسترسی به منابع و اطلاعات جامع و کافی در مورد گردشگری فیلم را محدود می شود. با این حال تلاش شد تا به شکل جامعی به این موضوع پرداخته شود.
-
- محدودیت مرتبط با موضوع پژوهش: یکی از محدودیتهای انجام پژوهش مرتبط با بررسی انگیزه و رفتار گردشگر آن است که این نوع بررسیها به پاسخگویان و درستی و صداقت آنها در پاسخگویی به سؤالات بستگی دارد. با توجه به تعداد سؤالات این پایان نامه، ممکن است برخی از افراد بهدرستی به سؤالات پاسخ نداده باشند و در نهایت نتیجه بهدستآمده با واقعیت تطابق نداشته باشد. از سوی دیگر فاصله زمانی پخش سریالهای نمونه و انجام تحقیق نیز از دیگر محدودیتهای قابلذکر این پژوهش بود.
جمعبندی
در فصل پنجم به نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات کاربردی و بیان محدودیتهای پژوهش و همچنین ارائه پیشنهاد برای پژوهشهای آینده پرداخته شد و نتایج فرضیات پژوهش بهتفصیل بیان شد.
منابع
آزادوار، مسعود و جعفری، سکینه (۱۳۹۳)، گردشگری فیلم و بازاریابی مقصد گردشگری: مطالعه موردی سریالهای شهریار و تبریز در مه. کنفرانس بینالمللی توسعه پایدار، راهکارها و چالشها با محوریت کشاورزی، منابع طبیعی، محیطزیست و گردشگری.
اسماعیلی، مهدی؛ محمدی، محمدجواد؛ علی محمدی، ولی؛ رضوی هریس، داریوش؛ باغبان خضرلو، پرویز؛ نجفی، نصرتالله و رحمانپور، سعیده،(۱۳۹۱)، استان شناسی آذربایجان شرقی (اجرای آزمایشی). شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران، چاپ دوم.
اکبرنتاج، حمید (۱۳۹۳)، تصویر مقصد گردشگری ایران از منظر گردشگران خارجی. پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی مازیار.
انصاری، باقر؛ شیخ الاسلامی کندلوسی، جهانسوز؛ مهدیزاده، مهدی و تیلا، پروانه،(۱۳۸۱)، مسئولیت مدنی رسانههای همگانی. تهران: معاونت پژوهش، تدوین و تنقیح قوانین و مقررات.
برزگر، مینا (۱۳۹۲)، انگیزه های دیدار گردشگران از محلهای فیلمبرداری در شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
بیچرانلو، عبدالله (۱۳۹۰)، بازنمایی فرهنگ رضوی در سینمایی ایران. مطالعات فرهنگ و ارتباطات، ۱۲(۱۵)، ۲۴۵-۲۲۵٫
حیدری، اصغر (۱۳۸۴)، بررسی نقش رسانه ها در شناسایی مقاصد گردشگران ایرانی و خارجی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
رضاقلیزاده، بهنام (۱۳۸۹)، مروری بر اثرات رسانه ها بر گردشگری. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، ۱۷(۴)، ۱۸۹-۱۵۹٫
دیندار فرکوش، فیروز و صدرینیا، حسین (۱۳۸۸)، روابط عمومی و رسانه. انتشارات ثانیه، چاپ سوم.
کروبی، مهدی (۱۳۹۰)، رسانههای ارتباطجمعی و انتخاب مقصد گردشگری، مطالعات جهانگردی (مطالعات گردشگری)، ۷(۱۵)، ۱۳۶-۱۱۱٫
گیوریان، حسن و ذاکری، معصومه (۱۳۹۲)، نقش رسانهها بر فرهنگسازی، مطالعات رسانهای، ۸(۲۰)، ۲۰-۱٫
منصوری مؤید، فرشته و سلیمانی، سمیرا (۱۳۹۱)، ابزارهای بازاریابی و تصویر ذهنی گردشگران از مقصد، فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، ۷(۱۸)، ۱۱۰-۹۳٫
وبسایت استانداری آذربایجان شرقی، موقعیت جغرافیایی استان آذربایجان شرقی [نوشته وبسایت] بازیابی شده در ۲ خرداد ۱۳۹۴ از
http://ostan-as.gov.ir/?PageID=7
وبسایت انجمن سینماداران ایران، آمار تعداد سالنهای سینمایی کشور [خبر وبسایت] بازیابی شده در ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ از