د( کسب مزیت رقابتی
ه( رقابت و فشارهای زنجیره تامین
و( انطباق با قوانین و کاهش ریسک
ز( کسب شهرت نام تجاری
ح( بازگشت سرمایه
ط( دلگرمی کارکنان ]۲۷[
تفاوت بین مدیریت زنجیره تأمین سنتی و سبز
زنجیره تأمین سبز و سنتی از جهاتی با یکدیگر متفاوت میباشند. اول اینکه، زنجیره تأمین سنتی اغلب بر اهداف و ارزشهای اقتصادی متمرکز است، در حالی که زنجیره تأمین سبز به علل زیست محیطی ملاحظات قابل توجهی دارد. از سوی دیگر، زنجیره تأمین سبز، یکپارچه و بهینه از نظر بومشناسی نه تنها در حوزه اثرات سموم انسانی گسترش یافته، بلکه به اثرات بومشناسی منفی بر محیط زیست طبیعی نیز توجه دارد و الزامات بوم شناسی به عنوان معیارهای کلیدی برای محصولات و تولیدات در نظر گرفته می شود.
معیارهای انتخاب خریدار و فروشنده نیز در زنجیره تأمین سبز و سنتی از اساس متفاوت هستند. در زنجیره تأمین سنتی، استاندارد غالب، قیمت میباشد. اما در زنجیره تأمین سبز، هدف زیستمحیطی بخشی از معیارهای انتخاب تأمینکننده است. قرار دادن این ضوابط زیستمحیطی در ارزیابی تأمینکنندگان، موجب می شود تنها تعداد بسیار محدودی از تأمینکنندگان واجد معیارهای تعریف شده باشند. از این رو، هر گونه تغییر در انتخاب تأمینکننده در یک زنجیره تأمین سبز نمیتواند به سرعت زنجیره تأمین سنتی اتفاق بیفتد.
یکی از برداشتهای اولیه در مورد معرفی محصولات سبز در بازار این است که منجر به هزینه های بالاتری از تولید در مقایسه با انواع سنتی میباشند. با این حال، یافتههای اخیر نشان می دهند نوآوریها و برنامه ریزی مطلوب می تواند به طور چشمگیری به کاهش هزینهها در اکثر موارد بینجامد. برای اداره موثر مشکلات هزینه، بهرهوری کل زنجیره تأمین بایستی ارزیابی گردد. در مقایسه با زنجیره تأمین سنتی، که درگیر تعداد زیادی مواد و تأمینکننده است، زنجیره تأمین سبز نسبتا از لحاظ سرعت و انعطافپذیری در سطح پایینی است.
در جدول زیر خلاصه تفاوتهای عمده بین مدیریت زنجیره تأمین سنتی و سبز ارائه میگردد.]۲۷[
جدول ۲‑۱ مقایسه مدیریت زنجیره تأمین سنتی و سبز
ویژگیها
مدیریت زنجیره تأمین سنتی
مدیریت زنجیره تأمین سبز
اهداف و ارزشها
اقتصادی
اقتصادی و بومشناسی
بهینهسازی و بومشناسی
موثر در بومشناسی
رویکرد یکپارچه و تأثیر پایین بومشناسی
محدودیت انتخاب تأمین کننده
تعویض با سرعت تأمین کننده بر اساس قیمت و ارتباط کوتاه مدت
جنبه های بومشناسی و ارتباط بلند مدت
فشار هزینهها و قیمت
فشار بالای هزینه، قیمت پایین
فشار بالای هزینه، قیمت بالا
سرعت و انعطافپذیری
بالا
پایین
لزوم حرکت به سمت رویکرد سبز
اتخاذ راهبرد سرمایه گذاری در زمینه بهبود عملکرد زیستمحیطی زنجیره تامین مزایا و منافع زیادی را مانند صرفهجویی در منابع انرژی، کاهش آلایندهها، حذف یا کاهش ضایعات، ایجاد ارزش برای مشتریان و در نهایت ارتقای بهرهوری را برای شرکتها و سازمانها به همراه خواهد داشت. سازندگان در اواخر دهه ۱۲۸۰ از آنچه در قوانین مورد نیاز بود، فراتر رفته و به سمت رویکرد سبز در عملیات سیستم خود حرکت نمودند. امروزه آلودگی محیط زیست مشکل اصلی در روی زمین است که اگر به آن پرداخته نشود، می تواند به طور بالقوه منجر به انقراض نوع بشر شود. از انواع آلودگیها، آلودگی هوا یکی از مواردی است که نیاز به توجه فوری دارد.