برنامهریزی استراتژیک برای مدیریت پروژه
- برنامهریزی استراتژیک برای مدیریت پروژه
- ایجاد برنامه ظرفیت منابع شرکت
سرمایههای فکری
- ایفای نقش به عنوان نگهبانی از سرمایههای فکری مدیریت پروژه
۲-۲-۴-۱۳- دستهبندی کارکردهای PMO از دیدگاه فعال
در تقسیمبندی دیگری ۲۰ وظیفه اصلی دفتر مدیریت پروژه (جدول ۲-۱۳) در پنج گروه زیر دستهبندی میشوند:
(فعال، ۱۳۸۷)
۱) مدیریت اجراییات[۶۲]: یک رویکرد عمومی و ساختار مرجع برای هدایت فعالیتهای مدیریت پروژه در سازمان پروژهمحور فراهم میکند. این حوزه از وظایف، استاندارد اجرای پروژه را تعیین نموده و به ایجاد فرایندها و ابزار مدیریت پروژه پرداخته و به تولید محیط مدیریت پروژه مشترک که شامل دسترسی به بایگانی و کتابخانه مرجع پروژه میباشد میپردازد؛
۲) مدیریت زیرساختها[۶۳]: شامل تسهیل تاسیس محیط حرفهای مدیریت پروژه میباشد. این حوزه از وظایف، به سنجیدن وضعیت جاری مدیریت پروژه و یکپارچه کردن برنامهها برای وضعیت آینده پروژه میپردازد و شامل پرداختن به سیاستها و مکانیزمهای مورد نیاز برای رسیدن به صلاحیتها و بلوغ سازمان میباشد. این گروه از وظایف به تعیین ساختار و ذینفعان لازم برای اجرا موفق پروژه نیز میپردازند؛
۳) یکپارچهسازی منابع[۶۴]: به مدیریت شایستگی، در دسترس بودن و کارایی منابع میپردازد. این گروه از وظایف دفتر مدیریت پروژه را قادر میسازد که با مدیران منابع مشارکت کنند تا به شناسائی، تخصیص و مدیریت مدیران پروژه و اعضای تیم پروژه بپردازد، و دفتر مدیریت پروژه را قادر سازد تا به مدیریت پروژه به عنوان یک عمل رو به پیشرفت شکل دهد و به توسعه همهجانبه تیم پروژه بپردازد؛
۴) پشتیبانی فنی[۶۵]: به فراهم آوردن پیشنهادات مدیریت پروژهای، تدابیر و حمایتها از تیم پروژه میپردازد. این گروه از وظایف از توانایی، دانش و تجربه مدیران پروژه برای فراهم آوردن پیشنهاداتی برای محیط پروژه استفاده میکنند. فراهم آوردن طیفی از برنامههای پروژه، تسهیلات، فعالیتهای حمایتی، برنامهریزی و هدایت ممیزی، بازنگری مدیریت پروژه و فراهم آوردن حمایت برای بهبود پروژه زیرمجموعه این گروه از وظایف است؛
۵) تطبیق با کسب و کار[۶۶]: به معرفی چشمانداز تجاری سازمان به محیط پروژه میپردازد. این گروه از وظایف به مدیریت سبد پروژه سرکشی میکند، و به تسهیل تعامل هیات مدیره با مدیر پروژه برای افزایش اشتراکات مدیریت پروژه درگیر با کیفیت کسب و کار پرداخته، و به مدیریت وابستگی بین مشتری و تأمینکننده/ پیمانکار رسیدگی کرده و به تسهیل نقش آنها به عنوان ذینفع میپردازد.
جدول ۲-۱۳- وظایف و خدمات دفتر مدیریت پروژه (فعال، ۱۳۸۷)
مدیریت اجراییات
متدلوژی مدیریت پروژه
تاسیس بنیانهایی برای متدلوژی مدیریت پروژه، ارزیابی و رسیدگی به فعالیتهای جاری،
تدوین چرخه حیات، هدایت اجرای متدلوژی، مدیریت بلوغ متدلوژی
ابزارهای مدیریت پروژه
انتخاب ابزارهای پروژه، اجرا و پیادهسازی ابزارها، ارزیابی ابزارهای پروژه
استانداردها و معیارها
اجرای استانداردهای مدیریت پروژه، تعیین الزامات معیارهای ارزیابی پروژه،
معرفی و استفاده از معیارها
مدیریت دانش پروژه
ایجاد چارچوب مدیریت دانش، معرفی سیستم مدیریت دانش، اجرا سیستم مدیریت دانش
مدیریت زیرساختها
روش حکومت بر پروژه
تدارک و حفظ منشور دفتر مدیریت پروژه، تدوین سیاستهای مدیریت پروژه، تدوین راهنمای طبقهبندی پروژهها، تدوین اختیارات مدیریت پروژه، تاسیس هیات کنترل اجرایی،