مبانی نظری تحقیق
۲-۱ مقدمه
اصطلاح گردشگری در اوایل قرن نوزدهم باب شد. اولین شکل گردشگری به صورت مسافرت زائران به مکانهای مقدسی بوده است(Beeton, 2006P, 13). همچنین امروزه گردشگری در دنیا، یکی از منابع مهم درآمدزایی و در عین حال از عوامل مؤثر در تبادلات فرهنگی بین کشورهاست(کاظمی، ۱۳۸۶: ۱).گردشگری در عصر حاضر، به عنوان صنعت بدون دود، توانمندیها و طرفداران بسیاری دارد. رشد قابل توجه و چشمگیر گردشگری در پنجاه سال گذشته، اهمیت فراوان اقتصادی و اجتماعی این پدیده است(کاظمی، ۱۳۸۵). امروزه صنعت گردشگری در دنیا یکی از منابع مهم درآمد ملی محسوب گردیده و فعالیتهای مربوط به آن از اشتغال آفرینترین صنایع به حساب می آید؛ به گونه ای که در ازای هریک میلیون دلار درآمد تولید شده در این صنعت،۲۰۰۰۰ شغل جدید ایجاد میگردد(فرزین، ۱۳۸۳). در حال حاضر تا حد زیادی این ادعا به اثبات رسیده است. گردشگری در سراسر دنیا در سالهای اخیر، بویژه در کشورهای در حال توسعه که شکل دیگر اقتصادی مانند تولید و استخراج منابع طبیعی به صرفه نیست بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مهمترین دلایل توجه دولتها به این صنعت، اثرات اقتصادی آن در توسعه و رشد ملی میباشد. این صنعت ضمن ایجاد یک رشته فعالیتهای جدید در جامعه، موجب فعال شدن سایر بخشهای اقتصادی نیز می شود و می تواند در برقراری موازنه ارزی نیز اثرات سازندهای داشته باشد. از اینرو بسیاری از کشورها، این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغالزایی، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی میدانند(لی، ۱۳۸۷: ۵۶). صنعت گردشگری به حدی از رشد رسیده که فعالیت های گردشگری به عنوان بخش چهارم فعالیتهای انسان پس از کشاورزی، صنعت و خدمات محسوب میگردد و کارشناسان پیش بینی می کنند به عنوان سودآورترین صنعت جهان درآید؛ به طوریکه از آن به عنوان صادرات نامرئی که مرکز اقتصادی آن در شهرها هست نام میبرد(موحد، ۱۳۸۱).
در طی ۶۰ سال اخیر، گردشگری از رشد پیوستهای برخوردار بوده است، به طوری که به یکی از بخش های اقتصادی با سرعت رشد بالا در جهان تبدیل شده است. در طی سالهای ۱۹۵۰-۲۰۰۵ ،گردشگری بین المللی با نرخ رشد سالانه ۵/۶ درصد، از ۲۵ میلیون گردشگر در سال ۱۹۵۰ به ۸۰۶ میلیون در سال ۲۰۰۵ افزایش یافت. بر اساس پیش بینیهای رسمی سازمان جهانی گردشگری(UN WTO) تا سال ۲۰۲۰، تعداد گردشگر ورودی در سطح جهان به ۵/۱ میلیارد نفر خواهد رسید .(UN WTO,2006)
۲-۲ واژه گردشگری
واژه گردشگری معادل کلمه لاتین”Tourism” است که بر گرفته از لغت “Tour” فرانسوی است به معنای چرخش، طی کردن و سیر کردن است و در اوایل قرن نوزدهم میلادی، کلمه گردشگر(tourist) برای اولین بار به اشراف زادگان و نجیب زادگان فرانسوی اطلاق گردید که قبل از آنها بعدها سیاح و جهانگرد شناخته شدند، بسیار پیشتر تجربهها وسفرهای طولانیتری داشتند که انگیزههایشان مسائل علمی، اکتشافی و مالی بود. در متون فارسی، معادلهای گوناگونی برای واژه Tourism آمده است. مانند گردشگری، جهانگردی، سیاحت، تفریح حتی ایران گردی. بنابراین یافتن لغتی مناسب و جایگزین کلمه گردشگری در زبان فارسی باید با ملاحظه چهار رکن اساسی صورت گیرد: ۱- گردشگر؛ ۲- مشاغل ارائه دهنده کالا و خدمات به گردشگرها؛ ۳- سیاستگزاری جوامع میزبان؛ ۴- جامعه میزبان. با درنظر گرفتن این ارکان و اصطلاحات و لغات به کار رفته به نظر میرسد بهترین گزینه ممکن در این راستا واژه گردشگری است، و هرچند به کار گیری واژه گردشگری نیز مناسب به نظر می رسد (حیدری، ۱۳۸۷: ۱۰).
۲-۳ تعاریف و مفاهیم گردشگری
شاید نخستین و مهمترین موضوع در مطالعه صنعت گردشگری، چیستی، ماهیت، و در نهایت تعریف آن است که به سبب گسترش عوامل و زمینه های مؤثر در این صنعت این امر با چالشهای عمده مواجه شده است (رحیمی، ۱۳۸۷: ۱۲).
