۱-۷-۱- روش و ابزار گردآوری اطلاعات
در این پژوهش برای جمع آوری دادهها و اطلاعات، از روش کتابخانهای استفاده میشود. در بخش کتابخانهای، مبانی نظری پژوهش از کتب و مجلات تخصصی فارسی و لاتین گردآوری میشود و همچنین اطلاعات دریافتی از منابع اینترنتی استفاده شده است. جمع آوری داده های پژوهش از طریق دادههای شرکتهای نمونه با مراجعه به صورتهای مالی، یادداشتهای توضیحی، گزارشهای هفتگی و ماهنامه بورس اوراق بهادار و با بهره گرفتن از نرم افزارهای رهآورد نوین و تدبیر پرداز انجام میشود.
۱-۷-۲- روش تجزیه وتحلیل دادهها
در این پژوهش با توجه به نوع داده ها و روشهای تجزیه و تحلیل موجود، از روش «داده های ترکیبی/تلفیقی» استفاده می شود. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات نیز از مدل رگرسیون چند متغیره استفاده می شود، همچنین در راستای تحلیل نوسانات قیمت نفت از مدل تصحیح خطای برداری ساختاری استفاده می شود. داده های گردآوری شده با بهره گرفتن از نرم افزار Excel طبقه بندی شده و تمامی متغیرهای مورد نیاز برای تحلیل از همین نرم افزار محاسبه میشوند. سپس تجزیه تحلیلهای آماری متغیرهای پژوهش به کمک نرم افزارهای «Eviews» و « JMulTi»انجام خواهد شد.
۱-۷-۳- قلمرو تحقیق (موضوعی، مکانی، زمانی):
قلمرو موضوعی: حوزه بحث و تحلیلِ موضوع این تحقیق، شامل بررسی رابطه بین نوسانات قیمت نفت و بازده غیرعادی سهام در بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
قلمرو مکانی: جامعه آماری در این پژوهش شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که سهام شرکتهای مذکور بطور مداوم در بورس اوراق بهادار تهران معامله شده باشند.
قلمرو زمانی: دوره زمانی این تحقیق از سال ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۲ هجری شمسی (یک دوره ۵ ساله) میباشد.
۱-۸- ساختار تحقیق
این پایان نامه شامل پنج فصل میباشد. در فصل اول به بررسی کلی موضوع، اهداف و اهمیت این تحقیق پرداخته شد. در فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق شرح داده شده است و به تعدادی از مطالعاتی که قبلاً در این زمینه صورت گرفته، اشاره شده است. فصل سوم مربوط به چهارچوب تحلیل تحقیق، معرفی روش تحقیق، مدل وآزمونهای مورد استفاده است. در فصل چهارم تجزیه و تحلیل تحقیق صورت میپذیرد و فرضیه های تحقیق مورد آزمون قرار میگیرند و نهایتاً در فصل پنجم به بیان نتایج حاصل از پژوهش و جمعبندی مطالب پرداخته شده است.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه
بازار و هر آن چه که در آن هست، در راستای کسب بیشترین منفعت برای منابع بکار گرفته شده است. لذا دارندگان منابع بازار که تأمین کنندگان نیازمندی فرصتهای سرمایه گذاری شرکتهای موجود در اقتصاد میباشند، از طریق پیش بینی بازده سرمایه گذاریهای احتمالی خود، تصمیم مربوط به انتخابهای سرمایه گذاری خود را بهینه خواهند کرد. در این راستا، دارندگان منابع ریسک را مد نظر قرار می دهند. در مورد بازده، روش های گوناگونی برای پیش بینی قسمت اصلی تصمیم گیری سرمایه گذاری (یعنی بازده سرمایه گذاری) مورد استفاده قرار میگیرد. اصلی ترین عامل نرخ بازده است که سرمایه گذاران در تصمیم گیری خود مد نظر قرار می دهند. بازده، از مفاهیم پیچیده و چند وجهی است و با معیارهای سود، ارزش و قیمت ارتباط تنگاتنگ دارد. عوامل متعددی بر بازده سهام اثرگذار است. یکی از عوامل اثرگذار می