: شتاب طیفی دوره تناوب اول
(اداری)
لسآنجلس
بار جانبی معادل
: ظرفیت مجاز شمع
: ظرفیت باربری مجاز خاک
: روش آنالیز
Fv:
Fa:
: شتاب طیفی در دوره تناوب کوتاه
: ضریب اهمیت ساختمان
: طبقه بندی اهمیت ساختمان
: آیین نامه
: موقعیت سازه
: طبقه بندی لرزهای زمین
مقدار ضریب رفتار در این مطالعه برای قاب مهاربندی شده با مهاربند همگرای ویژه برابر R=6 و برای مهاربند مقاوم در برابر کمانش برابر R=8 فرض شده است.
شکل۳-۳۲: پلان و مقطع طولی مدل مورد مطالعه
آنالیز بار جانبی
آیین نامه با در نظر گرفتن مقدار ضریب Ct ( ضریب محاسبه دوره تناوب سازه ) بزرگتر برای سیستم BRB، شکلپذیری بزرگتر سیستم را لحاظ کرده است که نتیجه آن بدست آمدن مقدار بزرگتر دوره تناوب سازه است. افزایش دوره تناوب سازه باعث کاهش مقدار ضریب بازتاب زلزله می شود. تاثیر دوره تناوب بر ضریب بازتاب در شکل ۳-۳۳ نشان داده شده است. دیده می شود که هم برای مدل ۳ طبقه و هم مدل ۶ طبقه، سیستم BRB مقدار ضریب بازتاب کمتری نسبت به سیستم SCB دارد.
شکل۳-۳۳: طیف پاسخ لرزهای
با توجه به مقدار ضریب رفتار ( R ) بزرگتر و نیز دوره تناوب بزرگتر ( ضریب بازتاب کوچکتر ) برای سیستم BRB، مقدار ضریب برش پایه ( Cs ) برای BRB کمتر از سیستم SCB می شود. در نتیجه مقدار برش پایه برای مدل مهاربندی شده با BRB کمتر از مدل مهاربندی شده ویژه بدست می آید ( هم برای مدل سه طبقه و هم مدل ۶ طبقه ).
: سازه ۳طبقه با مهاربند همگرای ویژه
: سازه ۳طبقه با مهاربند مقاوم در برابر کمانش
: سازه ۶طبقه با مهاربند همگرای ویژه
: سازه ۶طبقه با مهاربند مقاوم در برابر کمانش
بار جانبی شامل پیچش تصادفی، مطابق روابط آیین نامه مورد استفاده، بصورت افقی و قائم توزیع شده است. به دلیل منظم بودن پلان و اینکه مهاربندها در اطراف محیط سازه قرار گرفتهاند، مقدار ضریب افزایش برای هر ۴ مدل برابر واحد در نظر گرفته شده است.
طراحی مدل سازه
به دلیل برش پایه کمتر سیستم BRB در مقایسه با سیستم SCB و در نتیجه نیروهای داخلی کمتر، اعضای مدل مهاربندی BRB سبکتر از مدل مهاربندی SCB بدست می آید.
سیستم فونداسیون کمعمق و عمیق برای همه مدلها طراحی شده است. به دلیل نیروی واژگونی بزرگتر، ابعاد فونداسیون مدل مهاربندی SCB به طور قابل ملاحظهای بزرگتر از سیستم مهاربندی BRB شده است. برای سازههای بلندتر با سیستم مهاربندی SCB در خاکهای ضعیف، لازم است جهت کاهش ابعاد فونداسیون ( اقتصادی و اجرایی شدن ابعاد فونداسیون ) تعداد دهانههای بیشتری مهاربندی شوند.
از آنجاییکه اتصالات طوری طراحی میشوند که مقاومت آنها از مقاومت مهاربند بیشتر باشد، مشخصه سطح مقطع خالص کوچکتر برای مهاربند BRB، مقدار بار طراحی اتصالات کمتری را نتیجه میدهد. بنابراین صرفهجویی در آهن مصرفی به عنوان صفحات اتصال و نیز کاهش طول جوش در سیستم مهاربندی BRB مشهود میباشد.