در سال ۱۹۹۱ سازمان جهانی گردشگری در کنفرانس بین المللی درباره مسافرت و آمارهای جهانگردی در اتاوای کانادا واژگان گردشگری را مطرح و تعریف کردند: گردشگری کاری است که فرد در مسافرت و در مکانی خارج از محیط عادی خود انجام می دهد، این مسافرت بیش از یکسال طول نمی کشدو هدف، تجارت یا فعالیت های دیگر است (موحد،۱۳۸۱،۳۱).
در فرهنگ لغت فارسی، گردشگری را چنین تعریف کرده اند: در اقطار عالم سفر کردن و شناخت، مسافرت برای تفریح و سرگرمی و سفری که در آن مسافر به مقصد می رود و سپس به محل سکونت خود باز میگردد( الوانی و دهدشتی، ۱۳۷۳: ۱۸). بنابراین ویژگی اصلی گردشگری این است در درجه اول به سفر اطلاق می شود که دور از خانه یا محل کار است، دوم اقامت کوتاه مدتی است که گاهی ممکن است بدون توقف شبانه باشد (شهیدی و همکاران، ۱۳۸۸: ۱۰۱). به اعتقاد لیپر حرفه گردشگری دارای پنج عنصر مشتمل بر انسان متحرک، منطقه تولید، منطقه انتقال، منطقه مقصد و صنعت گردشگری است (کاظمی و همکاران، ۱۳۸۷: ۹۴). به لحاظ زیست محیطی نیز گردشگری می تواند مزایای حفاظتی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای صنعت گردشگری، اجتماع محلی و منابع طبیعی داشته باشد .(Reid, 2003, Wight, 1994p 339)
۲-۴ گردشگر
گردشگر مسافری است که برای مدتی بیش از یک شب و کمتر از یک سال به منظور تفریح، تجارت، دیدار اقوام و آشنایان و مقاصد دیگر در مکانی دور از محیط معمولی خود اقامت می کند(لومسدن، ۱۳۸۰، ۲۲). گردشگری از بعد تقاضا به سه شکل صورت می گیرد:
-
- گردشگران داخلی، به ساکنان یک کشور که فقط داخل ان کشور مسافرت می کنند اطلاق می گردد.
-
- گردشگران خارجی به افرادی که ساکن یک کشور نیستند و به آن مسافرت می کنند اطلاق می شود.
-
- گردشگری خارجی به افراد ساکن یک کشور که به خارج از آن کشور مسافرت می کنند گفته می شود.
افرادی مانند پیلهوران، مهاجران موقت، مهاجران دائم، چادرنشین ها، مسافران عبوری، نیروهای مسلح و کارکنان در حال مأموریت دولت، در آمار گردشگری لحاظ نمی شوند(داس ویل، ۱۳۷۸، ۲۵-۲۳).
۲-۵ برنامه ریزی گردشگری
پیرامون برنامه ریزی گردشگری در شهرها قبل از هرگونه برنامه ریزی، ضروری است که سیاست گذاریهای گردشگری شهری، در راستای سیاستهای منطقهای و ملی کشور تدوین شوند. این سیاست گذاریها رهنمون کلی بخش دولتی در مورد دلایل توسعه گردشگری و نحوه سرمایه گذاری بخشی برای برنامه ریزی گردشگری است. سیاست گذاری در سطح شهرها، میتوان توسط مدیران شهری و مشارکت مردم محلی، با تأکید بر ارزشهای مذهبی و موازین توسعه پایدار تدوین گردد(بوچانی، ۱۳۸۳: ۴۷). توسعه این صنعت فرایند پیچیدهای است که عوامل بین المللی و ملی و گروه های درگیر با سیاست دولت، برنامه ریزان و قانون گذاران را در بر می گیرد(Tefler, 2008: 80).
۲-۶ صنعت گردشگری
صنعت گردشگری آمیزهای از فعالیتهای مختلف است که به صورت زنجیره ای در جهت خدمت رسانی به گردشگران انجام میگیرد. بنابراین گردشگری شامل تمامی پدیده ها و روابط حاصل از تعامل گردشگران، عرضه کنندگان، و فروشندگان محصولات جهانگردی، دولت ها و جوامع میزبان در فرایند جذب و پذیرایی گردشگران می باشد(McIntosh, 1995, 9).
۲-۷ مناطق نمونه گردشگری
مناطق نمونه گردشگری به محدوده جغرافیایی اطلاق می شود که در آن، یک یا چند مجموعه ای از جاذبههای تاریخی، طبیعی و فرهنگی وجود دارد و وجود آنها، انگیزهای برای سفر و اقامت گردشگران خواهد بود. به گفتهای مناطق نمونه گردشگری منطقه یا مناطقی هستند که در جوار جاذبههای تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی قرار دارند که به منظور ارائه خدمات به گردشگران توسط بخش غیر دولتی تاسیس و اداره میشوند (رنجبر دستانی؛ ۳۱:۱۳۹۰).
