ترتیبی
-
۷.
۸۷/
دانش عینی درباره محصولات فرهنگی
۵
ترتیبی
۷۳/
سلیقه و ترجیحات فرهنگی
۵
ترتیبی
۲۵-۵
-
عینیت یافنه
مالکیت مجموعه کالاهای فرهنگی
۳
ترتیبی
۱۲-۰
۵.
۷۴/
نهادینه شده
تحصیلات فرد، والدین و همسر
۴
ترتیبی
۲۰-۴
۶.
-
برای سنجش متغیر سرمایه فرهنگی با مراجعه به نظریه بوردیو، تحقیق تجربی تمایز و تحقیقات داخلی انجام شده در مورد این متغیر، ابعاد و مولفه ها تعیین گردیده است. سپس به جهت سنجش اعتبار، ماتریس همبستگی گویه ها و مولفه ها محاسبه گردیده و در مرحله آخر همبستگی هر بعد با نمره کل شاخص محاسبه گردید که در جدول فوق آورده شده است. همچنین به منظور آزمون پایایی از آلفا ی کروم باخ استفاده شده است.
تعریف نظری، عملیاتی پایگاه اجتماعی، اقتصادی:
نظریه پردازان زیادی به رابطه بین طبقه اجتماعی فرد و گرایش به دموکراسی تاکید دارند. که از جمله آن می توان به برینگتون مور، هانتینگتون و لیپست اشاره کرد. میلر معتقد است امروزه متغیر پایگاه اجتماعی، اقتصادی جایگزین خوبی برای سنجش طبقه فرد است. و این متغیر را می توان با سه عامل درآمد، میزان تحصیلات و درجه شغلی تعریف کرد(میلر، ۱۳۸۴: ۳۸۴).
تعریف عملیاتی:
در این پژوهش برای سنجش پایگاه اجتماعی، اقتصادی افراد از سه مقوله میزان درآمد خانواده، سطح تحصیلات و رتبه بندی شغلی استفاده شده است. میزان در آمد به صورت سوال باز پرسیده شده است. برای طبقه بندی مشاغل از طبقه بندی های مختلف نظیر طبقه بندی مشاغل در شهر تهران(کاظمی پور، ۱۳۷۴)و جدول نحوه کد گذاری منزلت شغلی پاسخگویان (طرح همایش ملی ارزشها و نگرشها، ۱۳۷۸)مورد استفاده قرار گرفت. سطح سواد نیز بر اساس سوالات ابتدایی پرسشنامه مورد پرسش قرار گرفت.
تعریف نظری، عملیاتی میزان استفاده از رسانه:
رسانه های جمعی یا وسایل ارتباط جمعی به مجموعه وسایلی اطلاق می شود که انتقال پیام سمعی،بصری و یا هر دو را ه سوی مردمی بسیار و در مناطق دور دست موجب می شوند. شاخص این وسایل ارتباط با جمع است(ساروخانی، ۱۳۷۰: ۴۲۸).