اهداف رفاهی
۳
۲۷ تا ۲۹
۳ –۶ ) روایی و پایایی پرسشنامه
دو ویژگی مهم که هر ابزار اندازه گیری باید داشته باشد ، روایی و پایایی آن است .
۳-۶-۱ ) روایی
روایی یک آزمون به این امر بستگی دارد که تا چه میزان آنچه را که مدعی اندازه گیری آن است ، اندازه می گیرد . وقتی گفته می شود آزمونی روایی دارد به این معناست که پرسش های آزمون به طور دقیق آنچه را که مورد نظر می باشد می سنجند . روایی جنبه های مختلفی دارد و ارتباط بین پرسش و آزمودنی با توجه به کلیه جنبه های آن حاصل می شود . در صورتی که این ارتباط در برخی جنبه ها مربوط ، و در برخی دیگر نامربوط باشد ، روایی بوجود نمی آید ( فراهانی و شعبانی مقدم ، ۱۳۸۸ ) .
برای اطمینان از روایی محتوایی پرسشنامه و سنجش دقیق مفاهیم و مصادیق مورد نظر در این پژوهش ، ۱۰ نفر از متخصصین و صاحب نظران مدیریت ورزشی نظرات خود را راجع به آن اعلام داشته و روایی پرسشنامه را تایید نمودند .
۳-۶-۲ ) پایایی
پایایی یا اعتبار یک آزمون عبارتست از ثبات و پایایی آن در اجراهای متعدد . پایایی یکی از ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری است . بالا بودن ضریب پایایی ( اعتبار ) در آزمون ها نشان می دهد که خطای اندازه گیری به حداقل کاهش یافته است . هرچه خطاهایی که بر اندازه گیری اثر می گذارند کوچکتر و کمتر باشند اعتبار آزمون بیشتر خواهد بود ( فراهانی و شعبانی مقدم ، ۱۳۸۸ ) .
در این تحقیق جهت اطمینان بیشتر پایایی پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی به روش ضریب آلفای کرونباخ[۸۱] در یک نمونه مقدماتی به حجم ۳۰ نفر محاسبه گردید که مقدار پایایی آن ۸۴/۰ بدست آمد که پایایی بالای آن را نشان می دهد .
۳ –۷ ) روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات
انتخاب روش های آماری مناسب یکی از ارکان اصلی یک تحقیق علمی است . تجزیه و تحلیل و استنتاج صحیح منوط به بهره گیری از روش آماری مناسب و متناسب با موضوع است . در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از پرسشنامه ها ، از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید . در بخش آمار توصیفی از شاخصهای میانگین ، انحراف استاندارد ، شاخصهای پراکندگی ، درصدها ، جداول توزیع فراوانی، نمودارهای مربوط به داده ها و … استفاده شد و در بخش آمار استنباطی برای تجزیه و تحلیل یافته ها و آزمون فرضیه ها از آزمون کالموگراف اسمیرنوف ( K-S ) و آزمون Uمن ویتنی با بهره گیری از نرم افزارهای ۲۰ SPSS و ۲۰۱۰ Excel استفاده گردید .
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
۴ – ۱ مقدمه
در این فصل به توصیف ، تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامه ها می پردازیم . از آنجایی که هر پژوهش به دنبال اهداف خاص خود می باشد و رسیدن به آن اهداف می تواند موضوع پژوهش را توجیه نماید ، لذا انجام پژوهش ، تجزیه و تحلیل آماری و بررسی یافته های محققان و پژوهشگران را به سوی شناخت بهتر هدایت می نماید . برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار ۲۰ SSPS استفاده شده است .
۴ – ۲ یافته های توصیفی
۴ – ۲ – ۱ یافته های توصیفی ویژگی های جمعیت شناختی
- جنسیت : در این پژوهش از کل ۳۷۷ نفر مورد مطالعه ، ۲۱۴ نفر ( ۷۷/۵۶ % ) مرد و ۱۶۳ نفر ( ۲۳/۴۳%) زن بودند (نمودار ۴ – ۱) .
نمودار ۴ – ۱٫ درصد فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان
- وضعیت تاهل : در این تحقیق ۴/۷۲ درصد کل پاسخ دهندگان مجرد و ۶/۲۷ درصد متاهل بوده اند .
- سن : سن پاسخگویان حداقل ۱۸ سال و بیشتر از ۳۳ سال بوده است ، و از میان ۶ گروه های سنی ، گروه دوم ( ۲۱ تا ۲۳ سال ) بیشترین گروه در بین آزمودنی ها را با ۶/۴۸ درصد تشکیل می دهند . کمترین گروه پاسخ دهندگان هم مربوط به گروه پنجم ( ۳۰ تا ۳۲ سال ) با ۸/۴ درصد را تشکیل می دهند . (جدول ۴ – ۱).
جدول ۴ – ۱٫ گروه های سنی در جامعه تحت بررسی
گروه سنی سال
درصد
رتبه
۱۸ تا ۲۰
۶/۱۹ %
دوم
۲۱ تا ۲۳
۶/۴۸ %
اول
۲۴ تا ۲۶
۳/۱۴ %