مقدار و هزینه مصالح
مجموع وزن مقادیر بدست آمده برای سیستم مهاربندی BRB نشان میدهد که مقدار قابل ملاحظهای صرفهجویی در وزن مصالح شده است. با وجود اینکه عضو مهاربند سیستم مهاربندی BRB نسبت به مقطع HSS خیلی گرانتر تمام می شود، با این وجود کاهش هزینه ناشی از صرفهجویی مصالح در ستونها، تیرها، اتصالات و فونداسیون باعث کاهش زیاد هزینهها می شود.
کاهش هزینه های ایجاد شده توسط مهاربند BRB در سازههای بلندتر بیشتر قابل توجه میباشد، زیرا امتیاز اصلی مهاربند BRB نسبت به SCB، یعنی افزایش دوره تناوب و کاهش برش پایه، با افزایش ارتفاع ساختمان بیشتر می شود. در شکل ۳-۳۴ نمودار کاهش هزینهها به ازای افزایش ارتفاع ساختمان نشان داده شده است.
شکل ۳-۳۴: نمودارنسبت کاهش هزینه به ارتفاع ساختمان
در نهایت در شکل ۳-۳۵ میتوان هزینه اجرای تکتک اعضای ساختمان و نیز کاهش هزینه های ناشی از استفاده از مهاربند BRB را مشاهده کرد. با توجه به شکل دیده می شود که در یک سازه ۶ طبقه کاهش هزینه های استفاده از مهاربند BRB برابر ۳۴% کل هزینه های استفاده از مهاربند SCB میباشد.
(ب)
(الف)
شکل ۳-۳۵: هزینه اجرای اعضای ساختمان
(الف) ساختمان ۶طبقه با مهاربند مقاوم در برابر کمانش (ب) ساختمان ۶طبقه با مهاربند همگرای ویژه
از داده های بهدستآمده بالا میتوان اینگونه نتیجه گرفت که سیستم مقاوم در برابر نیروی جانبی با مهاربندی BRB کاهش هزینه های قابل توجهی نسبت به سیستم مهاربندی سنتی SCB را در بر میگیرد. این کاهش هزینهها، ناشی از کاهش وزن مصالح مصرفی و ابعاد فونداسیون میباشد که ناشی از کاهش برش پایه و کاهش در مقدار ضریب بازتاب است. کاهش هزینهها با افزایش ارتفاع ساختمان بیشتر نیز می شود، حتی با وجود افزایش هزینه های ساخت مهاربند BRB.
در کل روشهای طراحی مهاربند BRB شامل یک پروسه ساده میباشد. همچنین این سیستم نسبت به سیستمهای مهاربندی سنتی SCB عملکرد لرزهای بهتری دارد. این عوامل باعث استقبال روزافزون مهندسین سازه از این سیستم شده است. همچنین کاهش هزینه های ناشی از استفاده از BRB، باعث افزایش محبوبیت این سیستم در بین کارفرماها و پیمانکاران ساختمان شده است. این عوامل باعث افزایش استفاده از مهاربندهای مقاوم در برابر کمانش در دهه اخیر شده است.
فصل چهارم: سیستم مهاربند جدید مهاربند مقاوم در برابر کمانش
مقدمه
در فصلهای قبل انواع سیستمهای فولادی متداول مقاوم در برابر نیروهای جانبی تشریح گردید. قاب مهاربندی شده همگرا یکی از سیستمهای متداول در ایران میباشد که جهت مقاومت در برابر بارهای جانبی مورد استفاده قرار میگیرد. با این وجود این سیستم دارای معایبی میباشد که از جمله آن میتوان به ضعف این سیستم در بارگذاریهای چرخهای اشاره کرد، بهخصوص در حالتیکه این مهاربند در مود فشاری قرار گرفته و دچار کمانش می شود. در نتیجه رفتار چرخهای مهاربند پیچیده بوده و رفتار نامتقارن در کشش و فشار از خود نشان میدهد و همچنین به دلیل رفتار نامتقارن مهاربند در کشش و فشار، استهلاک انرژی در این حالت مطلوب نمی باشد. در این راستا و جهت رفع این نقیصه مهاربندهای مقاوم در برابر کمانش معرفی گردید. مهاربند مقاوم در برابر کمانش سیستم جدیدی از مهاربندهای همگرا میباشد که در آن، هسته به عنوان عضو تحملکننده نیروی محوری عمل کرده و توسط یک مکانیزم خارجی از کمانشهای نامطلوب هسته جلوگیری می شود. به این ترتیب مهاربند دارای منحنی چرخهای نسبتا متقارن و رفتار یکسان در کشش و فشار بوده و رفتار سازه از لحاظ پایداری و قابلیت جذب انرژی بهبود مییابد. این سیستم نیز به نوبه خود با محدودیتهایی در اجرا مواجه میباشد. از جمله اینکه ساخت این مهاربند تا حدودی دشوار و پیچیده میباشد و تکنولوژی ساخت آن در انحصار چند شرکت میباشد. از اینرو ایده استفاده از یک سیستم مهاربند مقاوم در برابر کمانش که مکانیزم ساده و قابل اجرا داشته باشد، مورد توجه قرار گرفته و در این تحقیق به آن پرداخته خواهد شد. ایده اولیه این سیستم برگرفته از مهاربند مورد آزمایش آقای سریدهارا میباشد که در آن از مواد پرکننده استفاده نشده بود. در سیستم جدید مهاربند ارائه شده هسته مهاربند از جنس فولاد سردنورد میباشد که توسط یک غلاف فولادی از کمانشهای جانبی آن جلوگیری شده است.