تواند قیمت نفت و نوسانات آن باشد. نفت و فرآورده های آن به عنوان مهمترین منبع انرژی در فرآیندهای تولیدی در جهان مورد استفاده قرار میگیرد، از این رو نوسان در قیمت نفت می تواند بر هزینه تولید و سودآوری شرکتهای تولیدی اثرگذار باشد. نفت برای برخی کشورهای صادرکننده آن مهمترین منبع درآمدی به حساب می آید و قیمت نفت و نوسانات آن از این کانال نیز می تواند بر بخش حقیقی و همچنین بازار سرمایه اثر بگذارد، به طوریکه در بسیاری از کشورها که مدیریت درآمد نفتی مناسبی ندارند افزایش قیمت نفت با افزایش درآمد دولت و افزایش پایه پولی همراه شده که آثار تورمی دارد. در سالهای اخیر شاهد نوسانهای بسیاری در قیمت نفت بودیم که برآیند این تغییرات، افزایش و یا کاهش در قیمت نفت را نشان میدهد. در این فصل سعی میگردد تا با برخی از مبانی نظری در حوزه موضوعِ تحقیق آشنا شویم، این مطالب در دو بخش طبقه بندی شده است که شامل بخش اول بازده سهام و بخش دوم نوسانات قیمت نفت میباشد.
۲-۲- بخش اول؛ بازده سهام
۲-۲-۱- بازار مالی
با تقسیم کل سیستم اقتصاد یک کشور به دو بخش واقعی[۲] و مالی[۳]، بخش مالی را میتوان به عنوان زیرمجموعهای از نظام اقتصادی تعریف کرد که در آن وجوه، اعتبارات و سرمایه در چارچوب قوانین و مقررات مشخص از طرف پساندازکنندگان و صاحبان پول و سرمایه به طرف متقاضیان، جریان مییابد.
بازارهای مالی نیز بازارهایی هستند که در آنها دارایی های مالی مبادله میشوند. دارایی های مالی دارایی هایی مثل سهام و اوراق قرضه هستند که ارزش آنها به ارزش تولیدات وخدمات ارائه شده توسط شرکتهای منتشر کننده آنها وابسته است. تفاوت دارایی های مالی با دارایی های واقعی در این است که دارایی های واقعی ماهیت فیزیکی دارند مانند اتومبیل، املاکو مستغلات، و وسایل منزل.
در واقع بازارهای مالی، بازارهای رسمی و سازمان یافتهای هستند که در آن انتقال وجوه از افراد و یا واحدهایی که با مازاد منابع مالی مواجهند، به افراد و واحدهای متقاضی وجوه (منابع) صورت میگیرد. بدیهی است که در این بازارها اکثریت وام دهندگان را خانوارها و اکثریت متقاضیان وجوه را بنگاههای اقتصادی و دولت تشکیل می دهند (راعی و تلنگی،۱۳۸۷: ۶). یکی از راههای سرمایه گذاری خرید دارایی های مالی است. مزیت خرید دارایی های مالی نسبت به خرید دارایی های واقعی از دیدگاه اقتصادی این است که اولاً دارایی واقعی کالای مصرفی است نه وسیله پسانداز و سرمایه گذاری؛ دوم اینکه خرید دارایی های واقعی و بلااستفاده نگه داشتن آنها به امید گرانتر شدن در آینده به معنای بلااستفاده نگه داشتن منابع کشور است و ارزش افزودهای ایجاد نمیکند. مگر آنکه از آن استفاده شود. چند نوع از دارایی های مالی عبارتند از: سپردههای سرمایه گذاری در بانکها، طرحهای بازنشستگی که توسط صندوقهای بازنشستگی ارائه می شود، انواع بیمه نامه های شرکتهای بیمه و در نهایت اوراق بهادار قابل داد و ستد در بورس اوراق بهادار که توسط کارگزاران خرید و فروش می شود. بازار مالی، امکانات لازم را برای انتقال پس انداز از اشخاص حقیقی و حقوقی به سایر اشخاصی که فرصتهای سرمایه گذاری مولد در اختیار دارند و نیازمند منابع مالی هستند، فراهم می کند. انتقال وجوه مزبور تقریباً در کلیه موارد به ایجاد دارایی مالی منتج می شود، که در واقع ادعایی است نسبت به درآمدهای آتی دارایی های شخصی که اوراق بهادار را صادر و منتشر کرده است (شباهنگ، ۱۳۸۵: ۱۳).