۲-۸ نگاهی به میراث فرهنگی و جاذبههای گردشگری در ایران
فرهنگ و تاریخ سرزمین ایران از سابقه چند هزار ساله برخوردار است و کشور ما به لحاظ تاریخی_فرهنگی، از دیگر کشورها کاملا متمایز شده است. فراوانی آثار فرهنگی گذشتگان سبب شده است تا سرزمین ما با انباشت آثار فرهنگی روبرو شود. این فراوانی آثار فرهنگی امتیاز بسیار بزرگی است که بسیاری از کشورها از آن بی نصیب هستند. آثار به جا مانده از گذشتگان بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی ماست. این نکته که: «هنر نزد ایرانیان است و بس» یک حقیقت غیر قابل انکار است. ایرانیان مردمانی بی ریشه یا سست بنیان نیستند، بلکه مردمی با فرهنگ و هنر هستند که همواره از داشتن تاریخ و فرهنگ چند هزار ساله، به خود میبالند و سالیان دراز مواد علمی، فرهنگی و هنری جامعه بشری را تولید کرده اند و هیچگاه از بحرانهای فرهنگی که بیشتر فرهنگهای جوان و سست پایه را میگیرد، به خود باختگی و انفعال نرسیدهاند. بناهای تاریخی یه جای مانده از نسلهای گذشته، نشان از شیوه زندگی و فرهنگ گذشتگان این سرزمین دارد. این بناها نشان دهنده اوج هنر و ذوق ایرانیان هستند، که چشم جهانیان را به خود خیره کرده و با اینکه در معرض هجوم و فرهنگهای بیگانه بوده اند، هویت فرهنگی خود را از دست ندادهاند. سرزمین کهن ما از یک سو زمینه های فرهنگی غنی و متنوعی دارد و از سوی دیگر به علت قرار گرفتن در نقطهای ممتاز از کره خاکی، بیشتر شبیه به جزیره فرهنگی است. این سرزمین از نظر ادبیات و معماری، تاریخ پرباری داشته است و حکیمان و ادیبانی چون فردوسی، خیام، عطار،سعدی، مولوی و حافظ را در خود پرورش داده و آثار گران سنگ و منحصر به فرد آنان، بشر جویای حقیقت و زیبایی را نسل در نسل سیراب کرده است. این آثار برای میراث همیشگی ارزشمند بشریت باقی خواهند ماند.
با توجه به اینکه ایران از نظر آثار تاریخی_فرهنگی در ردیف کهنترین تمدنهای جهان قرار دارد و نیز از تنوع آب و هوا و جاذبههای طبیعی زیبا و متعدد برخوردار است، می تواند بهعنوان یکی از مهمترین مراکز جهانگردی دنیا به حساب آید و با فراهم ساختن زمینه های مناسب از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کند (قدیانی، ع، ۱۳۸۱).
۲-۹ اثرات اقتصادی توسعه گردشگری
در بسیاری از کشورهای جهان، گردشگری به عنوان یکی از بخشهای کلیدی و اصلی، برای توسعه وپیشرفت اقتصادی عمل کرده است. البته میزان تأثیر گردشگری در توسعه، با نظام حکومتی و جهت گیری آنها، ارتباط مستقیم دارد. آثار اقتصادی گردشگری، چندگانه است. مهمترین اثر آن، ایجاد اشتغال و درآمد است. نتایج تحقیقات متعدد، مؤید این است، که گردشگری به کاهش بیکاری و درآمد منتهی میگردد(زاهدی، ۱۳۸۵: ۴۰). کشورها و جوامع به صورت فزایندهای به این حقیقت پی بردهاند، که برای بهبود وضع اقتصادی خود، باید ابتکار عمل به خرج داده و درصدد یافتن راههای تازهای برآیند. اگرچه در نقاط مختلف دنیا شرایط متفاوت است، اما همواره گردشگری، عاملی برای پیشرفت اقتصادی بوده است. این صنعت، می تواند موجب تغییرات اقتصادی و اجتماعی شود.گردشگری از طریق تأثیر بر درآمد ملی، اشتغال، تغییر قیمتها و تراز بازرگانی ملی، اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار میدهد(زاهدی، ۱۳۸۵: ۶۶). میزان این تأثیر، بستگی به نوع سرمایه گذاری و جایگاه این صنعت در اقتصاد ملی دارد. به عنوان مثال در صورتی که توسعه آن از طریق سرمایه خارجی صورت گیرد، سود حاصل از این سرمایه گذاری و پرداخت حقالزحمه کارکنان خارجی مبالغ قابل توجهی ارز غیر ماندگار در کشور را شامل می شود، که به کشورهای دیگر انتقال مییابد(جدول شماره ۱-۲)
جدول شماره(۲-۱): اثرات اقتصادی گردشگری
جنبه های مثبت | جنبه های منفی | |
افزایش درآمدزایی ارزی ایجاد فرصتهای شغلی تحرک سرمایه های مالی جلب سرمایه های خارجی بهسازی و توسعه تأسیسات زیربنایی موازنه پرادختهای بین المللی توسعه صادرات غیر نفتی به کارگیری تواناییهای موجود محلی توسعه منطقهای |