تهدیدها: T
۱٫توسعه روز افزون خدمات الکترونیک رقبا،۲٫رکود اقتصادی ۳٫استراتژی های جدید بانک های رقیب،۴.پایین بودن سطح توسعه اقتصادی کشور،۵.قدرت برند و فعالیت های بالای تبلیغاتی بانک های رقیب،۶.رو به کاهش بودن اعتماد مشتری،۷.بلایای طبیعی،۸٫رکود نسبی فعالیت های مراکز صنعتی استان گیلان،۹.تغییرات نرخ ارز و نوسانات نرخ تورم،۱۰.عدم استقبال مشتریان از بانک های خصوصی،۱۱.افزایش تعداد شعب بانک های رقیب،۱۲.وجود تحریم های اقتصادی،۱۳.وجود موانع تجاری خارجی،۱۴.ورود شعب بانک های خارجی به کشور
ST-Strategy
حفظ وافزایش سهم بازار شعب بانک مهر اقتصاد در سطح استان گیلان
(S1,2,6,11–T1,4,9,11,13)
استفاده از تیم مجرب جهت برند سازی و گزینش شعار بانکی(S6,11 -T1,3,11,13)
اجرای استراتژی هوشمندی بازاریابی
(S10,11,12-T4)
ارتقاء کارایی نظام اطلاعاتی شعب بانک مهر اقتصاد در سطح استان گیلان (S10,11,12-T4)
WT-Strategy
کاهش یا حذف کارمزدهای بانکی
(W2,3-T1,2,3,4,6,10)
تقویت بنیه عمومی بانک جهت بهره گیری از فرصت های احتمالیW1,4,5-T1,6,7))
تسهیل در شرایط اخذ وام برای مشتریان
W4,6-T1,2,4,5))
ارتقاء فعالیت های فرهنگی در حوزه بانک سبز
W5,7-T2,3,5,10,12))
استراتژی هایی که درکوتاه مدت بایستی موردتوجه مدیران شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان قرارگیردبه شرح زیر می باشد :
استراتژیهای هدف (SO )استفاده بهینه وسریع ازفرصت
در اجرای استراتژی های SO ، سازمان با بهره گرفتن از نقاط قوت داخلی می کوشد از فرصت های خارجی بهره برداری نماید .
نفوذ و افزایش سهم بازار بانک های خصوصی در سطح استان گیلان،ارائه قوانین پیشنهادی در زمینه بانکداری خصوصی از سوی مشاورین حقوقی با نظارت مدیران بانک مرکزی،ارائه خدمات نوین بانکی در سطح استان،افزایش جذب منابع استراتژی رشد ،سرمایه گذاری و اخذ مشاوره جهت استفاده از دانش بانکداری کشورهای پیشرفته، ورود بانک مهر اقتصاد به بخش نفت و انرژی وبهبودجایگاه بانک مهردراستان گیلان
استراتژیهای تقویتwo) ) یا حفظ فرصت
هدف استراتژی های WO این است که سازمان با بهره برداری از فرصت های موجود در محیط خارج بکوشد نقاط ضعف داخلی را بهبود بخشد .
توسعه و توانمند سازی منابع انسانی برای انجام عملیات کسسب رضایت مشتریان وکارکنان _آموزش هدفمند ،تاسیس شرکت های IT با هدف پشتیبانی فنی از طرح های الکترونیک و امنیتی بانک مهر اقتصاد،پیاده سازی برنامه های سود آور از جمله ارتقا فعالیت های ارزی و پرداخت تسهیلات در قالب عقود مشارکتی،برون سپاری فرایند اخذ اطلاعات اعتباری و چابک سازی ساختاروافزایش انعطاف پذیری درتشخیص واستفاده ازفرصتها
استراتژیهای ثبات (ST)یاایجادفرصت
شرکت ها در اجرای استراتژی های ST می کوشند با بهره گرفتن از نقاط قوت خود ، اثرات ناشی از تهدیدات موجود در محیط خارج را کاهش دهند یا آنها را از بین ببرند .
حفظ وافزایش سهم بازار شعب بانک مهر اقتصاد در سطح استان گیلان ،گزینش تیم مجرب جهت برند سازی و شعار بانکی ،
اجرای استراتژی هوشمندی بازاریابی،ارتقاء کارایی نظام اطلاعاتی شعب بانک مهر اقتصاد در سطح استان گیلان
استراتژیهای پرهیز (WT) یاجستجوی فرصت شامل
سازمان هایی که استراتژی های WT را به اجرا در در می آورند ، حالت تدافعی به خود می گیرند و هدف کم کردن نقاط ضعف داخلی و پرهیز از تهدیدات ناشی از محیط خارجی است .
کاهش یا حذف کارمزدهای بانکی ،تقویت بنیه عمومی بانک جهت بهره گیری از فرصت های احتمالی، تسهیل در شرایط اخذ وام برای مشتریان وارتقاء فعالیتهای فرهنگی درحوزه بانک سبز
۴-۵- جمع بندی:
در این فصل داده های جمع آوری شده حاصل از پرسشنامه ها، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت ابتدا نتایج امتیازات داده شده به هر فاکتور، در پرسشنامه اول و دوم توسط نرم افزار excel تحلیل و طبق روش کار شکل شماره ۷٫۳ در فصل سوم، ماتریس SWOTبرای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان تنظیم گشت، در گام بعدی به ارائه پیشنهادات استراتژیک و کاربردی در فصل پنجم برای تحقق و اجرایی شدن مدل SWOTخواهیم پرداخت.
فصل پنجم
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها
۵-۱-مقدمه:
با توجه به اینکه تحقیق حاضر درپی پاسخگویی به این سوال است که نقاط قوت،ضعف،فرصت، تهدید و تدوین ماتریس SWOTشعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان به چه صورت می باشد، در این فصل به بررسی و تحلیل نتایج جدول SWOT، پرداخته خواهد شد.در ادامه پیشنهاداتی با توجه به نتایج حاصل و همچنین پیشنهاداتی به منظور تحقیقات آتی ارائه خواهد شد و در پایان نیز محدودیت های موجود در فرایند تحقیق بیان می گردد.
۵-۲-نتایج تحقیق
نتایج بدست آمده از این تحقیق را می توان به دو بخش ۱-توصیفی ۲- مدل سازی تقسیم نمود.
۵-۲-۱ اطلاعات توصیفی
در خصوص اطلاعات عمومی مربوط به مدیران وکارشناسان شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان نتایج یافته شده به شرح ذیل می باشد.
در سوالات مربوط به جنسیت، از مجموع ۵۰ نفر از پاسخ دهندگان به این سوال، تعداد ۱ نفر معادل (۲ درصد) از پاسخ دهندگان زن و تعداد ۴۹ نفر معادل ( ۹۸ درصد) از پاسخ دهندگان مرد هستند.