در اقتصاد، بازار مالی به مکانیزمی اطلاق می شود که امکان خرید و فروش سهام، کالا یا هر محصول قابل تبادلی را برای مشارکت کنندگان با هزینهای پایین فراهم می آورد. بازارهای مالی چند صده اخیر رشد قابل توجهی داشته و به طور مستمر درحال تکامل و افزایشنقدینگی در جهان است. وظیفه بازارها گردآوری خریداران و فروشندگان علاقهمند به مشارکت در بازار است. در واقع تمامی بازارهای مالی در پی گردآوری سرمایه و برقراری ارتباط بین جویندگان سرمایه (قرضگیرندگان) و دارندگان سرمایه (قرضدهندگان) هستند(مدیریت توسعه فرهنگ سرمایه گذاری بورس اوراق بهادار تهران[۴]).
۲-۲-۱-۱- کارکردهای بازار مالی
مزایای بازارهای مالی شامل موارد زیر میباشد:
۱- جذب و تجهیز پس اندازها و تخصیص بهینه منابع (انتقال وجوه بین واحدهای اقتصادی):
انتقال وجوه بین واحدهای اقتصادی نقش اساسی بخش مالی اقتصاد است. واحدهای اقتصادی به طورکلی شامل واحدهای دارای پسانداز و واحدهای سرمایه گذاری هستند. نقش بازارهای مالی این است که این دو گروه مزبور را به یکدیگر نزدیک کند و راهکاری فراهم نمایند که وجوه از واحدهای دارای مازاد پسانداز به واحدهای مواجه با کمبود منابع یا کسری پسانداز انتقال یابد. بدیهی است که تأثیر این نقلوانتقال وجوه فراهم آوردن امکانات سرمایه گذاری مولد است. بنابراین ملاحظه می شود که در صورت عدم وجود یا ضعف بازارهای مالی، امکان تحقق سرمایه گذاریهای مولد در سطح وسیع وجود نخواهد داشت.
۲- تعیین قیمت وجوه و سرمایه:
قیمت وجوه و سرمایه نیز در بازارهای مالی تعیین می شود. بنابراین بازارهای مالی با تعیین قیمت سرمایه و وجوه، بنگاهها را در تصمیم گیریهای سرمایه گذاری و برنامه ریزیهای مالی کمک می کنند. به طوری که قیمت
بازاری سرمایه توسط بنگاه می تواند با بازده انتظاری ناشی از آن مورد مقایسه قرار گیرد و بدین ترتیب بنگاهها سرمایه خود را به سرمایه گذاریهایی که بازده آنها بالاتر یا مساوی هزینه سرمایه آنهاست اختصاص دهند. همچنین با بهره گرفتن از هزینه سرمایه که در بازار مالی تعیین می شود، امکان مقایسه و ترجیح سرمایه گذاریهای کوتاه مدت و بلندمدت فراهم می شود. اما فرایند کشف قیمت در بازارهای مالی زمانی به درستی و به شکل عادلانه انجام میگیرد که شرایط رقابتی بر بازار حاکم باشد. در این شرایط عرضه و تقاضای وجوه و سرمایه، قیمت را تعیین می کند و قیمت تعیین شده توسط بازار بهترین راهنما برای عرضهکنندگان وجوه یعنی
پس اندازکنندگان و سرمایه گذاران و تقاضاکنندگان وجوه یا سپردهپذیران خواهد بود. بدینوسیله تصمیم گیری برای هر دو گروه آسان خواهد شد و منابع سرمایهای به بهترین نحو تخصیص خواهد یافت. از طرف دیگر قیمت دارایی های مالی در بازار، متناسب با ریسک و بازدهی آنها تعیین گردیده و روند بازار به سمت قیمتهای عادلانه پیش میرود. انگیزه بنگاه برای بدست آوردن وجوه، به بازده مورد انتظاری که سرمایهگذار طلب می کند بستگی دارد. این ویژگی بازار نشان میدهد که در هر اقتصاد، ریسک و بازده چگونه میان دارایی مالی مختلف تقسیم می شود که فرایند قیمت یابی نامیده می شود (دوانی، ۱۳۸۱: ۲۵).
