۱۰۰
۶۰۰
۱۰۰
۵۴۰
۴۲۰
۱۰۰
علاوه بر این، به منظور بررسی روایی دروس مورد مطالعه، برای هر درس از ۵ متخصص موضوعی که با اصول سنجش و اندازه گیری آشنایی داشتند، استفاده گردید. متخصصان در شهرهای(تهران، خرمآباد، شیراز، کرمانشاه، خوزستان، ارومیه) مشغول به تدریس بودند.
روش گردآوری اطلاعات
در تحقیقات علوم رفتاری از آزمونهای روانی و تربیتی به عنوان یکی از ابزارهای جمعآوری داده ها استفاده می شود. این آزمونها را بر اساس خصیصهی اندازه گیری شده به سه گروه بزرگ تقسیم می کنند:
آزمونهای هوش و استعداد
آزمونهای پیشرفت تحصیلی
آزمونهای رغبت، نگرش و شخصیت
در این میان آزمونهای پیشرفت تحصیلی، آزمونهایی هستند که میزان تسلط فرد بر یک محتوای درس یا آموختههای وی را در زمینه های مختلف اندازه گیری می کند( سرمد، ۱۳۹۱، ص ۱۶۵).
در این تحقیق یکی از ابزارهای جمعآوری اطلاعات، سوالات مطرح شده از دو درس ادبیات فارسی و
زیستشناسی در امتحاناتنهایی رشته علوم تجربی سال سوم مقطع متوسطه خرداد ۹۰ بود که به طور همزمان در سراسر کشور برگزار شده بود. تعداد سوالات این دروس به ترتیب ۵۳ و ۳۰ سوال بوده که بیشتر از نوع سوالهای کوتاه پاسخ بود.
داده های مورد نیاز این تحقیق، از اوراق امتحانات نهایی رشته تجربی مربوط به دو درس مذکور در ناحیه یک شهرستان خرمآباد استخراج گردید که نحوه جمعآوری این داده ها به شرح زیر است:
کلیه اوراق امتحانی دانش آموزان پس از اتمام کار حوزه تصحیح، بستهبندی و در داخل کیسههایی پلمب سربی شده و به مدت سه سال نگهداری میشوند. از این رو، جمعآوری داده های این پژوهش پس از کسب مجوزهای لازم در انبار حوزه تصحیح امتحانات آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان خرمآباد صورت گرفت.برای این کار اوراق امتحانی ۶۰۰ دانش آموز در دروس زیستشناسی و ادبیاتفارسی جهت استخراج داده ها انتخاب شد. در درس زیست شناسی از میان ۶۰۰ ورقهی امتحانی انتخاب شده، ۳۰۰ ورقه (۱۵۰ ورقه متعلق به دانش آموزان دختر و ۱۵۰ ورقه متعلق به دانش آموزان پسر) را که توسط سه مصحح تصحیح شده بود، جدا کرده و محقق به عنوان مصحح چهارم این ۳۰۰ ورقه را مطابق راهنمای تصحیح نمرهگذاری نمود. ۳۰۰ ورقه دیگر نیز توسط دو مصحح نمرهگذاری شده بود. همچنین اوراق امتحانی درس ادبیات فارسی همین دانش آموزان را جدا نموده و گفتنی است این اوراق توسط دو مصحح تصحیح شده بود که ۳۰۰ ورقه آن توسط محقق به عنوان مصحح سوم نمرهگذاری شد. لازم به ذکر است که بیشتر اوراق امتحانی موجود این درس (به دلیل عدم اعتراض دانش آموزان و یا توافق مصححان) توسط دو مصحح نمرهگذاری شده بود.
در این تحقیق برای هر دانش آموز و در هر امتحان، نمرهی تک تک سوالات و همچنین ریزبارم هر سوال (در صورت موجود بودن) که توسط مصححان مختلف داده شده بود به عنوان داده های پژوهش در فرمهای مخصوص محقق ساخته ثبت شد. برای درک بهتر، خلاصهی مطالب گفته شده در قسمت بالا در جدول زیر نشان داده می شود.
جدول ۳-۳: خلاصه اطلاعات جمع آوری شده
درس
تعداد سوال
(با احتساب ریز سوالات)
جنسیت
اوراق امتحانی
مصححان
اول
دوم
سوم
محقق
زیست
۳۰
(۷۸)
پسر
۱۵۰ - ۱
*
*
*
*
۳۰۰ - ۱۵۱
*