فرض : مدل رگرسیون خطی برازش دادهشده، معنیدار است.
اگر سطح معنیداری از ۰۱/۰ کمتر باشد، نتیجه میگیریم فرض مقابل تأیید میشود و مدل رگرسیون خطی برازش دادهشده معنیدار است.
همانطور که در جدول (۴-۱۱) مشاهده میکنیم، سطح معنیداری ۰۰۰/۰ است و از ۰۱/۰ کمتر است؛ بنابراین مدل رگرسیونی ارائهشده در رابطه فوق معنادار است.
جدول ۴‑۱۱: جدول تجزیه واریانس فرضیه دوم
منبع تغییرات | مجموع مربعات | درجه آزادی | میانگین مربعات | آماره F | سطح معنیداری |
رگرسیون | ۶۹۳/۲۰۸ | ۱ | ۶۹۳/۲۰۸ | ۷۵۲/۷۴۵ | ۰۰۰/۰ |
خطا | ۹۰۰/۱۰۶ | ۳۸۲ | ۲۸۰/۰ | ||
مجموع | ۵۹۲/۳۱۵ | ۳۸۳ |
فرضیه سوم: سرمایه کسبشده بر رضایتمندی از برند، تأثیر مثبت و معناداری دارد.
برای آزمون این فرضیه، با بهره گرفتن از رگرسیون خطی ساده، بررسی میکنیم که آیا ضریب رگرسیونی میان متغیر مستقل سرمایه کسبشده و متغیر وابسته رضایتمندی از برند مثبت است یا خیر.
آزمون دوربین واتسون
برای انجام رگرسیون باید همواره خطاها مستقل باشند، بهمنظور بررسی استقلال خطاها از آماره دوربین واتسون استفاده میکنیم و فرضیات زیر مورد آزمون قرار میگیرد:
فرض : خطاها مستقل نیستند.
فرض : خطاها مستقل هستند.
اگر مقدار آماره دوربین واتسون بین ۵/۱ تا ۵/۲ باشد فرض پذیرفته میشود و نتیجه میگیریم خطاها مستقل هستند.
در مدل کلی مقدار آماره دوربین واتسون ۷۵۱/۱ است، چون مقدار این آماره بین ۵/۱ تا ۵/۲ میباشد نتیجه میگیریم که میان خطاها استقلال وجود دارد و میتوانیم از رگرسیون استفاده کنیم.
معادله ساختاری
مدل رگرسیونی بهصورت زیر میباشد:
اگر متغیر مستقل سرمایه کسبشده را با و متغیر رضایتمندی از برند را با نمایش دهیم، مدل رگرسیونی زیر را داریم:
(۴‑۵)
بطوریکه نشاندهنده عرض از مبدأ و نشاندهنده ضریب رگرسیونی میان متغیر مستقل سرمایه کسبشده و متغیر وابسته رضایتمندی است. در صورتی میتوان ادعا کرد که متغیر سرمایه کسبشده تأثیر مثبت و معناداری بر رضایتمندی از برند دارند که ضریب رگرسیونی مثبت باشد؛ بنابراین باید آزمون فرض زیر را انجام داده و فرض صفر و فرض مقابل را بهصورت زیر تعریف میکنیم:
فرض : سرمایه کسبشده بر رضایتمندی از برند، تأثیر مثبت و معناداری ندارد. ( )
فرض : سرمایه کسبشده بر رضایتمندی از برند، تأثیر مثبت و معناداری دارد. ( )
اگر سطح معنیداری از ۰۱/۰ کمتر باشد، فرض رد میشود و پذیرفته میشود.
در جدول (۴-۱۲) مشاهده میکنیم مقدار ضریب رگرسیونی میان متغیر سرمایه کسبشده و رضایتمندی از برند ۴۵۴/۰ و سطح معنیداری ۰۰۰/۰ است که از ۰۵/۰ کمتر است، بنابراین با توجه به سطح معنیداری و مثبت بودن ضریب رگرسیونی نتیجه میگیریم فرض ازنظر آماری تأییدشده و فرضیه سوم پذیرفته میشود و با اطمینان ۹۵ درصد سرمایه کسبشده تأثیر مثبت و معناداری بر رضایتمندی از برند دارد.