۳- انتشار و تحلیل اطلاعات:
بازارهای مالی، اطلاعات را گردآوری مینمایند و از طریق قیمتهای منتشر شده منعکس مینمایند. حتی افرادی که فرایند پرهزینه ارزیابی بنگاهها و مدیران و شرایط بازار سهام را طی نکرده اند، میتوانند قیمتهای سهام را که منعکس کننده اطلاعاتی است که دیگران به دست آوردهاند، مشاهده کنند. انتشار و تجزیه وتحلیل
اطلاعات توسط بازارهای مالی باعث می شود تا جامعه منابع ناچیزی را به منظور به دست آوردن اطلاعات هزینه کند. اقتصادی شدن کسب اطلاعات درباره فرصتهای سرمایه گذاری، می تواند به تخصیص بهتر منابع منجر گردد.
۴- تسهیل دادوستدها:
سیستمهای مالی که هزینه های مبادلاتی را کاهش می دهند، میتوانند موجب تخصصیتر شدن فعالیتها، نوآوری تکنولوژی و رشد اقتصادی شوند. همانطور که آدام اسمیت (۱۷۷۹) نیز ادعا می کند، هزینه مبادلاتی کمتر باعث تخصصیتر شدن کارها می شود. وجود واسطهای همانند پول، باعث می شود تا هزینه های مبادله کالا تا حد زیادی کاهش یابد و امر مبادله سادهتر و روانتر گردد. وجود نهادهای واسطهای نیز خود باعث کاهش این
هزینهها، تقسیم کار بهتر و در نتیجه کارآیی و رشد بالاتر می شود.
۵- توزیع خطر و مدیریت ریسک:
بازارهای مالی علاوه بر تخصیص سرمایه پولی، خطرات اقتصادی را نیز توزیع می کنند. در واقع ریسک اشتغال به فعالیتهای اقتصادی و سرمایه گذاری، از طریق ایجاد و توزیع اوراق بهادار از هم تفکیک و توزیع می شود. به عبارت دیگر بازارهای مالی (بازار پول و سرمایه) در ابعاد وسیع ریسک افرادی را که در فعالیتهای
اقتصادی بزرگ و پرمخاطره اشتغال دارند به پسانداز کنندگان که حاضر به پذیرش ریسک یک بازدهی غیرمطمئن هستند، منتقل و بین آنها توزیع می کنند. بازارهای مالی علاوه بر تفکیک ریسک اشتغال و سرمایه گذاری، افراد را قادر به ایجاد تنوع در سرمایه گذاری می کنند. ایجاد تنوع در سبد دارایی منجر به کاهش ریسک می شود. کل ریسک به این علت کاهش مییابد که زیان در بعضی از سرمایه گذاریها توسط منافع ناشی از سایر سرمایه گذاریها جبران می شود. بازارهای مالی همچنین ریسک عدم نقدشوندگی را کاهش می دهند. نقدشوندگی، عبارت از سهولت تبدیل داراییها به قدرت خرید در قیمتهای مورد توافق است. هزینه های مبادلاتی و عدم تقارن اطلاعاتی باعث کاهش نقدشوندگی شده و ریسک را افزایش میدهد. بازارهای مالی از طریق انتشار و تحلیل اطلاعات و تسهیل دادوستدها به کاهش ریسک عدم نقدشوندگی کمک می کنند.