جهت تشریح این سیستم ابتدا بایستی کلیه مراحل انجام کار به صورت مرحله به مرحله بیان شود. بنابراین در این فصل از آنجاییکه هسته مهاربند از فولاد جدار نازک میباشد، نخست مقاطع جدار نازک و رفتار کلی و روشهای طراحی آنها شرح داده می شود. در ادامه رفتار مطلوب مهاربند تحت زلزلههای خفیف، متوسط و شدید مطالعه می شود. در گام بعدی روش طراحی بر اساس سطح عملکرد سازهای تشریح شده و در آخر روش انجام تحقیق به طور کامل شرح داده شده و نتایج به تفصیل بیان خواهد شد.
فولاد جدار نازک[۴۰]
در ساختمانهای فولادی، دو خانواده اصلی اعضای سازهای وجود دارد. یک گروه از آنها دسته آشنای مقاطع گرمنورد شده و اعضای ساخته شده از ورقها میباشد. دسته دیگر که کمتر شناخته شده و اخیراً به مقدار زیادی در صنعت ساختمانسازی مورد استفاده قرار میگیرد، مقاطع سردنورد شده فولادی بوده که از ورق، نوار یا تسمههای صاف در ماشینهای غلتک یا دستگاه پرس یا دستگاههای خمکن شکل داده میشوند که تحت عنوان اعضای سازهای فولادی سرد نورد شده نامیده می شود. ضخامت ورقها یا نوارهای فولادی که معمولا در اعضای سازهای سرد نورد شده استفاده می شود، بین ۴/۰ میلیمتر تا حدود ۴/۶ میلیمتر میباشد. ورقهای فولادی و میلگردهای به قطر ۲۵ میلیمتر نیز دارای قابلیت نورد سرد به شکلهای سازهای میباشند.]۲۳[
استفاده از فولاد سرد در ساختمانها در حدود سالهای ۱۸۵۰ در ایالات متحده و بریتانیای کبیر شروع شد، با این وجود استفاده از این مقاطع چندان رایج نبود. تا اینکه استفاده از این مقاطع در ساختمانهای فولادی توسط وینتر[۴۱] مورد بازبینی قرار گرفت و از سال ۱۹۴۰ به طور گسترده در ساختمانها مورد استفاده قرار گرفت. از سال ۱۹۴۶ استفاده و توسعه ساختمانهای فولادی با مقاطع جدار نازک سرد نورد شده در ایالات متحده با انتشار ویرایشهای مختلف ” ضوابط طراحی برای اعضای سازهای سرد نورد شده” مربوط به موسسه آهن و فولاد آمریکا ( AISI ) شتاب بیشتری پیدا کرد. ]۲۳[
به طور کلی، اعضای سازهای فولاد سرد نورد شده مزیتهای زیر را برای ساختمانها فراهم می کند:
در مقایسه با مقاطع گرمنورد شده اعضای سبک سرد نورد شده میتوانند برای بارگذاریهای سبک و یا دهانههای کوتاه تولید شوند.
اشکال غیر متعارف مقاطع (شکل ۴-۱) میتوانند به طور کاملاً اقتصادی به وسیله عملیات نورد سرد تولید شوند و در نتیجه نسبتهای مطلوب مقاومت به وزن برای آنها حاصل میگردد.