۶- کمک به فرایند تشکیل سرمایه:
وجود بازارهای مالی سبب تشویق مردم به سرمایه گذاری میگردد، به این شکل که شرکتها برای تهیه سرمایه مورد نیاز خود میتوانند اوراق بهادار منتشر نمایند و آن را در بازار سرمایه به فروش برسانند. این اقدام باعث می شود که دو نوع سرمایه گذاری صورت گیرد؛ از طرفی شرکتها با خرید زمین، ماشینآلات، ساختمان و… نوعی سرمایه گذاری واقعی می کنند و این کار باعث توسعه اقتصادی جامعه و همچنین خود شرکتها می شود، و از سوی دیگر مردم با خرید اوراق بهادار (که به وسیله شرکتها منتشر می شود) اقدام به سرمایه گذاری مالی می کنند، در نتیجه افزایش سرمایه و توسعه شرکتهای تولیدی حاصل می شود (نوو، ۱۳۸۳: ۱۹۳). تحقیقات نشان میدهد کشورهایی که دارای بازار سرمایه توسعه یافته و پررونق میباشند؛ شرکتها وجوه نقد مورد نیاز خود را با سهولت بیشتر و ارزانتر تأمین می کنند.
۷- ایجاد بازار ثانویه برای معاملات دارایی های مالی (افزایش نقدینگی دارایی ها):
بازارهای مالی شرایطی را برای سرمایهگذار فراهم می کند تا دارایی مالی خود را به فروش برساند و به وجه نقد تبدیل نماید. بدین شکل دارایی مالی، نقدینگی را فراهم میسازد که این ویژگی جذابی برای سرمایه گذاران میباشد، زیرا که اگر بازار ثانویه برای خرید و فروش مجدد دارایی وجود نمیداشت، سرمایه گذاران به خرید داراییمالی و سرمایه گذاری در این اقلام رقبتی نشان نمیدادند و کمتر کسی حاضر میشد که اختیار سرمایه خود را برای مدت طولانی از دست بدهد. وجود بازار مالی باعث می شود که افراد در صورت نیاز به پول نقد یا پیش آمدن فرصتهای سرمایه گذاری بهتر، اوراق بهادار خود را به فروش برسانند و در اوراق جدید سرمایه گذاری نمایند.
۸- کاهش هزینه مبادلات:
بازارهای مالی هزینه مبادلات دارایی را کاهش می دهند. هزینه های همراه با معاملات عبارتند از: هزینه جستوجو و هزینه اطلاعات.
هزینه جستوجو بیانگر هزینه های آشکار مثل پول صرف شده برای درج آگهی که فرد آماده هست تا دارایی مالی را بخرد و یا بفروشد و نیز در برگیرندهی هزینه های پنهان مثل زمان صرف شده برای یافتن طرف معامله است.
هزینه های اطلاعات، شامل هزینه های همراه با برآورد ویژگیهای سرمایه گذاری یک دارایی مالی هستند، یعنی مقدار و احتمال وقوع جریان نقدینگی که از دارایی انتظار میرود. در بازار مالی کارآمد، قیمتها بازتابی از کل اطلاعات گردآوری شده به وسیله همه فعالان بازار است.
۲-۲-۱-۲- طبقه بندی بازارهای مالی
بازارهای مالی بر پایه معیارهای متفاوتی قابل طبقه بندی هستند که شامل موارد زیر است:
دانلود منابع تحقیقاتی برای نگارش مقاله بررسی تأثیر نوسانات قیمت نفت بر بازده غیرعادی سهام ...